Článek
Zima se zdá být ještě daleko, ale ze tří důvodů je čas na debatu o zimních pneumatikách - přízemní mrazíky se už mohou objevovat, zejména na horách, pneuservisy budou mít v nadcházejících týdnech čím dál víc napilno a 1. listopad se pomalu, ale jistě blíží.
Ten den vstupuje v platnost zákonná povinnost užít zimních pneumatik, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo pokud to lze předpokládat.
Použité zimní pneumatiky, aby splňovaly zákonnou povinnost, zároveň musí mít v hlavních dezénových drážkách hloubku vzorku nejméně 4 mm. Při menší hloubce má směs gumy stále zimní vlastnosti, ale nebude tak dobře odvádět vodu a břečku, odhlédneme-li od rizika pokuty od bdělého policisty.
Německý autoklub ADAC, který testuje pneumatiky pravidelně, si tentokrát posvítil na pneumatiky v rozměrech 205/55 R16 a 235/55 R17. Výsledky v obou případech ukazují opět na to, že když sáhnete po věhlasné evropské značce, pravděpodobnost, že uděláte chybu, je malá. Ale samozřejmě tu jsou výjimky, a to v obou tabulkách.
Největší váhu v hodnocení má chování na mokru (30 %), následně na sněhu (20 %), na suchu (15 %) a na ledu (10 %). Další kritéria jsou hlučnost, spotřeba paliva a opotřebení pneumatiky.
Rozměr 205/55 R16
Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami žádná nezískala nejlepší označení „velmi dobrý“, ale „dobrých“ (známka 1,6-2,5) je rovnou pět. Trochu překvapením může být poměrně nízké umístění značek Continental a Pirelli, které jsou obě „uspokojivé“ (známka 2,6-3,5).
Nutno podotknout, že ADAC používá pro výpočet celkové známky kromě váženého průměru také pravidlo, že pokud v některé z hlavních kategorií je známka pod určitou hranicí, výsledný průměr nemůže být lepší než tato známka, i kdyby v ostatních disciplínách byla pneumatika nejlepší. Proto se v některých případech může zdát, že je hodnocení nespravedlivé.
Test zimních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
205/55 R16 | na suchu | na mokru | na sněhu | celková známka |
Bridgestone Blizzak LM005 | 2,1 | 1,3 | 2,1 | 2,0 |
Michelin Alpin 6 | 2,5 | 2,0 | 2,1 | 2,1 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,5 | 2,3 | 2,0 | 2,2 |
Hankook i*cept RS2 | 2,5 | 2,0 | 2,1 | 2,2 |
Maxxis Premitra Sonw WP6 | 2,0 | 2,3 | 2,5 | 2,4 |
Falken Eurowinter HS01 | 2,9 | 2,3 | 2,7 | 2,9 |
Continental WinterContact TS860 | 3,0 | 1,8 | 2,0 | 3,0 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 3,0 | 2,0 | 1,8 | 3,0 |
Sava Eskimo HP2 | 3,1 | 3,1 | 2,5 | 3,1 |
Toyo Observe S 944 | 3,2 | 2,5 | 2,3 | 3,2 |
Pirelli Cinturato Winter | 3,3 | 2,2 | 1,8 | 3,3 |
Giti GitiWinger W1 | 3,4 | 3,3 | 2,0 | 3,4 |
Semperit Speed-Grip 3 | 3,7 | 2,1 | 1,9 | 3,7 |
King Meiler Winter Tact WT81 | 3,7 | 5,4 | 2,9 | 5,4 |
Tristar Snowpower HP | 2,2 | 5,5 | 4,3 | 5,5 |
Známkování podobně, jako ve škole: 0,6 - nejlepší, 5,5 - nejhorší |
Dvě pneumatiky zcela propadly - získaly hodnocení „nedostatečný“ (známka 4,6-5,5), a to kvůli svému tristnímu výkonu na mokré vozovce. Tristar Snowpower HP a protektor King Meiler Winter Tact WT81 byly kromě mokra nejhorší i na sněhu; King Meiler sice získal nejlepší hodnocení ze všech co do opotřebení, ale to znamená pouze, že byste déle jezdili na mizerných gumách, než by bylo třeba je vyměnit.
Rozměr 235/55 R17
O překvapení u větších gum se postarala levná značka Esa+Tecar, která s pneumatikou Supergrip Pro skončila na druhém místě mezi Michelinem a Goodyearem. Výkony na mokru i sněhu byly nadprůměrné a v opotřebení byla spolu se Semperitem nejlepší.
Test zimních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
235/55 R17 | na suchu | na mokru | na sněhu | celková známka |
Michelin Pilot Alpin 5 | 1,9 | 2,3 | 1,8 | 2,1 |
Esa+Tecar Supergrip Pro | 2,7 | 2,6 | 2,2 | 2,7 |
Goodyear UltraGrip Performance+ | 2,7 | 2,2 | 2,3 | 2,7 |
Dunlop Winter Sport 5 SUV | 2,2 | 2,5 | 2,8 | 2,8 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,2 | 2,3 | 2,8 | 2,8 |
Nokian WR Snowproof | 2,5 | 2,9 | 2,5 | 2,9 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 3,0 | 1,5 | 2,2 | 3,0 |
Kleber Krisalp HP3 | 3,0 | 2,4 | 2,0 | 3,0 |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 3,0 | 2,3 | 2,6 | 3,0 |
Cooper Discoverer Winter | 3,1 | 3,1 | 2,2 | 3,1 |
Fulda Kristall Control SUV | 3,1 | 3,1 | 2,6 | 3,1 |
Continental WinterContact TS850 P | 3,4 | 1,9 | 2,7 | 3,4 |
Semperit Speed-Grip 3 SUV | 3,9 | 2,7 | 2,6 | 3,9 |
Známkování podobně, jako ve škole: 0,6 - nejlepší, 5,5 - nejhorší |
Druhé překvapení není tak příjemné, neboť Continental WinterContact TS850 P skončil druhý od konce. Stále se známkou vešel do „uspokojivého“ hodnocení, ale celková známka 3,4 je o poznání horší, než jak dopadly WinterContacty TS860 v menším rozměru.
U větších gum nicméně vidíme menší rozdíly mezi špičkou a chvostem tabulky - není tu žádná „nedostatečná“ pneumatika.
Může se vám hodit na Seznamu: