Hlavní obsah

Test Volkswagenu up! GTI: lehkost znovuobjevená

Novinky, Marek Bednář

Městská supermini většinou se schopnostmi končí za značkou „Konec obce“. Up! GTI ale právě za ní ožívá, a dokonce tím víc, čím víc je na vaší trase utažených zatáček. Nízká váha je požehnáním, 115 koní stačí a minusy, včetně toho stupidního vykřičníku v názvu, přehlédnete, když se podíváte do ceníku.

Foto: Volkswagen

Volkswagen dobře věděl, proč k prezentaci upu! GTI zvolit Nice. Horské silničky okolo jako by byly pro novinku stavěné.

Článek

Patříte k lidem, kteří chtějí mrňavé auto se silným motorem? Dosud byla nabídka poměrně omezená – kapesní raketu, ale aby byla skutečně kapesní, nabízí snad jen Abarth. Jako nástupce Lupa GTI však nyní přichází up! GTI se třemi válci a 115 koňmi.

Jistě, je to méně, než nabídne Abarth 500, a dokonce i méně, než mívalo zmíněné Lupo GTI. Jenže díky turbodmychadlu má litrové TSI pod kapotou upu taky 200 Nm. A právě díky točivému momentu vás nenapadne, že je ostrý up – pedanti přivřou oči, budu ho odteď psát bez vykřičníku – vlastně docela slabým autem.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI - první test

Dostal jsem možnost ho vyzkoušet na novinářské prezentaci v okolí francouzského města Nice. Zeměpisu znalejší vědí, že okolo Nice je rovně snad jen letiště, jinak je všechno v kopci. A ti, kteří se vyznají v zeměpise a taky sledují rallye, vědí, že nedaleko je Col de Turini, slavný horský průsmyk, kterým vede Rallye Monte Carlo.

Pobřežní trasa, přednastavená v navigaci ve voze – o té později –, tedy rychle byla nahrazena výjezdem na jeden z nejslavnějších alpských průsmyků. S nejvyšším bodem silnice ve výšce 1607 metrů nad mořem jsem měl jen trochu obavu, zda na vozovce nepotkám sníh, protože up měl letní obutí.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI - první test

Když projedete zatáčku, okamžitě chcete další

Ovšem silnice byla perfektně uklizená a pouze místy vlhká, což při teplotě okolo 5 stupňů nad nulou nepředstavovalo problém. Up létal zatáčkami tam a sem, sem a tam – jen co jsem projel jednu, už jsem toužil po další. Na Col de Turini naštěstí o zatáčky není nouze. A některé vlásenky na obou stranách průsmyku jsou tak utažené, že je vyjíždíte na jedničku.

Řadicí páka padne dobře do ruky a kromě zpátečky, při jejímž řazení nezřídka počítáte zuby, tam rychlosti cvakají jedna báseň. Mezi řazením se dočkáte docela zajímavé kombinace tříválcového vrčení a falešného zvuku; je ovšem otázka, za jak dlouho se objeví vada na věci zvané Soundaktor, která zvuk v kabině vyrábí.

S trakcí na suchém asfaltu problém nebyl ani v serpentinách, ani v rychlejších zatáčkách. Na vlhku však protiprokluz – nevypínatelný, stejně jako ESP – musel přední kola krotit, a to i na dvojku. Právě jen na vlhku jsem se setkal s nedotáčivostí, na suchu tento problém vůbec nenastal.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI - první test

Jednou z mála výhod, zato výhodou opravdu velkou, je u motoru 1,0 TSI jeho nízká váha. Up je díky lehkému motoru a nízké váze auta jako celku úžasně lehkonohý a do zatáček ho můžete posílat velmi ostře. Ovšem nezapře jisté náklony karoserie, dané její vyšší stavbou.

Vzadu zůstaly bubnové brzdy civilní verze. Trochu to u baby hot hatche překvapí, ale i tak auto brzdí špičkově – opět díky své nízké hmotnosti. Abyste se setkali s vadnutím brzdného účinku, museli byste jet tak, jak by to na úzké silnici, na které vás od srázu nedělí svodidla a za rohem může čekat námraza, rozhodně nebylo rozumné.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI - první test

Chybí teploměr oleje i boční vedení sedaček

Není ovšem všechno růžové ve světě GTI. Že ostrému upu zůstaly pedály rozmístěné tak daleko od sebe, že na nich meziplyny standardními způsoby nejsou reálné, bych ještě pochopil. Bez meziplynů se člověk obejde. Mnohem víc budete postrádat boční vedení sedačky, které tu je v podstatě nulové.

Sedadlo nedrží ani záda, ani stehna, a když vezmete zatáčku rychleji, držíte se všeho možného, abyste po interiéru nelítali jak hadr na holi. Nepotřeboval bych hluboké závodní skořepiny, ale cokoliv by bylo lepší než to, co up nabízí.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI - první test

U minusů interiéru můžeme rovnou zůstat, protože jich je docela dost. Chybí např. teploměr oleje, který je u auta takovéhoto zaměření klíčový. Je tu jen zobrazení teploty chladicí kapaliny, které se však nehne z 90 °C, ani když jedete jako ďábel do prudkého kopce.

