Článek
Automobilka Volkswagen používá dvoulitrové FSI i v jiných modelech osobních vozů. Zmiňme například VW Passat nebo Octavii 2.0 FSI, kde motor podává skvělý výkon. Tento zážehový čtyřválec s vynikající pružností se však výborně osvědčí i v jiných vozidlech koncernu. Důkazem je testovaný Seat Leon.
Pohonná jednotka sice není to pomyslné "nej", co Seat ve svých vozidlech nabízí. Její výkonější sestřičkou je motor TFSI. Turbodmychadlo přidává TSFI verzi 26 kW a 70 N.m navíc, ovšem ani slabší FSI verze se nemá za co stydět. Její 110 kW (150 koní) rychle klusá i v nízkých otáčkách, tedy tam, kde TSFI ještě čeká na doping v podobě turbodmychadlem přisunuté dávky vzduchu. Automobilista jistě ocení i brumlavý sportovní zvuk, který se z pod kapoty FSI line při každém prudším sešlápnutí plynového pedálu.
Akceleruje jedna radost
Dvoulitrový benzinový motor skvěle akceleruje v celém rozsahu otáčkoměru a je mu naprosto jedno, zda máte zařazenu trojku nebo šestku. Na každý rychlostní stupeň se totiž vozidlo vydává velice ochotně kupředu a pokud by někdo čekal, že šestka bude jakýmsi palivo šetřícím módem, šeredně se mýlí. Podpořena neklidnou nohou na plynovém pedálu snadno posunuje auto až k hranici maximálky - 210 km/h. To vše dokresluje příjemná spotřeba, která se v kombinovaném provozu vyšplhala k 8,2 l na 100 km.
I při tomto kvaltu zůstává automobil na cestě klidný, nenechá se příliš vykolejit ani silnějším nárazovým větrem. Pomáhá mu k tomu kvalitní podvozek osazený 17" koly s poněkud tvrdším pérováním (osádku vozu důkladně vytřepe sebemenší nerovnost na silnici), který však na pozemních komunikacích sedí jako přibitý. V prudkých zatáčkách, kde vozidlo stále drží stopu, avšak těla posádky se již začínají vychylovat z optimálního směru, je podrží anatomicky tvarovaná přední sedadla s výrazným bočním vedením. Sportovní ladění sedaček však naštěstí není na úkor jejich pohodlí.
Design se povedl
Nejnovější podoba Seatu Leon je oproti svému předchůdci opět o něco dravější. Výraznou měrou k tomu přispívá dlouhá kapota s výraznými optickými liniemi, pod nimiž vykukují protáhlé světlomety. Zadní části pak dominují páté dveře a pár úzkých zadních svítilen. Karosérie zde plynule přechází v rozměrný nárazník, v němž našel domov výfuk s dvojicí koncovek.
Bohužel je automobilka opomněla schovat do ladného a patřičně efektního chromu. Boční pohled na vozidlo pak odhalí, že patří do kategorie hatchbacku. V technickém průkazu se však dočteme, že se jedná o kombi.
Vnitřek zavání průměrem
Vnější podoba nového Seatu Leon se povedla - až na ten nehezký výfuk ji není téměř co vytknout. V interiéru však pih na kráse najdeme poněkud více. Automobilka si tak mohla vyhrát se středním panelem - zabalit jej například do trochy karbonu by bylo jistě otázkou chvíle a výsledek by působil daleko "sportovněji".
Jakémukoli přiklášlení se vyhly také pedály, ani na hlavici řadicí páky se žádný designér příliš nevyřádil. Ovšem abychom jen nehaněli - interiér je zpracován velmi kvalitně, například dveře jsou polstrovány materiálem, jímž jsou potaženy sedačky. Řidič jistě ocení tříramenný volant dobře padnoucí do rukou, za nímž prosvítají tři budíky - palivoměr/ukazatel teploty motoru, otáčkoměr a rychloměr.
Výborným dojmem působí také středová konzole, sice vyvedená v nudné šedé barvě, avšak s ergonomicky rozmístěnými ovladači klimatizace, autorádia, pod nimiž si našel místo rozměrný multifunkční displej. Ve středovém tunelu se schovaly prvky k ovládání vnějších zrcátek, vypínání/zapínání systému ESP či k uzamykání vozu zevnitř.
Závěrem
Cena vozu ve verzi Sport Up dosáhla 577 900 korun. Testovaný model byl dolněn o bixenonové světlomety, ESP + DSR systémy, metalízu a tmavá okna od B sloupku. Případného zájemce by vyšel na 629 000 Kč. V porovnání s konkurenčními 150koňovými dvoulitry - pětidvéřovou Alfou Romeo 147 ve verzi Distinctive (689 000 Kč) a Audi A3 ve variantě S line 2.0 FSI za 828 200 Kč si však inovovaný Leon nevede vůbec špatně.
Dravý Leon nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o vozidlo, které do vínku dostalo kromě řádné dávky agresivity, již nabízí z vnějšího pohledu, také pořádnou porci výkonu, který bohatě rozdává 150koňová pohonná jednotka. Do tenat atmosférického benzínu se prostě chytí nejeden řidič, který tvrdé naladění podvozku spíše připočte vozidlu k dobru. To ke "sporťákům" totiž patří.
Technické údaje | |
Seat leon 2,0 FSI Sport Up | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1984 ccm |
Max. výkon | 110 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 200 N.m při 3500 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 11,1 |
Mimo město | 6,1 |
Kombinace | 7,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 210 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8,8 s |
Převodovka | |
Pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4315 mm |
Šířka | 1768 mm |
Výška | 1458 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Objem zavazadelníku | 341 l |
Pohotovostní hmotnost | 1260 kg |
Ceny | |
Základní cena vybavení Sport Up | 577 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 629 000 Kč |