Hlavní obsah

Tohle je pět nejstarších automobilek světa. Nechybí český klenot

Automobilový průmysl zažil první boom ještě před koncem 19. století. Pět nejstarších automobilek seřazených dle premiéry prvního modelu figuruje na trhu dodnes, až na jednu částečnou výjimku, bohužel českou. Kdysi revoluční Tatra už dnes vyrábí jen nákladní automobily.

Foto: Daimler 2x

Původní Benz Patent Motorwagen z roku 1885

Článek

Vypadá to, že se v poslední době pořád slaví nějaká výročí. Vloni to bylo 70 let sporťáků Porsche, díky čemuž jsem řídil Carreru GT na Festivalu rychlosti v Goodwoodu – a letos slaví Bugatti a Bentley.

Může to být samozřejmě tím, že v prvních dekádách 20. století začínal vyrábět auta každý, kdo poznal rozdíl mezi kladivem a šroubovákem, ale všimněte si, že mezi výročími není třeba Mercedes nebo Škoda.

Proč je tomu tak? Protože tyhle značky jsou starší. Ty úplně první vznikaly ještě v 19. století. Pojďme se podívat na pět těch nejstarších – dle roku, kdy začaly vyrábět své první auto. Hned zkraje můžeme prozradit, že do 20. století nespadá ani jedno.

Foto: Daimler

Třetí evoluční verze Benzu Patent Motorwagen z roku 1888

 Daimler

První automobil: 1885, Benz Patent Motorwagen

Značka Mercedes-Benz, nejznámější z portfolia koncernu Daimler, existuje jako taková až od roku 1926, ale přesto je právě jí připisován první automobil na světě, Benz Patent Motorwagen. Je dílem konstruktéra Karla Benze, který ho vytvořil pod svou firmou Benz & Cie., vzniklou v roce 1883.

Nezávisle na tom vznikla společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft, a to v roce 1890 rukama konstruktérů Gottlieba Daimlera a Wilhelma Maybacha. Ti začali pro své vozy používat označení „Mercedes”. Ke spojení s Benz & Cie. došlo v roce 1926. Tehdy vzniklo označení Mercedes-Benz.

Foto: Peugeot

Peugeot Type 1 Serpollet Tricycle

Peugeot

První automobil: 1889, Peugeot Type 1 Serpollet

Firma Peugeot začínala v roce 1810 jako slévárna oceli a producent kovových výrobků, mimo jiné mlýnků na kávu. V roce 1889 vyrobila první parní tříkolku, navrženou Léonem Serpolletem, ale v zápětí se přeorientovala na vozy s benzínovým motorem.

V roce 1896 se výroba aut osamostatnila, ale kvůli sporům existovaly souběžně dvě automobilky se jménem Peugeot v názvu. Situace se urovnala až opětovným sloučením obou firem v roce 1910. V polovině 70. let Peugeot převzal bankrotující automobilku Citroën, čímž vznikla dodnes existující skupina PSA Peugeot-Citroën.

Foto: Profimedia.cz

NW Präsident

Tatra

První automobil: 1897, NW Präsident

Tato firma byla založena už v roce 1850 Ignácem Šustalou jako továrna na kočáry a bryčky. Původně se jmenovala Ignatz Schustala & Comp., později se přejmenovala na Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft; německy se Kopřivnice jmenuje Nesselsdorf.

Právě za této éry, konkrétně v roce 1897, vyjel z jejích vrat první osobní automobil. Byl pojmenovaný NW Präsident. O rok později firma vyrobila i první nákladní vůz.

Velkou zásluhu na technickém rozvoji firmy měl konstruktér Hans Ledwinka, který dal tatrám do vínku podvozek s centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami. Výroba osobních aut byla ukončena v roce 1998, nákladní vozy však Tatra v Kopřivnici vyrábí dodnes.

Foto: Renault

Renault Type A

Renault

První automobil: 1898, Renault Type A

Ano, automobilka Renault byla založena až v roce 1899, zkraje letoška slavila 120. výročí. Ale protože se dnes bavíme o prvních autech, k tomuto záznamu patří rok 1898, kdy Louis Renault sestrojil své první auto. Firmu se svými dvěma bratry založil až o pár měsíců později.

V roce 1919 už byla automobilka Renault největší soukromou průmyslovou firmou ve Francii. Po druhé světové válce byla automobilka znárodněna a v majetku státu zůstala až do privatizace v roce 1996. Kromě malých vozů, jako byl poválečný typ 4 CV nebo pozdější Renault 5, se firma proslavila i svým velkoprostorovým modelem Espace, jenž spolu s Dodgem Caravan patřil k průkopníkům kategorie vozů MPV.

Foto: Fiat

Fiat 3 1/2 HP

Fiat

První automobil: 1899, Fiat 3 1/2 HP

Společnost Fabbrica Italiana Automobili Torino založil Giovanni Agnelli spolu s několika dalšími investory, a to 11. července 1899. Firma se nevěnovala jen výrobě aut, ale postupně expandovala do dalších průmyslových oborů od elektrotechniky po petrochemii.

V roce 1936 představila minivůz Topolino, který založil dodnes přetrvávající tradici výroby malých a cenově dostupných fiatů. Od roku 2014 je automobilka součástí skupiny Fiat Chrysler Automobiles, pod kterou patří také značky Alfa Romeo, Jeep, Lancia nebo Maserati.

Výběr článků

Načítám