Článek
Tuning leckdy zavání garážovým amatérismem, což ale není případ německého rodinného podniku ABT Sportsline, který byl založen před 129 lety a vyrostl svým zázemím spíše v malou automobilku. Navíc se více než 70 let angažuje v laboratoři vývoje, tedy motorsportu.
Páteří nabídky je ovšem úprava vozů koncernu Volkswagen. Zahrnuje funkční tuning od zvýšení výkonu úpravou řídicí jednotky, tedy speciální přídavnou „krabičkou“, přes nové sání, turbodmychadla, mezichladiče, výfuky, kola, tlumiče, brzdy až po kování motoru či vstřikování ethanolu s vodou. Nechybí ani vizuální úpravy nárazníků, prahů a dalších doplňku, ale i přešití interiéru.
ABT dodává tři úrovně úprav výkonu. Dva se omezují na jednotku, nejvyšší „ABT Power R“ vyžaduje výměny mechanických součástí a je určen zejména pro modely Audi RS či Lamborghini.
Škoda Fabia dostala ostrou verzi, vznikne jen 100 kusů
Například Škoda Kodiaq 1,5 TSI z roku 2024 má původně 110 kW (150 k), 250 Nm, po úpravě nabídne 140 kW (190 k), 290 Nm. To představuje nárůst výkonu o 40 koní a točivého momentu o 40 Nm. Taková úprava přijde asi na 1850 eur, tedy 47 000 korun bez DPH.
Kovadlina na středové konzoli
Kromě individuálně přizpůsobitelných balíčků jsou pravidelně k mání i limitované edice. Například 64 kusů Audi RS6 Johann Abt Signature Edition na oslavu 64 let od založení značky kovářem Abtem měla na středové konzoli kousek jeho původní kovadliny. Především ale osmiválec nabídl 800 koní a 980 Nm. Jeden v roce 2021 stál 260 tisíc eur, tedy 6,5 milionu korun. Vyprodáno bylo za tři dny.
Vrcholem je nicméně RS6 či RS7 Legacy Edition za 9,8 milionu s výkonem dokonce 1000 koní a 1150 Nm díky nepřímému vstřikování vody a ethanolu pro termodynamickou optimalizaci.
Obavy ze spolehlivosti takových úprav se značka včetně českého zastoupení snaží potlačit několika způsoby.
Díly jsou testovány přímo na daný model a mají certifikaci německého sdružení TÜV (Technischer Überwachungs-Verein, Technické kontrolní sdružení). Montovány jsou na jediném místě s certifikací, a především pohon je krytý plnou zárukou na pět let či 120 000 km. Na úpravy vozů starších 5 let ABT Sportsline poskytuje dvouletou záruku na úpravy motorů a dodaných komponent, vše má také vyhovět požadavkům STK.
Je-li vůz v tovární záruce, s problémy, které se pohonu netýkají, jezdí do klasického autorizovaného servisu, vše kolem pohonu jde za úpravcem a jeho zárukou.