Článek
Jihoafrická odnož automobilky BMW se v 70. letech chtěla účastnit závodů ve třídě Modified Production, tedy upravených sériově vyráběných aut. Vyvinula tedy ostřejší verzi modelu 530 gen. E12 a nazvala ji MLE - Motorsport Limited Edition.
Gros úprav bylo odlehčení - vůz má „švihadla”, tedy manuální stahování dveřních oken kličkou, chybí klimatizace i zadní sedačky, některé panely karoserie jsou z hliníku a některé díly jsou ručně odvrtávané, aby byly lehčí.

BMW 530 MLE po renovaci
Pod kapotou je třílitrový řadový šestiválec se vstřikováním paliva z verze 530, ovšem díky různým úpravám dává 200 koní a 277 N.m, o 23 koní, resp. 27 N.m více než v civilní variantě. Vůz tedy zvládal zrychlit na stovku za 9,3 sekundy a pokračoval až k maximálce 208 km/h; dnes to umí kdejaká Fabie, ale před 43 lety to byla velmi pěkná čísla.
Nejlepší auto na světě podle Jeremyho Clarksona? Za roky svůj názor nezměnil

Výsledky na závodní trati se dostavily - během tří let získalo toto BMW tři mistrovské tituly a dokázalo si udržet šňůru patnácti po sobě jdoucích vítězství v jednotlivých závodech.

Jednoduchost vládne. Ve jménu snižování hmotnosti chybí klimatizace i elektrická okna.
Ještě dřív bylo ovšem pro homologaci do závodní série nutno prodat alespoň 100 kusů veřejnosti. Zájem zákazníků byl tak velký, že vzniklo nejen 110 kusů Typu 1 v roce 1976 pro homologaci, ale o rok později ještě 117 dalších kusů Typu 2.
„BMW 530 MLE ve své době ukázalo, jak jsou závody ideálním prostředím k zaujmutí motoristické veřejnosti. (...) Úspěch 530 MLE je klasickým příkladem „Vyhrát v neděli, prodat v pondělí,“ a pro jihoafrickou divizi BMW ukotvilo jako automobilového soutěžícího, se kterým je třeba vážně počítat,” komentoval vůz Tim Abbott, šéf divize BMW pro Jihoafrickou republiku a subsaharskou Afriku.

Odhalení zrenovovaného BMW 530 MLE byli přítomni někteří zaměstnanci, kteří ho kdysi jako nové vyráběli.
Ovšem, všechna tahle auta se do dnešní doby nezachovala. Je jich jen hrstka a vůz, který si můžeme prohlédnout na těchto fotografiích, je stý vyrobený kousek. Před necelým rokem jsme o něm psali, ovšem tehdy to byla bez nadsázky hromada šrotu.
Je to vůz, který pochází z garáže Petera Kaye-Eddieho, závodníka a manažera týmu, který s oněmi 530 MLE kdysi závodil. Je o to cennější, že má svůj původní motor. A ona renovace, která započala před rokem, byla zkraje tohoto týdne završena představením vozu u továrny v Rosslynu, kde se tahle auta před desítkami let vyráběla jako nová.