Článek
Texaští řidiči elektromobilů se patrně brzy budou muset podílet na údržbě silnic, a to roční paušální daní ve výši 200 dolarů, tedy asi 4300 korun. Návrh, který má podle předkladatelů ukončit nerovnost mezi provozovateli elektrických a konvenčních aut, schválila Sněmovna reprezentantů. Nyní čeká na podpis guvernéra Grega Abbotta.
Návrh prošel, aniž by ve stopadesátičlenné sněmovně kdokoliv hlasoval proti; pro bylo všech 145 přítomných reprezentantů. A to navzdory tomu, že podle řady kritiků je 200 dolarů ročně příliš vysoká částka.
Texas financuje opravy a údržbu silnic z daně uvalené na konvenční paliva, která ke každému galonu (cca 3,8 litru) přidává 20 centů (4,30 Kč) na ceně u stojanu čerpací stanice. Tato daň je čtvrtým největším příspěvkem do texaského rozpočtu, za rok 2022 se na ní vybralo 3,78 miliardy dolarů (81,3 miliardy korun).
Washington chce danit ujeté míle, aby nahradil daně z benzínu
Zhruba dvě stovky dolarů ročně ovšem zaplatí řidič, který jezdí vozem s průměrnou spotřebou 15,7 l/100 km a ročně najede 24 tisíc kilometrů. Naopak člověk, jehož vůz spotřebovává jen 6,7 l/100 km, při stejném ročním nájezdu odvede zhruba 85 dolarů (cca 1800 korun).
Luke Metzger, ředitel organizace Environment Texas, která se v tomto americkém státě stará o čistotu životního prostředí, patří ke kritikům. Navrhuje však, aby se zvýšila daň z konvenčních paliv, neboť ta je stejná už více než 30 let - od roku 1991.
Texas není jediným americkým státem, který od majitelů elektromobilů vybírá takovouto daň. Ve stejné výši je v sousedním Arkansasu, např. v Kalifornii je poloviční.