Článek
Vzhledem k aktuálnímu počasí se můžou zimní pneumatiky zdát předčasné, ale 1. listopad se kvapem blíží a s ním i povinnost jezdit na zimních pneumatikách, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
Hledáte-li tento podzim pro své auto nové zimní obutí, mohou pomoci testy německého magazínu AutoBild a autoklubu ADAC, které se věnují zimním pneumatikám celkem ve třech rozměrech. A to od gum vhodných na kompaktní auta až po „devatenáctky“, které dnes mohou obouvat jak sporťáky, tak třeba i crossovery nebo elektromobily.
Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost
Připomeňme ještě, že zákonný limit hloubky dezénu pro to, aby byla pneumatika uznatelná jako zimní, je 4 mm v hlavních dezénových drážkách. Menší hloubka dezénu jednak znamená horší schopnost odvádět vodu a břečku zpod běhounu a jednak takovou pneumatiku policie v případě silniční kontroly nebo pojišťovna v případě pojistné události nemusí uznat.
A začněme od těch nejmenších letos testovaných – patnáctipalcových. Rozměru 185/65 R15 se věnoval ADAC a – podobně jako loni AutoBild – zjistil, že výborná guma nemusí pocházet od světoznámé značky a mít tomu odpovídající cenovku. Ukazuje to semperitka na třetím místě, která je navíc na sněhu lepší než zlatá a stříbrná guma.
Test zimních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
185/65 R15 88 T | sucho | mokro | sníh/led | celkově |
Continental WinterContact TS 870 | 2,3 | 2,1 | 2,2/2,5 | 2,2 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 | 1,7 | 2,5/2,3 | 2,2 |
Semperit Speed-Grip 5 | 2,5 | 2,3 | 2,0/2,3 | 2,2 |
Michelin Alpin 6 | 2,5 | 2,3 | 2,4/2,3 | 2,3 |
BF Goodrich G-Force Winter 2 | 2,6 | 2,7 | 2,0/2,5 | 2,7 |
Vredestein Wintrac | 2,4 | 2,1 | 2,7/2,4 | 2,7 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 2,1 | 1,7 | 2,4/2,8 | 3,0 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 1,9 | 2,2 | 2,9/2,7 | 3,0 |
Firestone Winterhawk 4 | 3,2 | 2,0 | 2,2/2,1 | 3,2 |
Nexen Winguard Snow'G 3 | 3,3 | 2,5 | 3,3/2,1 | 3,3 |
Avon WT7 Snow | 2,9 | 2,5 | 3,5/2,4 | 3,5 |
Dunlop Winter Response 2 | 3,6 | 1,8 | 1,8/2,5 | 3,6 |
Fulda Kristall Montero 3 | 3,6 | 3,7 | 1,9/2,3 | 3,7 |
Barum Polaris 5 | 3,9 | 3,8 | 2,4/2,8 | 3,9 |
Imperial Snowdragon HP | 2,1 | 5,3 | 4,0/2,3 | 5,3 |
Wanli SW611 | 2,7 | 5,5 | 2,7/1,9 | 5,5 |
Hodnocení: 0,6-1,5: velmi dobré, 1,6-2,5: dobré, 2,6-3,5: uspokojivé, 3,6-4,5: dostatečné, 4,6-5,5: nedostatečné |
Testy tentokrát obsáhly široké spektrum značek od zavedených evropských, které až na výjimku Dunlopu skončily vesměs dobře, až po „čínu“ zastoupenou značkami Nexen, Imperial a Wanli. Poslední dvě jmenované jsou jediné, které získaly finální hodnocení „nedostatečný“ kvůli tragickým výsledkům na mokré vozovce.
Výsledky testu rozměru 215/60 R16 ukazují, že jiný model od stejného výrobce může dopadnout mnohem lépe – všimněte si rozdílů v umístění značky Dunlop. Překvapením může být také poměrně špatné umístění finského Nokianu, u kterého by člověk řekl, že by z titulu země svého původu mohl zimní gumy umět dobře.
Test zimních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
215/60 R16 95/99 H | sucho | mokro | sníh/led | celkově |
Continental WinterContact TS 870 | 2,4 | 2,1 | 1,6/1,9 | 2,1 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,2 | 1,6/2,0 | 2,1 |
Goodyear UltraGrip Performance + | 2,5 | 2,5 | 1,4/2,2 | 2,3 |
Michelin Alpin 6 | 2,0 | 2,4 | 2,4/1,9 | 2,3 |
Yokohama BluEarth* Winter V906 | 2,3 | 2,6 | 2,6/2,4 | 2,6 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 1,8 | 2,0 | 2,7/2,4 | 2,7 |
Kleber Krisalp HP3 | 2,9 | 2,8 | 1,8/2,2 | 2,9 |
GT Radial WinterPro2 | 2,7 | 3,0 | 2,8/2,1 | 3,0 |
Sava Eskimo HP2 | 2,5 | 3,0 | 2,3/2,0 | 3,0 |
Vredestein Wintrac | 2,9 | 2,3 | 2,5/1,8 | 3,0 |
Esa+Tecar Supergrip Pro | 3,1 | 3,0 | 1,9/2,0 | 3,1 |
Toyo Observe S944 | 2,1 | 3,1 | 2,8/2,0 | 3,1 |
Nokian WR Snowproof | 2,7 | 3,2 | 2,4/2,3 | 3,2 |
Uniroyal WinterExpert | 3,3 | 2,8 | 1,7/1,8 | 3,3 |
Matador MP93 Nordicca | 3,4 | 3,1 | 2,3/2,0 | 3,4 |
Falken Eurowinter HS01 | 3,5 | 2,3 | 2,0/2,2 | 3,5 |
Cooper WM SA2+ | 3,7 | 2,6 | 2,7/2,4 | 3,7 |
Hodnocení: 0,6-1,5: velmi dobré, 1,6-2,5: dobré, 2,6-3,5: uspokojivé, 3,6-4,5: dostatečné, 4,6-5,5: nedostatečné |
O palec větší pneumatiky vykazují v celém svém spektru poněkud lepší známky – žádná guma tu není nedostatečná. Nebudeme spekulovat, zda výrobci gumám na ta nejlevnější auta nepřikládají tolik významu, a tedy i zdrojů k vývoji, a upozorníme radši na to, že ani jediná guma zde nemá horší hodnocení než „dobré“ při jízdě na ledu.
