Článek
Vlády nařizují elektromobily, Porsche pracuje na syntetickém benzínu - a přidává se k němu spolupráce automobilky Toyota s petrolejářskou společností Exxon Mobil. Nepracují však na benzínu ze vzdušného CO2, nýbrž na vývoji biopaliva, které by snížilo celkový objem emisí oxidu uhličitého o tři čtvrtiny.
Jejich alternativní paliva vznikají ze směsi různých zdrojů včetně biomasy a etanolu a emise mají být oproti ropným palivům nižší už při rafinaci, stejně jako při spalování v motorech. Podle Andrewa Maddena, viceprezidenta Exxon Mobil pro strategii a plánování, by tato paliva mohla snížit celkové emise CO2 až o 75 procent ve srovnání s dnešními ropnými palivy.
Toyota je už testuje ve svých vozech a ukazuje se, že jsou s nimi kompatibilní. To znamená, že mají potenciál snižovat emise hned i u aut, která už jezdí, a není potřeba nutit populaci vyměnit svá dobře sloužící, avšak starší auta za drahé elektromobily.
Porsche a Ferrari věří syntetickým palivům. Bezvýhradný zákaz spalovacích motorů není jistý
Otázkou však je, jak drahá budou tato paliva na pořízení koncovým zákazníkem. A jak bude vypadat - či zda vůbec bude existovat - podpora ze strany vlád, které mají často snahu spalovací motory opustit.
„Mít řešení v podobě kapalných paliv, která se dají používat v existujících autech, a mít k tomu pravidla nastavená tak, abychom dovolili trhu inovovat, je nejlevnější cestou k dekarbonizaci dopravy,“ říká Madden.
„Ať bude přechod na elektrický pohon jakkoliv rychlý, pořád budou na silnicích stovky milionů aut (se spalovacími motory) dlouhou dobu,“ řekl Tom Stricker, viceprezident Toyoty pro udržitelnost. Paliva, která za celý svůj životní cyklus vypustí méně uhlíkatých emisí, jsou podle něj „velmi důležitá k tomu, abychom rychle dosáhli snížení emisí skleníkových plynů“.