Článek
Slavnostní uvedení Toyoty Prius se konalo v novém vzdělávacím středisku pražské Zoologické zahrady v Tróji. Spojení tohoto automobilu s přírodou a zvířaty je totiž více než jasné. Prius druhé generace je poháněn zážehovým motorem o objemu 1,5 l a elektromotorem s maximálním napětím 500 V. Tato kombinace umožňuje, aby byl Prius vůči životnímu prostředí maximálně ohleduplný.
Technická data | |
Spalovací motor | |
Typ | zážehový čtyřválec |
Rozvod | DOHC, 16 ventilů s proměnným časováním VVT-i |
Objem | 1497 ccm |
Max. toč. moment | 115/4000 Nm/ot.min |
Max. výkon | 57/5000 kW/ot.min |
Eletromotor | |
Typ | synchronní s permanentními magnety |
Napětí | 500 V |
Max. toč. moment | 400/0-1200 Nm/ot.min |
Max. výkon | 50/1200-1540 kW/ot.min |
hmotnost | 104 kg |
Při rozjezdu je v činnosti pouze elektromotor. Zážehový motor se přidává až po rozjetí automobilu a při akceleraci. Při zpomalování se benzínový motor odmlčí a elektromotor funguje jako generátor elektrické energie a dobíjí akumulátory. Prius je navíc vybaven technologií "Stop and Go", což znamená, že se zážehový motor při zastavení například na křižovatce vypíná a elektromotor přechází do úsporného režimu.
Stereotypy se bortí
Designově je nový Prius odvozen od svého předchůdce, který byl představen již v roce 1997. Oproti starému modelu však dostal nový tvar zadních partií a celkově tak svou vizáží dospěl. Aerodynamika karosérie pětidvéřového hatchbacku je na vysoké úrovni. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu cx=0,26.
Rozměry a hodnoty | |
Délka | 4450 mm |
Šířka | 1725 mm |
Výška | 1490 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Spotřeba (l/100 km) | |
Město | 5,0 |
Mimo město | 4,2 |
Kombinovaná | 4,3 |
Max. rychlost | 170 km/hod |
zrychlení | 10,9 s |
V interiéru Prius bourá všechny zažité stereotypy. Marně byste totiž hledali pracoviště řidiče v klasickém pojetí. Nahrazuje ho displej v horní části palubní desky a dotykový multifunkční displej v jejím středu. Řadící páku automatické převodovky naleznete rovněž na palubní desce v podobě připomínající joystick. Zpracování materiálů se na první pohled zdálo velice zdařilé.
Dvě výbavy
Na český trh bude Toyota Prius dodávána ve dvou výbavách. Základní verze bude nabízet automatickou klimatizaci s elektricky poháněným kompresorem. Nechybí bezpečnostní elektronické systémy ABS s brzdovým asistentem EBD, pro kontrolu trakce TRC a stabilizační program VSC+, osm airbagů a další. Cena byla stanovena na 809 900 korun.
Výbava Prius+ bude navíc nabízet satelitní DVD navigaci, Bluetooth či systém Smart Entry and Start, který umožňuje nastoupení a nastartování bez klíčku. Za tuto verzi zákazník zaplatí 939 900 korun.
Jelikož je Toyota Prius přelomovým vozem v historii nejen České republiky, ale jako první sériový vůz s hybridním pohonem i v celosvětovém měřítku, budeme se mu věnovat v několika dalších článcích.