Článek
Toyota Yaris je elegantní vůz. Design vozu se Japoncům skutečně povedl. Proporce jsou velmi dobře rozvrženy a nikde nenacházíme nic, co by mělo někoho znepokojovat. Snad jen v naší testované třídveřové verzi byly poněkud větší a těžší dveře, ale to je nectnost téměř všech třídveřáků. Je to daň za lepší nastupování do vozu.
Rozměry vozu 3750 x 1695 x 1530 mm stačí pro čtyři cestující. Samozřejmě, že by se mohlo vmáčknout osob i pět, ale to už je spíš akrobatický výkon. Zavazadelník má v základním provedení 272 l, posuvná lavice jej však může zvětšit až na 385 l. V tomto případě si však dozadu nesedne skutečně nikdo.
Dokonalá přístrojovka
Vzhled přístrojové desky je opravdu povedený. Centrálně umístěné přístroje dostaly konečně lepší optiku. U starší generace se totiž stávalo, že koukáním na čočku sdruženého přístroje, který zvětšoval obraz z malého displeje se u se obrýleným lidem začala motat hlava. nyní je tato špatná funkce eliminována. Velmi nás zaujala vertikální stavba všech ovladačů. Je to netradiční, ale velmi přehledné a snadno se ovládají. Také potěšily kvalitní plasty, spousta odkládacích ploch (jen na přístrojové desce je jich šest) a zajímavé dvojbarevné řešení. Výtka však musí směřovat na přední sedadla, která mají celkem krátký sedák a slabé boční vedení.
Zavazadel berte hodně
Proti předchozí generaci se zavazadelník zvětšil řádně. Kdo si pamatuje starý Yaris, ten jistě potvrdí, že dostat dvě velké tašky za sedačky byl slušný výkon. Nyní je to ovšem jinak. Není to sice žádný extra kombík, ale s fabií se srovnávat může. Zvlášť když se posunou zadní sedadla.
Ubyl válec - škoda
Hlavním tématem našeho testu by měl být ale motor. Náš testovaný vůz disponoval tříválcovým zážehovým agregátem o objemu 998 ccm. Ten můžeme najít v modelu Aygo, kterému opravdu sluší. V něm nás přesvědčil, že se s ním může člověk i odvázat a na dálnici nijak nezaostává. Je pružný a pěkně živý. Jenže Aygo je o něco lehčí, takže jsme na něj byli zvědaví v Yarisu.
Chtěli jsme ho porovnat s minulým čtyřválcem s variabilním časováním ventilů a výkonem 50 kW. ten nás tehdy přesvědčil, že slova o malém kašpárkovi a velkém divadle jsou pravdivá. Motor dokázal pokořit i objemnější agregáty a dálkové trasy s rychlostí 130 km/h jsme dokázali jet se spotřebou kolem 7,0 l na 100 km.
Nový agregát přišel o jeden válec, ale dostal jeden kilowatt navíc. To je docela dost. Agregát sice jede skvěle a s vozem si poradí snadno, ale stále jsme cítili, že to nestačí. Především na dálnici při 130 km/h bylo nutno točit 4200 ot./min, za což se nám odvděčil slušným hlukem a neochotou táhnout dál. Spotřeba za celý test byla kolem 6,5 litrů na 100 km.
Perfektní jízda
Jízdní vlastnosti nového Yarisu jsou příkladné. Na větším počtu nerovností se sice rozskáče jak káča, ale to je dáno malými rozměry a tužším nastavením podvozku. Směrová stabilita se proti minulé generaci zvedla ne o jeden, ale hned dva stupně. Do zatáčky jsme bez obav letěli i bez předchozího brzdění a rychlý smyk lehce korigujeme volantem. Ale nemyslete si, dostat Yaris do smyku je celkem problém, protože vybere skoro všechno.
Výbava na základu
Náš testovaný vůz byl v základní výbavě Base. Nabízí sice ABS, dva airbagy či imobilizér, ale některé prvky z dnes tradiční výbavy mu chybí. Například svisle stavitelné sedadlo řidiče. Za cenu 264 900 Kč to však jde. Byli jsme s vozem velmi spokojeni. Tříválec bychom sice raději vyměnili za lepší čtyřválec, ale kdo nejezdí na dálkové výlety po německých dálnicích, ten si ho jistě užije.
Technické údaje | |
Toyota Yaris 1.0 Base | |
Motor | |
Zdvihový objem | 998 ccm |
Max. výkon | 51 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 93 N.m při 3800 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6,4 |
Mimo město | 4,9 |
Kombinace | 5,4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 155 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 15,7 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3750 mm |
Šířka | 1695 mm |
Výška | 1530 mm |
Rozvor | 2460 mm |
Objem zavazadelníku | 272/737 l |
Provozní hmotnost | 1055 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 264 900 Kč |
Základní cena vybavení Base | 264 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 264 900 Kč |