Článek
Poté, co automobilka Saab v letech 2009-2011 poněkud složitě zbankrotovala navzdory pokusu nizozemského Spykeru o vzkříšení, její zbytky posbírala společnost NEVS, National Electric Vehicle Sweden, která se později stala součástí čínské skupiny Evergrande.
Krátce v původní továrně v Trollhättanu ve Švédsku vyráběla Saaby 9-3 s nápisem „SAAB“ místo klasického loga, protože na to nedržela práva. Později v Číně vyráběla modely 9-3 s elektrickým pohonem, ovšem s logem NEVS místo Saabu.
Ta nyní opět, v historii už poněkolikáté, zastavuje svou práci. „NEVS přejde do režimu hibernace, což znamená, že budeme muset snížit všechny náklady a propustit zaměstnance ve všech oblastech,“ uvedla prozatímní šéfka společnosti Nina Selanderová.
Poslední vyrobený Saab 9-3 vydražen za cenu nového, od roku 2014 neopustil továrnu
Důvod je pořád stejný - nedostatek peněz. „Naše rozhodnutí přichází poté, co naši vlastníci Evergrande nedokázali dotáhnout jednání s investory do konce,“ dodala šéfka. Podle britského webu Autocar, který zprávu přináší, má Evergrande problémy kvůli dluhové krizi už zhruba dva a půl roku.
V lednu se objevila zpráva na webu Saab Planet, který se historii i současnosti této automobilky věnuje, že NEVS získalo nového vlastníka - tehdy nejmenovaného. Nyní to vypadá, že tato dohoda nedošla uskutečnění.
Stejný web také citoval dřívějšího šéfa NEVS Stefana Tilka: „Jako generální ředitel jsem si vzal na zodpovědnost, že dokončím tu dohodu, ale nejvyšší vedení Evergrande mě zastavilo. Řekl jsem jim, že to mě můžou rovnou vyhodit, protože musím zachránit firmu. Tak mě vyhodili.“ Zpráva o tom, že Tilk končí ve vedení NEVS, se objevila na sociální síti LinkedIn před zhruba dvěma týdny.
Zdali se opět objeví někdo, kdo se pokusí automobilku Saab oživit, ať už pod jakýmkoliv jménem, zatím lze jen spekulovat. Historie neúspěchů však nedává velkou naději.