Hlavní obsah

Tichá šelma noci - hybridní Toyota Prius

Novinky, Andrej Poliak
PRAHA

Poprvé v historii českého automobilismu se ve středu na našem trhu představil automobil s hybridním pohonem - zážehový motor a elektromotor. Tímto přelomovým automobilem je vůz Toyota Prius druhé generace, o které její kmotr ředitel pražské ZOO Petr Fejk říká, že je tichá jako kočkovitá šelma.

Foto: Jan Pařík

Starší žáci Náchoda

Článek

Slavnostní uvedení Toyoty Prius se konalo v novém vzdělávacím středisku pražské Zoologické zahrady v Tróji. Spojení tohoto automobilu s přírodou a zvířaty je totiž více než jasné. Prius druhé generace je poháněn zážehovým motorem o objemu 1,5 l a elektromotorem s maximálním napětím 500 V. Tato kombinace umožňuje, aby byl Prius vůči životnímu prostředí maximálně ohleduplný.

Technická data
Spalovací motor
Typzážehový čtyřválec
RozvodDOHC, 16 ventilů s proměnným časováním VVT-i
Objem1497 ccm
Max. toč. moment115/4000 Nm/ot.min
Max. výkon57/5000 kW/ot.min
Eletromotor
Typsynchronní s permanentními magnety
Napětí500 V
Max. toč. moment400/0-1200 Nm/ot.min
Max. výkon50/1200-1540 kW/ot.min
hmotnost104 kg

Při rozjezdu je v činnosti pouze elektromotor. Zážehový motor se přidává až po rozjetí automobilu a při akceleraci. Při zpomalování se benzínový motor odmlčí a elektromotor funguje jako generátor elektrické energie a dobíjí akumulátory. Prius je navíc vybaven technologií "Stop and Go", což znamená, že se zážehový motor při zastavení například na křižovatce vypíná a elektromotor přechází do úsporného režimu.

Stereotypy se bortí

Designově je nový Prius odvozen od svého předchůdce, který byl představen již v roce 1997. Oproti starému modelu však dostal nový tvar zadních partií a celkově tak svou vizáží dospěl. Aerodynamika karosérie pětidvéřového hatchbacku je na vysoké úrovni. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu cx=0,26.

Rozměry a hodnoty
Délka4450 mm
Šířka1725 mm
Výška1490 mm
Rozvor2700 mm
Objem nádrže45 l
Spotřeba (l/100 km)
Město5,0
Mimo město4,2
Kombinovaná4,3
Max. rychlost170 km/hod
zrychlení10,9 s

V interiéru Prius bourá všechny zažité stereotypy. Marně byste totiž hledali pracoviště řidiče v klasickém pojetí. Nahrazuje ho displej v horní části palubní desky a dotykový multifunkční displej v jejím středu. Řadící páku automatické převodovky naleznete rovněž na palubní desce v podobě připomínající joystick. Zpracování materiálů se na první pohled zdálo velice zdařilé.

Dvě výbavy

Na český trh bude Toyota Prius dodávána ve dvou výbavách. Základní verze bude nabízet automatickou klimatizaci s elektricky poháněným kompresorem. Nechybí bezpečnostní elektronické systémy ABS s brzdovým asistentem EBD, pro kontrolu trakce TRC a stabilizační program VSC+, osm airbagů a další. Cena byla stanovena na 809 900 korun.

Výbava Prius+ bude navíc nabízet satelitní DVD navigaci, Bluetooth či systém Smart Entry and Start, který umožňuje nastoupení a nastartování bez klíčku. Za tuto verzi zákazník zaplatí 939 900 korun.

Jelikož je Toyota Prius přelomovým vozem v historii nejen České republiky, ale jako první sériový vůz s hybridním pohonem i v celosvětovém měřítku, budeme se mu věnovat v několika dalších článcích.

Související témata:

Související články

Toyota vsadila na Terminátora

Jen několik dní zbývá do světové premiéry třetího pokračování snímku Terminátor. Na plátna se tak opět vrací hollywoodská hvězda Arnold Schwarzeneger. Šanci...

Výběr článků

Načítám