Přístrojový štít si GTI vzalo z normálního upu, takže tu je gigantický tachometr, mrňavý otáčkoměr a palivoměr, jehož ručička budí dojem, že auto žere i trávu kolem cesty. To není pravda – i ona ostrá projížďka s nastoupanými více metry, než měří celá Sněžka, ukázala na displeji číslo 8,3 litru na sto. Číslo spotřeby v katalogu 5,7 litru je zjištěno normou WLTP, nikoliv NEDC, takže bude realitě při klidné jízdě dost blízko.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Volkswagen up! GTI - první test

Přenosný displej – navigaci už nedostanete, jen aplikaci do mobilu

Můžeme tedy teploměr oleje čekat na displeji připevněném na vrchu palubní desky? I zde up zklame, protože ten „displej“ je standardní iPhone, jen na něm je nainstalovaná aplikace, ve které si můžete zobrazit spotřebu, dojezd a podobné údaje – ale teplota oleje či snad tlak turbodmychadla opět nikde.

V téhle aplikaci je i navigace, kterou jsem ovšem nedokázal přimět zobrazovat jiné měřítko než velmi velké. Takže jsem na mapě – používám režim „sever nahoře“ – před sebou viděl možná tak třicet metrů silnice.

Druhou možností byly standardní Apple Maps, nainstalované v telefonu. Ty zas při navigování po zadané trase režim „sever nahoře“ vůbec neuměly. Anebo byl tak dobře skrytý, že jsem ho nenašel. A také, na rozdíl od „vestavěné“ navigace, nepřehrávaly hlasové pokyny přes bluetooth do reproduktorů auta.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Volkswagen up! GTI - první test

Na předních místech je dost prostoru. To je ale z kladů skoro všechno

Jedním z mála plusů interiéru budiž prostor na předních sedačkách, který je na danou kategorii auta vážně velkorysý. V tomhle ohledu je up v podstatě stejný jako kdysi lupo – vpředu spousta místa, zadní sedačky spíš jako nouzovky a kufr tak akorát. Pokud máte jen batůžek a brašnu s notebookem.

Chtěl bych kvitovat i ergonomickou stránku věci, ale je tu znát snaha šetřit náklady. Displej rádia není dotykový, byť je barevný a má i dobré rozlišení, a tlačítka stahování oken je třeba držet, okna nedojedou do krajní polohy sama.

Pochválit však lze volant, který se velmi dobře drží a jeho kožený potah je příjemný na dotek. Bohužel chybí možnost podélného nastavování, i ona padla za oběť nemilosrdnému peru účetního oddělení.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI - první test

Líbí se mi design? To je vlastně jedno, protože jezdí skvěle

Na konec jsem si nechal aspekt, kterým si ani po několika letech, co je up na trhu, stále nejsem jist. Je jím vnější vzhled vozu. Up je jednoznačně nejhezčí z tria up – mii – citigo, ale mezi auty obecně je to pořád úzká a vysoká krabička s kolečky z nákupního vozíku.

Ve skutečnosti mají kola na fotkách 17 palců a vzhledu verze GTI hodně pomáhají. Pořád to ale není ono. A nejsem si jist, zda je tvar „psí kosti“ v přední masce záměr, inspirovaný původním Fordem Escort, nebo zda to je jen náhoda. Skončeme to slovy, že vzhled u upu GTI nebude rozhodující faktor.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI - první test

Jeho jízdní vlastnosti jsou totiž dost dobré na to, aby líbivý vzhled nepotřebovaly jako berličku, dokážou auto prodat samy. Jen ho musíte vzít na točitou silnici a trochu zatopit pod kotlem, kratičká projížďka po městě s dealerem na sedadle spolujezdce neřekne vůbec nic.

Nejmenší volkswagen v současné nabídce může nosit logo GTI s hrdostí. Pokud přehlédnete jeho zjevné nedostatky, čemuž základní cena chloupek pod 370 tisíci korunami dost pomáhá, je up GTI vážně dobrá koupě. Jen kdyby měl ten teploměr oleje. A možná taky vypínatelnou stabilizaci.

Volkswagen up! GTI
Motor:999 ccm, zážehový řadový tříválec, turbo
Nejvyšší výkon:85 kW (115 k)
Nejvyšší točivý moment:200 Nm při 2000–3500 ot./min
Převodovka:6st. manuální
Zrychlení na 100 km/h:8,8 s
Nejvyšší rychlost:196 km/h
Pohotovostní hmotnost:1070 kg
Nejvyšší povolená hmotnost:1400 kg
Kombinovaná spotřeba paliva dle WLTP:5,7 l / 100 km
Délka/šířka se zrcátky/výška/rozvor náprav:3600/1910/1748/2410 mm
Poháněná náprava:přední
Základní cena:369 900 Kč

Výběr článků

Načítám