Článek
Automobilka Toyota rozšířila svou spolupráci s platformou Amazon Web Services směrem, kdy řada jejích modelů bude sdílet více dat se servery Amazonu. Díky tomu se budou moci rozšířit služby, které automobilka nabízí majitelům svých aut.
Píší o tom weby The Register, Japan Times a také agentura Reuters s tím, že něco podobného v toyotách na americkém, japonském a čínském trhu - nikoliv tedy v Evropě - již funguje.
Data poskytuje „datový komunikační modul”, instalovaný ve voze právě na těchto třech trzích. Data z něj využívá k „vývoji, nasazení a řízení příští generace služeb v oblasti mobility pro bezpečnost řidiče a pasažérů, komfort a uživatelskou přívětivost”.
Nově mají nasbíraná data pomoci řadě dalších věcí, mezi něž například patří automatické volání pomoci v nouzi, asistence řidičům po telefonu či možnost vzdálené diagnostiky vozidla ze strany servisu při nějakém problému.
Na pražském okruhu budou měřit další radary, prý kvůli hluku
Nic z toho není až tak nové - asistenci na telefonu, zabudovanou v autě, už automobilky nabízejí, a automatické nouzové volání pomoci v případě nehody je podstatou systému eCall, který je v Evropě povinně instalován do aut už zhruba dva roky.
Skutečná novinka je možnost sdílení dat o jízdě s pojišťovnou, která podle toho může upravit výši pojistného. Například těm, kteří jezdí „bezpečně” a najezdí málo kilometrů, může pojišťovna cenu snížit, a naopak těm, kteří najezdí ročně vysoké desítky tisíc kilometrů a z pohledu pojišťovny je jejich jízda riziková, pojistné vzroste.
Otázka v takovém případě samozřejmě je, jaká konkrétní data bude automobil odesílat, co se z nich pojišťovna dozví a co vyhodnotí jako „bezpečné” chování za volantem. Současný systém bonusů za ježdění bez nehod a malusů za způsobené nehody, který funguje v Česku, „trestá” řidiče až po prohřešku. U systému navrhovaného Toyotou se nelze zbavit dojmu, že chce „trestat” vyšším pojistným preventivně.
Nová Volva pojedou už jen 180 km/h, prý kvůli bezpečnosti
Toyota o takovéto vizi hovoří od roku 2016, jenže důkazy o tom, že by něco takového fungovalo, téměř neexistují. Právě uzavření této dohody s Amazonem ale říká, že k takovéto pro nejednoho řidiče děsivé realitě automobilka směřuje.
Obě společnosti uvedly, že společná snaha „pomůže postavit základy pro hladké a bezpečné sdílení dat a zrychlí posun směrem k technologiím připojené, autonomní, sdílené a elektrické (tzv. CASE - Connected, Autonomous/Automated, Shared and Electric) mobility”. Jak se ke všemu postaví úřady na ochranu osobních údajů, je zatím otázkou.