Testy zimních pneumatik 2021 nejen pro SUV: Zavedené značky jsou správnou cestou
Magazín AutoBild se věnoval devatenáctipalcovým pneumatikám, a to ve dvou rozměrech 225/45 R19 a 245/40 R19. O prvních uvádí, že je běžný pro třídu SUV, druhé zase přiřazuje sportovním autům. Nikoliv nečekaně si výsledky jsou docela podobné – tyto dva rozměry od sebe nejsou příliš daleko.
Test pneumatik AutoBild | Známka | Celkové hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
225/45 R19 96 V/W | Sníh | Mokro | Sucho | |
Michelin Pilot Alpin 5 | 1 | 2 | 2+ | příkladný |
Continental WinterContact TS 870 P | 2+ | 2+ | 2 | příkladný |
Vredestein Wintrac Pro | 2+ | 2+ | 2- | dobrý |
Bridgestone Blizzak LM005 | 1- | 1- | 2 | dobrý |
Hankook Winter i*cept evo3 | 2+ | 1- | 2- | dobrý |
Firestone Winterhawk 4 | 2+ | 2 | 2- | dobrý |
Toyo Observe S944 | 2 | 2- | 2 | uspokojivý |
Falken Eurowinter HS01 | 3+ | 2 | 3+ | uspokojivý |
Nokian Snowproof P | 2 | 3 | 2+ | doporučen s výhradami |
Petlas Explero Winter W671 | 2- | 4- | 3+ | nedoporučen |
Hodnocení známkami jako ve škole - čím nižší číslo, tím lepší výsledek. |
Test zimních pneumatik AutoBild | Známka | Celkové hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
245/40 R19 98 V/W | Sníh | Mokro | Sucho | |
Bridgestone Blizzak LM005 | 2+ | 2+ | 2 | příkladný |
Hankook Winter i*cept evo3 | 2+ | 2+ | 2 | příkladný |
Continental WinterContact TS 870 P | 2+ | 2 | 2 | příkladný |
Michelin Pilot Alpin 5 | 1- | 2- | 2 | dobrý |
Falken Eurowinter HS01 | 2 | 2 | 2 | dobrý |
Vredestein Wintrac Pro | 2 | 2+ | 2- | uspokojivý |
Cooper Discoverer Winter | 2+ | 2- | 2- | uspokojivý |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2 | 2- | 2- | uspokojivý |
Minerva Ice-Plus S210 | 4- | 4- | 2 | nedoporučen |
Hodnocení známkami jako ve škole - čím nižší číslo, tím lepší výsledek. |
Výsledná pozice pneumatiky a celkové hodnocení se u AutoBildu někdy nemusí zdát úplně korespondující se známkami za výkon na sněhu, mokru a suchu, ovšem do finálního hodnocení vstupují ještě další faktory, jako např. délka brzdné dráhy na určitém povrchu, opotřebení, pořizovací cena nebo hluk za jízdy. V každém případě jsou u obou těchto rozměrů pneumatiky docela vyrovnané, alespoň v horních půlkách výsledkových listin.
Test zimních pneumatik 2021 pro kompaktní vozy: Dobrá guma nemusí stát jmění
Co se dá dělat s pneumatikami, které už neplní čtyřmilimetrový limit hloubky dezénu? Jejich směs je pořád tzv. zimní, tedy měkčí a lépe funkční v nízkých teplotách oproti letním pneumatikám; proto taky není vhodné zimní gumy „dojíždět“ v létě, neboť s teplotou nad 10 °C nefungují správně.
Máte-li zimní gumy třeba s 3,7 mm vzorku na druhé sadě kol, lze na nich jezdit např. do chvíle, než na vás bude mít pneuservis volno. Je ovšem nutno mít na paměti, že takové pneumatiky nejsou podle zákona uznávány za zimní, jak stojí i výše.
Naopak, i když mají vaše zimní pneumatiky ještě dostatečnou hloubku dezénu, ale objevíte na nich trhliny nebo boule, je na čase je nahradit novými. Podobně je vhodné pneumatiky vyměnit, jsou-li starší než 5–6 let, bez ohledu na hloubku vzorku.