Hlavní obsah

Testy zimních pneumatik 2021 nejen pro SUV: Zavedené značky jsou správnou cestou

Od pondělí 1. listopadu bude za určitých podmínek povinné vyjet jen na zimních pneumatikách. Které z nepřeberného množství na trhu jsou nejlepší, napovídají testy německého magazínu AutoBildallrad a autoklubu ADAC celkem ve třech rozměrech.

Foto: Goodyear

Zimní pneumatiky mají od letních odlišný vzorek i směs gumy pro lepší fungování v zimních podmínkách.

Článek

Začátek listopadu je za dveřmi a s ním i povinnost jezdit na zimních pneumatikách, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Opatrný řidič i ten, který jezdí v horách, už zimní pneumatiky na autě jistě má – již před pár týdny se na vrcholcích hor hodily.

Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé

AutoMoto

Pokud však patříte k těm, kteří ještě na poslední chvíli vybírají nové zimní pneumatiky, nebo žijete v nížině a jejich nákupem se teprve začínáte zabývat – anebo jsou vaše zimní gumy z loňska už staré a sotva použitelné (zákonný limit pro uznání pneumatiky jako zimní jsou 4 mm hloubky dezénu v hlavních drážkách) – můžou pomoci nedávno zveřejněné testy zimních pneumatik v několika rozměrech.

Goodyear vítězí

Protože auta s pohonem všech kol a SUV obecně jsou populární i v Česku, začněme testem německého magazínu AutoBildallrad. Sdílené první místo v letošním testu zimních pneumatik pro tato auta, konkrétně v rozměru 235/55 R18, si mezi deseti hodnocenými sadami vysloužily pneumatiky GoodyearUltraGrip Performance+ SUV – získaly ocenění „příkladné“.

Test pneumatik AutoBildu allradZnámkaCelkové hodnocení
235/55 R18 104 HSníhMokroSucho
Goodyear UltraGrip Performance+ SUV2+1-2Příkladné
Michelin Pilot Alpin 5 SUV122Příkladné
Bridgestone Blizzak LM0052+1-2Dobré
Vredestein Wintrac Pro1-2+2-Dobré
Continental WinterContact TS 850 P2+22Dobré
Hankook Winter i*cept evo 3 X2+2+2-Dobré
Toyo Snowprox S954 SUV2-2+2-Uspokojivé
Nokian WR SUV 422-2-Uspokojivé
Falken Eurowinter HS01 SUV2+2+3+Uspokojivé
Tristar Snowpower UHP3+42Nedoporučeno
Známkování je podobné jako ve škole – 1 je nejlepší, 6 je nejhorší.

Novinka pro letošní rok má podle Němců nejlepší jízdní vlastnosti na zasněžených a mokrých silnicích v kopci a bodovala také krátkou brzdnou dráhou na mokré vozovce.

První místo sdílela s pneumatikami Michelin Pilot Alpin 5 SUV, které jsou na sněhu podobně špičkové, mají dobrou odolnost proti aquaplaningu a bodují také nízkým valivým hlukem. Ovšem, ať sáhnete kamkoliv do horní půlky nabídky, dost pravděpodobně neuděláte chybu.

Bodoval i v další kategorii

Goodyear je na špici i v testu pneumatik pro malá auta a nižší střední třídu německého autoklubu ADAC. Ten testoval snad nejrozšířenější rozměr na českých silnicích, tedy 195/65 R15. Na sdíleném prvním místě tu jsou pneumatiky Goodyear UltraGrip 9+ a Dunlop Winter Response 2. Značka Dunlop patří do amerického koncernu Goodyear Tire and Rubber Co., který si tedy může započítat dvojí vítězství. V těsném závěsu jsou pneumatiky Michelin Alpin 6 a Vredestein Wintrac.

Zadní mlhovky můžou i škodit. Používání osvětlení přitom není věda

Podcasty a pořady

ADAC za nejdůležitější považuje výkonnost pneumatiky na mokru – dělá 30 % výsledné známky. V závěsu je sníh s 20 %, sucho s 15 % a led s 10 %. Dále bere v potaz opotřebení (10 % výsledné známky), spotřebu paliva (10 %) a hluk a pohodlí při jízdě (5 %).

