Článek
Šestnáctiválců bylo na světě víc, ale dnes je ve výrobě jen jeden. Pohání nejdražší nové auto v historii i nejrychlejší silniční auto světa a je také unikátní svou konstrukcí. Řeč je o motoru W16 značky Bugatti.
Ve světle chmurných vyhlídek na konec i mnohem menších motorů v honu za snižováním emisí démonizovaného CO2 jsou na místě obavy, jak dlouho bude výjimečný šestnáctiválec žít. Podle Stephana Winkelmanna, šéfa Bugatti, to bude nejméně celé toto desetiletí.
„W16 má, podle mého názoru, příležitost pro budoucnost. Je to prodejní lákadlo, jehož hodnota se nesnižuje,” uvedl a dodal, že Herbert Diess, hlava celého koncernu Volkswagen, pod který značka Bugatti spadá, si je vědom hodnoty tohoto motoru.
To znamená, že nástupce Chironu s největší pravděpodobností také tento motor dostane, byť jistě v nějak upravené verzi. Kdy ho uvidíme, je ve hvězdách; výroba Chironu má běžet do konce roku 2021 a ještě necelých 100 kusů z výrobního plánu čeká na své majitele.
Druhý model značky, o kterém se zatím stále spíš mluví, než že by byly vidět nějaké hmatatelné výsledky, by podle starších Winkelmannových slov nicméně mohl být bateriovým elektromobilem. A mohlo by to být auto, které majitelé budou používat každý den, nikoliv jen o víkendech.
Přesto by značka měla upřednostnit zrychlení a nejvyšší rychlost před dlouhým dojezdem. Bugatti by ho také prodávalo jen tam, kde je nabíjecí infrastruktura schopná elektromobilu zajistit podobné časy doplňování energie jako u tradičního benzínového auta.
První česká hypernabíječka elektromobilů je v provozu
To v podstatě znamená Severní Ameriku a západní Evropu se sítí vysokovýkonných nabíječek Ionity. Ty zvládnou nabíjecí výkon až 350 kW. Jedna taková funguje od prosince i v Česku a příští rok mají přibýt další dvě.