Článek
Začátek listopadu je za dveřmi a s ním i povinnost jezdit na zimních pneumatikách, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Opatrný řidič i ten, který jezdí v horách, už zimní pneumatiky na autě jistě má – již před pár týdny se na vrcholcích hor hodily.
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé
Pokud však patříte k těm, kteří ještě na poslední chvíli vybírají nové zimní pneumatiky, nebo žijete v nížině a jejich nákupem se teprve začínáte zabývat – anebo jsou vaše zimní gumy z loňska už staré a sotva použitelné (zákonný limit pro uznání pneumatiky jako zimní jsou 4 mm hloubky dezénu v hlavních drážkách) – můžou pomoci nedávno zveřejněné testy zimních pneumatik v několika rozměrech.
Goodyear vítězí
Protože auta s pohonem všech kol a SUV obecně jsou populární i v Česku, začněme testem německého magazínu AutoBildallrad. Sdílené první místo v letošním testu zimních pneumatik pro tato auta, konkrétně v rozměru 235/55 R18, si mezi deseti hodnocenými sadami vysloužily pneumatiky GoodyearUltraGrip Performance+ SUV – získaly ocenění „příkladné“.
Test pneumatik AutoBildu allrad | Známka | Celkové hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
235/55 R18 104 H | Sníh | Mokro | Sucho | |
Goodyear UltraGrip Performance+ SUV | 2+ | 1- | 2 | Příkladné |
Michelin Pilot Alpin 5 SUV | 1 | 2 | 2 | Příkladné |
Bridgestone Blizzak LM005 | 2+ | 1- | 2 | Dobré |
Vredestein Wintrac Pro | 1- | 2+ | 2- | Dobré |
Continental WinterContact TS 850 P | 2+ | 2 | 2 | Dobré |
Hankook Winter i*cept evo 3 X | 2+ | 2+ | 2- | Dobré |
Toyo Snowprox S954 SUV | 2- | 2+ | 2- | Uspokojivé |
Nokian WR SUV 4 | 2 | 2- | 2- | Uspokojivé |
Falken Eurowinter HS01 SUV | 2+ | 2+ | 3+ | Uspokojivé |
Tristar Snowpower UHP | 3+ | 4 | 2 | Nedoporučeno |
Známkování je podobné jako ve škole – 1 je nejlepší, 6 je nejhorší. |
Novinka pro letošní rok má podle Němců nejlepší jízdní vlastnosti na zasněžených a mokrých silnicích v kopci a bodovala také krátkou brzdnou dráhou na mokré vozovce.
První místo sdílela s pneumatikami Michelin Pilot Alpin 5 SUV, které jsou na sněhu podobně špičkové, mají dobrou odolnost proti aquaplaningu a bodují také nízkým valivým hlukem. Ovšem, ať sáhnete kamkoliv do horní půlky nabídky, dost pravděpodobně neuděláte chybu.
Bodoval i v další kategorii
Goodyear je na špici i v testu pneumatik pro malá auta a nižší střední třídu německého autoklubu ADAC. Ten testoval snad nejrozšířenější rozměr na českých silnicích, tedy 195/65 R15. Na sdíleném prvním místě tu jsou pneumatiky Goodyear UltraGrip 9+ a Dunlop Winter Response 2. Značka Dunlop patří do amerického koncernu Goodyear Tire and Rubber Co., který si tedy může započítat dvojí vítězství. V těsném závěsu jsou pneumatiky Michelin Alpin 6 a Vredestein Wintrac.
Zadní mlhovky můžou i škodit. Používání osvětlení přitom není věda
ADAC za nejdůležitější považuje výkonnost pneumatiky na mokru – dělá 30 % výsledné známky. V závěsu je sníh s 20 %, sucho s 15 % a led s 10 %. Dále bere v potaz opotřebení (10 % výsledné známky), spotřebu paliva (10 %) a hluk a pohodlí při jízdě (5 %).
Test zimních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
195/65 R15 T | sucho | mokro | sníh/led | celkově |
Dunlop Winter Response 2 | 2,0 | 2,1 | 2,0/2,4 | 2,2 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 | 1,8 | 2,0/2,0 | 2,2 |
Michelin Alpin 6 | 1,9 | 2,5 | 2,2/2,0 | 2,3 |
Vredestein Wintrac | 2,5 | 2,3 | 2,2/2,0 | 2,3 |
BF Goodrich g-Force Winter 2 | 2,2 | 2,6 | 1,9/2,5 | 2,6 |
Continental WinterContact TS 860 | 2,7 | 1,6 | 1,9/2,5 | 2,7 |
Bridgestone Blizzak LM 005 | 2,5 | 1,7 | 2,8/2,3 | 3,0 |
Falken Eurowinter HS01 | 2,3 | 2,7 | 2,4/2,4 | 3,0 |
Laufenn i FIT+ LW31+ | 2,6 | 2,2 | 1,9/2,0 | 3,0 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,2 | 2,3 | 2,6/2,4 | 3,0 |
Yokohama BluEarth Winter V906 | 2,1 | 3,1 | 2,2/2,4 | 3,1 |
Barum Polaris 5 | 3,0 | 3,2 | 2,0/2,0 | 3,2 |
Nokian WR Snowproof | 2,5 | 3,3 | 2,3/2,2 | 3,3 |
General Tire Altimax Winter 3 | 3,4 | 3,5 | 1,9/2,1 | 3,5 |
GT Radial Winterpro2 | 3,5 | 3,5 | 2,4/2,4 | 3,5 |
Kumho Wintercraft WP51 | 3,6 | 3,0 | 2,5/2,4 | 3,6 |
Hodnocení: 0,6–1,5 – velmi dobré, 1,6–2,5 – dobré, 2,6–3,5 – uspokojivé, 3,6–4,5 – dostatečné, 4,6 a horší – nedostatečné |
Autoklub v tomto případě poznamenává, že vzhledem k tomu, že žádné z testovaných pneumatik nemají v některém ohledu vyložené slabiny, je volba pneumatiky podle toho, kde bude který řidič jezdit, v podstatě nejlepší možnou. Zároveň ale známky ukazují, že první třetina výsledkové tabulky nebude krokem vedle jak pro suchou či mokrou, tak i pro zasněženou či zledovatělou vozovku.
Najdou se i outsideři
Naopak v rozměru o dva palce větším, vhodném na auta pro nižší střední třídu, střední třídu i některé crossovery, se už vyloženě slabé pneumatiky najdou. Jsou to kousky značek Goodride „Zuper“ – není to překlep, opravdu se tak jmenují – a Linglong, které si zoufale slabými výkony na sněhu, resp. mokru vysloužily nedostatečnou. Obě tyto značky jsou čínské.
Test zimních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
225/50 R17 V | sucho | mokro | sníh/led | celkově |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,5 | 1,5/2,5 | 2,3 |
Michelin Alpin 6 | 2,1 | 2,3 | 2,4/2,2 | 2,3 |
Goodyear UltraGrip Performance + | 2,5 | 2,5 | 2,2/2,5 | 2,5 |
Kleber Krisalp HP3 | 2,4 | 2,7 | 1,7/2,2 | 2,7 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 1,9 | 1,6 | 2,8/2,4 | 3,0 |
Continental WinterContact TS 860 | 3,0 | 1,9 | 2,1/2,2 | 3,0 |
Nexen Winguard Sport 2 | 2,8 | 2,8 | 2,6/2,1 | 3,0 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,3 | 2,3 | 2,2/2,5 | 3,0 |
Esa+Tecar Supergrip Pro | 3,1 | 2,8 | 2,1/2,3 | 3,1 |
Sava Eskimo HP2 | 3,0 | 3,1 | 2,2/2,4 | 3,1 |
Fulda Kristall Control HP2 | 3,2 | 3,0 | 2,4/2,5 | 3,2 |
Firestone Winterhawk 4 | 3,3 | 2,1 | 1,9/2,1 | 3,3 |
Nokian Snowproof P | 2,2 | 3,3 | 2,7/2,1 | 3,3 |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 3,3 | 2,9 | 1,6/3,0 | 3,3 |
Toyo Observe S944 | 2,5 | 3,3 | 2,9/2,1 | 3,3 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,1 | 2,3 | 3,4/2,8 | 3,4 |
Goodride Z-507 Zuper Snow | 3,8 | 3,3 | 5,5/3,1 | 5,5 |
Linglong Green-Max Winter UHP | 3,5 | 5,5 | 2,2/2,4 | 5,5 |
Hodnocení: 0,6–1,5 – velmi dobré, 1,6–2,5 – dobré, 2,6–3,5 – uspokojivé, 3,6–4,5 – dostatečné, 4,6 a horší – nedostatečné |
První místo obsadily současně dunlopky Winter Sport 5 – ty jako jediné z obou testů získaly známku „velmi dobré“ za výkony na sněhu – a michelinky Alpin 6. Třetí jsou goodyeary UltraGrip Performance+ a pak už autoklub hodnotil nejlépe známkou „uspokojivé“.
Stejně jako v testu menších pneumatik výše, i zde ale pro specifické použití může být lepší guma než celkový vítěz. Všimněte si výkonů bridgestonek Blizzak LM005 na mokru a na sněhu – v obou těchto kategoriích jsou nejlepší ze všech. Celkové hodnocení sráží rychlé opotřebení.
Co se starými?
Konečně, co se dá dělat se zimními pneumatikami, které mají třeba 3,7 mm vzorku? Nemusíte je hned odvážet na sběrný dvůr. Směs gumy je pořád tzv. zimní, tedy měkčí a lépe funkční v nízkých teplotách oproti letním pneumatikám. Proto není vhodné zimní gumy používat v době, kdy teploty vystoupají nad 10 °C.
Vyzkoušeli jsme školu smyku. Za volantem jsou klíčové dvě věci
Na „třímilimetrových“ pneumatikách lze jezdit, ovšem je nutno mít na paměti, že čím menší je hloubka dezénu, tím hůř pneumatika odvádí vodu a břečku. A samozřejmě, policie při kontrole či pojišťovna v případě pojistné události nebude takovou pneumatiku považovat za zimní dle zákona. To znamená, že může hrozit pokuta, resp. krácení pojistného plnění.