Článek
Značka Subaru se již dlouhá desetiletí odlišuje od běžných automobilek svým důrazem na několik důležitých aspektů. Používá motory typu boxer, přispívající k nízkému těžišti, dává si mimořádně záležet na vyladění podvozku a s výjimkou sportovního kupé BRZ nabízí všechny modely s vyhlášeným symetrickým pohonem všech kol.
S nástupem elektrifikace nicméně před automobilkou vyvstala otázka, jak své charakteristické rysy převést do nové éry, ve které už by pro spalovací motory nemělo být místo. A odpovědí je právě model Solterra, první čistě elektrický model značky, který podobně jako kupé BRZ vznikal ve spolupráci s automobilkou Toyota.
Test Toyoty bZ4X: Nelehký přestup do čistě elektrické ligy
Ostatně spřízněnost obou SUV modelů je dobře patrná už na první pohled, přesto se subaru odlišuje několika detaily, jako třeba specifickým pojetím uzavřené masky, světlomety s odlišným podpisem, umístěním mlhovek i tvary a světelným podpisem zadních lamp. Vedle toyoty tak působí lehce konzervativněji.
Na rozdíl od sourozence, dostupného také s pohonem přední nápravy, je pak Subaru Solterra dostupné výhradně s pohonem všech kol, který zajišťují dva elektromotory. Světlá výška je standardně 210 mm, což už stačí i na výlety mimo zpevněné cesty. Vývojem systému pohonu všech kol přitom měla být pověřena právě značka Subaru, která s ním má bohaté zkušenosti.
Displej pod oknem
Provedení kabiny je nicméně prakticky identické jako u bZ4X, což znamená i nevšední umístění digitálního přístrojového štítu s úhlopříčkou 8 palců dál v palubní desce, prakticky pod čelním sklem, a nižší umístění volantu.
Na digitální budík, který umístěním nahrazuje i head-up displej, se tak řidič nedívá skrze volant, ale oční kontakt vede nad ním. Poloha za volantem nicméně není nikterak nepříjemná, volant padne příjemně do rukou a na nevšední rozhraní se zvyká poměrně snadno a rychle.
Uprostřed palubní desky je standardně 12,3“ obrazovka infotainmentu, jejíž rozhraní opět prozrazuje příbuznost s toyotou. Displej ale potěší jemným rozlišením, příjemnou grafikou, svižností a také řadou tlačítek ve své spodní části. Ovládání je opět poměrně snadné a intuitivní.
Další praktická fyzická tlačítka pro ovládání nejpotřebnějších funkcí (jako je režim X pro jízdu v terénu, volič jízdních režimů či aktivace kamer kolem celého auta) jsou umístěna ve středovém tunelu s bohatým zdobením černým klavírním lakem. Výsledek působí hezky, ale funguje jako magnet na otisky a vyvolává obavy z rychlého poškrábání.
Na palubní desce před spolujezdcem zaujme stylové čalounění, pod palubní deskou ale chybí tradiční schránka, kterou nahrazuje odkládací prostor pod středovým tunelem. Bohužel je do něj ale vidět i zvenčí, takže si sem před zraky zvědavců nic neschováte.
Pro posádku je ale místa v kabině dostatek, a to i navzdory svažující se zádi. Zavazadelník nabízí dvojité dno s menší schránkou na příslušenství a v nižší výbavě Comfort základní objem 452 litrů s podlahou v nejnižší poloze. Při jejím zvýšení se objem zmenší na 421 litrů, zmizí ale schod při sklopení zadních opěradel, dělených 60 : 40.
Všemi čtyřmi
Základem Subaru Solterra je platforma e-TNGA, osazená standardně lithium-iontovou baterií s kapacitou 71,4 kWh, napájející dva elektromotory. Každý pohání jednu nápravu a oba mají stejné parametry: nejvyšší výkon 80 kW a nejvyšší točivý moment 168,5 Nm.
Solterra tak nabízí kombinovaný výkon 160 kW a točivý moment 337 Nm. Elektromobil s pohotovostní hmotností kolem 2,1 tuny (v závislosti na výbavě) tak zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost je 160 km/h.
Dynamické parametry potvrzuje pocitově velmi příjemné zrychlení díky okamžité reakci elektromotorů a propracovanému systému pohonu všech kol, který předchází zbytečnému prokluzu. Příjemné je také dynamické zrychlení, díky kterému se s elektrickým SUV nemusíte bát ani předjíždění.
Ve srovnání s dříve testovanou Toyotou bZ4X s pohonem předních kol navíc příjemně překvapilo naladění podvozku. Zatímco model bZ4X působil až zbytečně tvrdě, Solterra nabízí na 18“ kolech příjemný balanc mezi sportovností a komfortem.
Nedokonalosti rozbitých okresních silnic podvozek příjemně tlumil a filtroval, zatímco v zatáčkách působilo auto koncentrovaně, radostně zvládalo svižné průjezdy a kabina se nijak výrazně nenakláněla. Velmi slušně zvládnutá je také izolace kabiny a její odhlučnění.
Lehce nastavené řízení napovídá, že solterra s lehkostí zvládá manévrování po městě, jako správné subaru ale nabízí i režim X Mode pro zvládání náročnějšího terénu. Mimo zpevněné cesty se navíc hodí i bytelně chráněný podvozek.
Ne moc daleko
Dojezd se liší v závislosti na výbavě. Testovaná verze Comfort, stojící na 18“ litých kolech, s látkovým čalouněním a jen lehce osekanou komfortní výbavou, slibuje 465 kilometrů na jedno nabití (dle WLTP), vyšší verze pak shodných 414 kilometrů. Roli ale hraje i počasí, kdy zapnuté topení snižuje dojezd o desítky kilometrů.
Průměrná spotřeba by se měla pohybovat kolem 16 kWh na 100 kilometrů, v praxi se ale klidně můžete dostat jak pod tuto hodnotu (klidně i na 14,8 kWh), tak i výrazně nad tuto hodnotu. Svižnější jízda znamenala hodnoty kolem 20-23 kWh/100 km.
Automobilka se snaží dojezd prodloužit vícestupňovou rekuperací, kterou lze nastavit pádly za volantem, i režimem připomínajícím ovládání jedním pedálem (ačkoliv auto samo úplně nezastaví). Při jízdě ustálenou rychlostí se navíc zadní elektromotor odpojuje a práci obstarává jen přední motor.
Přesto je uváděný dojezd 465 kilometrů přehnaně optimistický. Vše se sice odvíjí od jízdního stylu, požadovaného komfortu i odvahy vyjíždět baterii, v zimních měsících ale dojezd jen obtížně přesáhne hranici 300 km, v teplejších lze očekávat dojezd možná přes 350 kilometrů.
Na rychlonabíječkách zvládá solterra nabíjet při výkonu až 150 kW, díky čemuž by nabití z 10 na 80 procent mělo trvat okolo 30 minut. Při nabíjení střídavým proudem ale palubní nabíječka zvládá výkon pouze 7 kW.
Věrný značce
Podobně jako sesterský model bZ4X, také Subaru Solterra je příjemným vozem, který si ale nechal prostor pro zlepšení. Tradičně největší výhradou zůstává reálný dojezd, který skutečně neohromí, podobně jako schopnost utáhnout pouze 750 kilogramů. Zrovna oslnivá pak není ani základní cena startující od 1 580 000 korun, kterou v našem případě zvýšil pouze příplatek za lak.
Boduje ovšem příjemným designem, dobře zvládnutou ergonomií, a především skvělými jízdními vlastnostmi, které vychází jak z vyladěného pohonu všech kol, tak z velmi příjemně nastaveného podvozku. Ačkoliv je tedy nápis Proud of Boxer na přídi testovaného vozu nesmysl, charakteru značky zůstává model Solterra věrný.
Subaru Solterra Comfort | |
---|---|
Motor | Dva synchronní elektromotory s permanentními magnety |
Nejvyšší systémový výkon / točivý moment | 160 kW (204 k) / 337 Nm |
0-100 km/h | 6,9 s |
Nejvyšší rychlost | 160 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP | 16 kWh/100 km |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP | 465 km |
Nabíjecí výkon | 150 kW (DC) / 7 kW (AC) |
Baterie | Lithium-iontová, kapacita 71,4 kWh |
Délka × šířka × výška | 4690 × 1860 × 1650 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 2085 / 465 kg |
Maximální hmotnost přívěsu (nebrzděný/brzděný) | 750 / 750 kg |
Základní / maximální objem zavazadelníku | 452 l / neuvádí se |
Poháněná náprava | Přední i zadní |
Základní cena modelu | 1 580 000 Kč (Comfort) |
Základní cena testované verze | 1 580 000 Kč (Comfort) |
Cena testovaného vozu | 1 592 000 Kč (Comfort+lak) |