Článek
Elektrická auta jsou na pořízení pořád dost drahá, zejména v menších segmentech, a to z jednoho prostého důvodu - tím jsou trakční baterie.
Japonská automobilka Toyota, která zatím nemá na trhu žádný sériově vyráběný elektromobil, to však chce změnit - ohlásila masivní investice do vývoje baterií s cílem snížit náklady na baterii o 50 % na každém vozidle.
Celkem chce investovat 13,5 miliardy dolarů (290 miliard korun) do roku 2030. Ono padesátiprocentní snížení nákladů se má vztahovat k modelu bZ4X, který přijde na trh v příštím roce jako první bateriový elektromobil Toyoty.
Koncept Toyota bZ4X ukazuje elektrickou budoucnost automobilky
Ovšem snížení ceny má jeden háček. Podle technického ředitele Masahika Maedy mají tři pětiny z něj jít na vrub třicetiprocentnímu snížení spotřeby elektřiny na ujetý kilometr. To znamená, že auto může mít baterii o menší kapacitě, ta tak bude moci být o 30 % levnější.
Zbylé dvě pětiny zlevnění mají být dosaženy pomocí změn v materiálech a struktuře baterie.
Samozřejmě, spotřeba se neřídí papírem ani normou, nýbrž jízdním stylem každého řidiče, profilem trasy a zátěží vozidla. Cílem vývoje je však omezit i pokles kapacity baterie na 10 % po deseti letech používání, a také začít vyrábět baterie s tuhým elektrolytem, tzv. solid state. Toyota je už testuje od června loňského roku, ovšem podle Maedy je problémem krátká životnost.