Článek
Podle Markuse Flasche, šéfa divize M u BMW, to bez elektřiny nepůjde. Jak si to konkrétně představuje, ukázal v Mnichově, a to pomocí konceptu Vision M Next. Puristy můžeme trochu uklidnit hned zkraje – spalovací motor tu je, a dokonce pohání jen zadní kola.
To ale není všechno, pochopitelně. Pomáhají mu dva elektromotory, jeden na každé nápravě – nikoliv nepodobně modelu i8. Třebaže onen spalovací motor má jen čtyři válce, kombinovaný výkon systému je 600 koní.
To znamená, že zrychlení na stovku činí rovné tři sekundy; pohotovostní hmotnost jsme se nedozvěděli. Nejvyšší rychlost je 300 km/h, nikoliv u německých aut obligátních 250.
Tisková zpráva hovoří o režimu Boost+, který má krátkodobě poskytnout více výkonu. Víme také, že vůz sám navrhne aktivaci režimu, když uzná jeho použití za vhodné.
Vůz má v bateriích dost elektřiny na to, aby mohl dojet až 100 km bez použití spalovacího motoru. To se v budoucnu může hodit zejména v centrech velkých měst, pokud zavedou bezemisní zóny, do nichž budou moci vjíždět jen auta schopná jízdy bez lokálních emisí.
Design v principu není nepodobný modelu i8, ale pamětníci a fanoušci v něm objeví i další auta z historie BMW. Předně to je genesis divize M, model M1, a to zejména v bocích. A z určitých úhlů vůz připomene i studii Italdesign Nazca C2 z roku 1991, která nesla loga BMW.
Vision M Next má v designu několik detailů, které stojí za to vyzdvihnout. Např. čelní světla, která ta u současných BMW nepřipomínají ani náznakem, jsou tvořena technologií Laser Wire – jsou to skleněná vlákna pokrytá fosforem.
Vzadu ve světlech najdeme stejnou technologii a také odkaz na již zmíněnou M1 – dvě loga BMW, která vypadají, jako by se vznášela v zadních světlech.
Cílem návrhářů interiéru bylo, aby se řidič a auto spojili v jedno. Nejsou tu dedikované sedačky, nýbrž jen polstrování paměťovou pěnou v monokokovém šasi.
Řidič s vozidlem pracuje pomocí tzv. Boost podu, který sdružuje všechny ovládací prvky a informace. Není v tom nic až tak neobvyklého – v podstatě jde o volant, přístrojový štít a head-up displej.
Ovšem, onen přístrojový štít je tvořen displejem na zakřiveném skle, které objímá volant. A head-up displej nezobrazuje jen ikony jako dnes, nýbrž pracuje s rozšířenou realitou a rozkládá se po celém čelním skle.
„BMW Vision M Next představuje náhled na budoucnost sportovního řízení,“ říká Adrian van Hooydonk, senior viceprezident designu u BMW. „Zatímco BMW Vision iNEXT nastínilo, jak autonomní řízení promění život na palubách našich vozidel, naopak BMW Vision M Next představuje, jak nejmodernější technologie můžou zážitek z toho, že řídíte sami, učinit čistším a víc vás vtáhnout do děje,“ doplňuje.
Samozřejmě, na tenhle bod se názory budou různit. Nejeden fanoušek rychlých kol, ať už se znakem BMW, či jakýmkoliv jiným, namítne, že o čistém řidičském zážitku se dá hovořit leda s atmosférickým motorem, manuální převodovkou, nízkou váhou a co nejmenším počtem elektronických hlídačů.
Ve skutečnosti berte koncept Vision M Next právě tak, jak se jmenuje – jako vizi. Že budou modely BMW M nějakým způsobem elektrifikované, je víc než pravděpodobné, stejně jako použití některých technologií z tohoto vozu. Takto, jak ho vidíme, se ovšem do výroby téměř jistě nedostane.
Na druhou stranu, BMW Vision EfficientDynamics byl také „jen“ koncept a silniční model i8, který z něj později vznikl, mu byl designově hodně blízko. Nechme se tedy překvapit, co skrývá budoucnost.