Článek
Nové Volvo S60 dokončuje velké změny. Po změně vlastníka, kdy Volvo koupilo čínské Geely, se tím automobilka definitivně zbavuje Fordových pohrobků ve smyslu techniky založené na starších platformách. Podobně jako větší devadesátková řada a příbuzné kombi V60 je i tento sedan založen na modulární platformě SPA.
To znamená hned několik faktů. Větší, než čtyřválcový motor mít nebude, pohonné jednotky jsou umístěny napříč a v interiéru najdete nový přístup, se kterým před lety přišla aktuální generace XC90.
I přesto, že si na Volvech cením především jakési upřímnosti, nevtíravého luxusu a pohody, kterou dokážou posádce navodit, automobilka stále v souvislosti s S60 razí marketingové strategie o dynamičnosti nového sedanu střední třídy. Tak se pojď ukázat, máš na to 250 koní a sportovně střiženou výbavu...
Volvo, které poutá pozornost
Ostrá Volva z přelomu tisíciletí měla své obrovské kouzlo. Nevzdávala se typického odměřeného stylu a přidala k tomu pojízdnému obýváku řev a tah pětiválce. Když se podíváte na novou S60 v hávu od R-Design, úplně to v něm nevidíte, že?
Je to trochu frikulín (je v pohodě, jde s dobou), rád ukazuje dvacetipalcová kola a sportovní doplňky. Což o to, S60 to v červené na obřích kolech ohromně sluší a kolemjdoucím se také líbí. Jen mi to ke značce moc nesedí.
Sluší se dodat, že S60 mezigeneračně významně povyrostla, byť byste to z ladných rozměrů úplně netipovali. Se svou délkou 4761 mm nyní překoná prémiové konkurenty z řad BMW 3, Audi A4 či Mercedesu třídy C, ovšem na přerostlé hochy z mainstreamové kategorie, jako je Volkswagen Passat či Renault Talisman, to stále není.
Uvnitř najdete kvalitní zpracování, ovšem nálada v černočerné trošku pokulhává. Když se oprostím od dané konfigurace, potěší příjemný řidičský posez za volantem i dostatek místa pro cestující vzadu.
Multimédia patří ke špičce, byť se v tom s několika kolegy neshodneme. Já kvituji vertikální orientaci, kvalitní zobrazení a jednoduchost, rychlost ovládání.
Jen si myslím, že virtuální kokpit se dal využít lépe a pokud mám mít vždy před sebou jen budíky s maximálně miniaturní mapkou, to už jsou hezčí klasické ukazatele.
Chová se příkladně, ale je odtažitý
S klasickou šedesátkovou řadou se to má u Volva trošku podivně. Zatímco kombi V60 se vyrábí ve Švédsku, S60 vám dovezou ze Spojených států. S tím se pojí i jedno specifikum ohledně motorizací. Kombi můžete mít s dieselem, sedan už nikoli.
Na výběr tu tak máte základní T4, prostřední T5 a vrcholnou T6. Přičemž na vrcholu stojí plug-in hybrid s výkonem 303+87 koní. Možná máte z kódů roztočenou hlavu, ale usnadní vám to fakt, že vždy jde o dvoulitrový čtyřválec.
Přímé srovnání Octavií aneb Jak moc nová škodovka narostla
Zatímco u T6 motoru krom turbodmychadla pomáhá i mechanický kompresor, naše testovaná T5 si vystačí jen s jedním turbodmychadlem.
Výkon 250 koní v autě poznáte, dynamika je zcela dostačující a motor má i moc příjemný tah ve vyšších otáčkách. Není to úplný emisně omezený tupec s pocitově totálně plochou křivkou průběhu točivého momentu.
Rozumí si i se samočinnou osmistupňovou převodovkou, která řadí sametově a umí být i dostatečně rychlá při náhlém zrychlení.
Dvacetipalcová kola komfortu nepomohou, to je vám jasné. Ale inženýři Volva si s nimi v rámci možností umí poradit. S60 má podobný jízdní charakter jako ostatní Volva na platformě SPA. Tlumiče i uložení náprav jsou poměrně tužší, ale s rychlostí se na nerovnostech umí rozhýbat a vykouzlit překvapivý komfort.
S60 R-Design je z principu o něco tužší, ale stále snaživý. Skvělé je, že se nedočkáte tlučení, houpání, žvýkání, S60 poskytne řidiči hory jistoty.
Když se pak rozhodnete vyzkoušet, co tenhle frajer se sportovními doplňky umí, můžete být potěšeni, ale myslím si, že ne úplně nadšeni. Z auta jsem osobně nikdy neměl takový pocit propojení, jaký znám třeba od přímého konkurenta, BMW 330i.
Na vině je krom odlišné koncepce pohonu podle mého hlavně řízení. Působí umělým dojmem, je zbytečně tuhé a nic ve volantu necítíte. Pedál plynu je pak až příliš citlivý a chybí mu trocha lineárnosti.
Nenechte se zmást, S60 jezdí skvěle, jen tohle auto nemějte za řidičskou volbu v rámci segmentu. Až neuvěřitelně dlouho udrží neutrální chování a přilnavosti na přední hnané nápravě má hodně. Jenže to na mě působí tak, že je z auta až příliš cítit, jak moc vývojáři chtějí, aby bylo bezprostřední. Což není ideální.
Závěr
Volvo S60 je pěkné, kvalitně udělané auto s kvalitními multimédii a komfortním, velmi jistým podvozkem a povedeným pohonem. Jen bych si jej objednal s úplně jinou konfigurací, protože tyhle šaty mu moc nevěřím.
Volvo S60 T5 | |
---|---|
Motor: | 1969 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 184 kW (250 k) při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 350 N.m při 1800-4800 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0–100 km/h: | 6,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 240 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1680 kg |
Délka x šířka x výška: | 4761 x 1850 x 1431 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 442 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena: | 1 032 900 Kč (T4 Momentum) |
Základní cena výbavy a motorizace: | 1 182 900 Kč |