Test zimních pneumatik ADACHodnocení
195/65 R15 Tsuchomokrosníh/ledcelkově
Dunlop Winter Response 22,02,12,0/2,42,2
Goodyear UltraGrip 9+2,31,82,0/2,02,2
Michelin Alpin 61,92,52,2/2,02,3
Vredestein Wintrac2,52,32,2/2,02,3
BF Goodrich g-Force Winter 22,22,61,9/2,52,6
Continental WinterContact TS 8602,71,61,9/2,52,7
Bridgestone Blizzak LM 0052,51,72,8/2,33,0
Falken Eurowinter HS012,32,72,4/2,43,0
Laufenn i FIT+ LW31+2,62,21,9/2,03,0
Maxxis Premitra Snow WP62,22,32,6/2,43,0
Yokohama BluEarth Winter V9062,13,12,2/2,43,1
Barum Polaris 53,03,22,0/2,03,2
Nokian WR Snowproof2,53,32,3/2,23,3
General Tire Altimax Winter 33,43,51,9/2,13,5
GT Radial Winterpro23,53,52,4/2,43,5
Kumho Wintercraft WP513,63,02,5/2,43,6
Hodnocení: 0,6–1,5 – velmi dobré, 1,6–2,5 – dobré, 2,6–3,5 – uspokojivé, 3,6–4,5 – dostatečné, 4,6 a horší – nedostatečné

Autoklub v tomto případě poznamenává, že vzhledem k tomu, že žádné z testovaných pneumatik nemají v některém ohledu vyložené slabiny, je volba pneumatiky podle toho, kde bude který řidič jezdit, v podstatě nejlepší možnou. Zároveň ale známky ukazují, že první třetina výsledkové tabulky nebude krokem vedle jak pro suchou či mokrou, tak i pro zasněženou či zledovatělou vozovku.

Najdou se i outsideři

Naopak v rozměru o dva palce větším, vhodném na auta pro nižší střední třídu, střední třídu i některé crossovery, se už vyloženě slabé pneumatiky najdou. Jsou to kousky značek Goodride „Zuper“ – není to překlep, opravdu se tak jmenují – a Linglong, které si zoufale slabými výkony na sněhu, resp. mokru vysloužily nedostatečnou. Obě tyto značky jsou čínské.

Test zimních pneumatik ADACHodnocení
225/50 R17 Vsuchomokrosníh/ledcelkově
Dunlop Winter Sport 52,42,51,5/2,52,3
Michelin Alpin 62,12,32,4/2,22,3
Goodyear UltraGrip Performance +2,52,52,2/2,52,5
Kleber Krisalp HP32,42,71,7/2,22,7
Bridgestone Blizzak LM0051,91,62,8/2,43,0
Continental WinterContact TS 8603,01,92,1/2,23,0
Nexen Winguard Sport 22,82,82,6/2,13,0
Vredestein Wintrac Pro2,32,32,2/2,53,0
Esa+Tecar Supergrip Pro3,12,82,1/2,33,1
Sava Eskimo HP23,03,12,2/2,43,1
Fulda Kristall Control HP23,23,02,4/2,53,2
Firestone Winterhawk 43,32,11,9/2,13,3
Nokian Snowproof P2,23,32,7/2,13,3
Pirelli Winter Sottozero 33,32,91,6/3,03,3
Toyo Observe S9442,53,32,9/2,13,3
Maxxis Premitra Snow WP62,12,33,4/2,83,4
Goodride Z-507 Zuper Snow3,83,35,5/3,15,5
Linglong Green-Max Winter UHP3,55,52,2/2,45,5
Hodnocení: 0,6–1,5 – velmi dobré, 1,6–2,5 – dobré, 2,6–3,5 – uspokojivé, 3,6–4,5 – dostatečné, 4,6 a horší – nedostatečné

První místo obsadily současně dunlopky Winter Sport 5 – ty jako jediné z obou testů získaly známku „velmi dobré“ za výkony na sněhu – a michelinky Alpin 6. Třetí jsou goodyeary UltraGrip Performance+ a pak už autoklub hodnotil nejlépe známkou „uspokojivé“.

Stejně jako v testu menších pneumatik výše, i zde ale pro specifické použití může být lepší guma než celkový vítěz. Všimněte si výkonů bridgestonek Blizzak LM005 na mokru a na sněhu – v obou těchto kategoriích jsou nejlepší ze všech. Celkové hodnocení sráží rychlé opotřebení.

Co se starými?

Konečně, co se dá dělat se zimními pneumatikami, které mají třeba 3,7 mm vzorku? Nemusíte je hned odvážet na sběrný dvůr. Směs gumy je pořád tzv. zimní, tedy měkčí a lépe funkční v nízkých teplotách oproti letním pneumatikám. Proto není vhodné zimní gumy používat v době, kdy teploty vystoupají nad 10 °C.

Vyzkoušeli jsme školu smyku. Za volantem jsou klíčové dvě věci

AutoMoto

Na „třímilimetrových“ pneumatikách lze jezdit, ovšem je nutno mít na paměti, že čím menší je hloubka dezénu, tím hůř pneumatika odvádí vodu a břečku. A samozřejmě, policie při kontrole či pojišťovna v případě pojistné události nebude takovou pneumatiku považovat za zimní dle zákona. To znamená, že může hrozit pokuta, resp. krácení pojistného plnění.

Související články

Čas na přezutí. Motoristé si připlatí

Venku se ochladilo a meteorologové avizují první sněžení, a tak by řidiči měli začít myslet na přezutí do zimních pneumatik. Tak jako téměř vše v poslední...

Výběr článků

Načítám