Hlavní obsah

Tohle ostré BMW nejspíš neznáte. Kdysi vzniklo s jediným účelem

Nejen Evropa je rodištěm speciálních edicí zajímavých aut, to ví každý fanoušek rychlých kol. Tenhle bílý kousek ale vznikl na místě nepříliš pravděpodobném - v Africe. Konkrétně v Jihoafrické republice, a to jako homologační speciál pro závody. Je to BMW 530 MLE a prošlo pečlivou renovací.

Foto: BMW

BMW 530 MLE po renovaci

Článek

Jihoafrická odnož automobilky BMW se v 70. letech chtěla účastnit závodů ve třídě Modified Production, tedy upravených sériově vyráběných aut. Vyvinula tedy ostřejší verzi modelu 530 gen. E12 a nazvala ji MLE - Motorsport Limited Edition.

Gros úprav bylo odlehčení - vůz má „švihadla”, tedy manuální stahování dveřních oken kličkou, chybí klimatizace i zadní sedačky, některé panely karoserie jsou z hliníku a některé díly jsou ručně odvrtávané, aby byly lehčí.

Foto: BMW

BMW 530 MLE po renovaci

Pod kapotou je třílitrový řadový šestiválec se vstřikováním paliva z verze 530, ovšem díky různým úpravám dává 200 koní a 277 N.m, o 23 koní, resp. 27 N.m více než v civilní variantě. Vůz tedy zvládal zrychlit na stovku za 9,3 sekundy a pokračoval až k maximálce 208 km/h; dnes to umí kdejaká Fabie, ale před 43 lety to byla velmi pěkná čísla.

Výsledky na závodní trati se dostavily - během tří let získalo toto BMW tři mistrovské tituly a dokázalo si udržet šňůru patnácti po sobě jdoucích vítězství v jednotlivých závodech.

Foto: BMW

Jednoduchost vládne. Ve jménu snižování hmotnosti chybí klimatizace i elektrická okna.

Ještě dřív bylo ovšem pro homologaci do závodní série nutno prodat alespoň 100 kusů veřejnosti. Zájem zákazníků byl tak velký, že vzniklo nejen 110 kusů Typu 1 v roce 1976 pro homologaci, ale o rok později ještě 117 dalších kusů Typu 2.

„BMW 530 MLE ve své době ukázalo, jak jsou závody ideálním prostředím k zaujmutí motoristické veřejnosti. (...) Úspěch 530 MLE je klasickým příkladem „Vyhrát v neděli, prodat v pondělí,“ a pro jihoafrickou divizi BMW ukotvilo jako automobilového soutěžícího, se kterým je třeba vážně počítat,” komentoval vůz Tim Abbott, šéf divize BMW pro Jihoafrickou republiku a subsaharskou Afriku.

Foto: BMW

Odhalení zrenovovaného BMW 530 MLE byli přítomni někteří zaměstnanci, kteří ho kdysi jako nové vyráběli.

Ovšem, všechna tahle auta se do dnešní doby nezachovala. Je jich jen hrstka a vůz, který si můžeme prohlédnout na těchto fotografiích, je stý vyrobený kousek. Před necelým rokem jsme o něm psali, ovšem tehdy to byla bez nadsázky hromada šrotu.

Je to vůz, který pochází z garáže Petera Kaye-Eddieho, závodníka a manažera týmu, který s oněmi 530 MLE kdysi závodil. Je o to cennější, že má svůj původní motor. A ona renovace, která započala před rokem, byla zkraje tohoto týdne završena představením vozu u továrny v Rosslynu, kde se tahle auta před desítkami let vyráběla jako nová.

Související články

Výběr článků

Načítám