Článek
Scénic potvrzuje úspěch v západní Evropě. Prim hrál ještě donedávna také u nás. Za celou svou dosavadní existenci, tedy od roku 1996, se ho prodalo přes dva milióny kusů. Taková je hvězdná dráha Renaultu Scénic.
Ve stopách auta roku
Ještě před jeho vstupem na trh - v České republice to má být v říjnu - jsem ho mohl ve Stockholmu a jeho okolí podrobit prvnímu testu v rámci mezinárodní novinářské prezentace. Zástupci francouzské automobilky se netajili tím, že vůz chtějí znovu vidět na špici jeho segmentu od příštího roku. Nic na tom změnit nemá ani skutečnost, že do tohoto závodního pole se nyní vřítila obdobná novinka - až sedmimístný VW Touran - a na startu číhá velice nadějné, až sportovně laděné kompaktní MPV Ford Focus C - MAX.
Skvělým závdavkem k úspěšnému oslovení zákazníků je pro Scénic II také skutečnost, že navazuje v řadě Mégane II na hatchbacky, které byly dekorovány titulem Evropské auto roku 2003. Nový Scénic vznikl na shodné podvozkové skupině a navazuje na ni i designem. To znamená, že opustil obliny tolik typické pro první generaci a hrdě se přihlásil k ostrým liniím s řadou hran. Z původní umírněné vizáže se vyklubal vzhledově dynamický, dravější minivan.
To, pro co si však široké vrstvy lidí především pořizují tyto jednoprostorové vozy, je prostornost a univerzálnost. Tuto vlastnost tvůrci Scénicu II dál zvýraznili. Odhalují to už vnější rozměry. Na délce získalo auto dalších 80 mm, na šířce 107 mm a v rozvoru 105 mm. Tyto přírůstky jsou vlastně rozhodující pro to, aby posádku ovládl pocit ještě většího pohodlí.
Nic na tom nemění skutečnost, že výška u původně velmi vysokého Scénicu teď poklesla o 55 mm. Spíše je zajímavé, že přitom vzhledem k novému tvaru střechy získávají cestující vpředu navíc dokonce 26 mm nad hlavou. Z daných rozměrových změn pětičlenná posádka těží třeba větší šíří vnitřního prostoru o 23 mm. Ale snad nejvíce je to znát na zadních sedadlech, kde je nyní i pro kolena mnohem více místa.
Pokud se vyjme užší středové sedadlo z druhé řady a obě plnohodnotná krajní se přisunou blíže k sobě, získává posádka až ohromující prostorový komfort. Opěradla zadních sedadel by však snesla větší výšku.
I sedmimístná verze
Ale posádka může být spokojena též se zavazadlovým prostorem, neboť už jeho základní objem - 430 až 480 l podle pozice sedadel zadní řady - je solidní. V rámci velké variability kabiny pak může přerůst až na 1840 l. Pokud je třeba převézt delší předmět - třeba koberec - může se zcela vodorovně sklopit také opěradlo pravého předního sedadla.
Kapitola sama pro sebe je spousta odkládacích míst v interiéru. Poskytují celkový úctyhodný objem 91 l. Třeba čtyři zásuvky se nacházejí pod sedadly, před spolujezdcem řidiče chlazená schránka o objemu 17 l, která je zatím největší v této třídě vozidel.
Renault však se Scénicem II chystá další překvapení. Už zanedlouho by ho totiž chtěl prodávat rovněž v sedmimístném provedení. To bude o 230 mm delší. Tím se také stane zatím jediným kompaktním MPV, které bude k mání ve dvou délkách.
Spousta novot
V moderně řešeném interiéru na sebe hned upozorní "štěrbina" v palubní desce s digitálními ukazateli včetně navigačního displeje.
:.Inteligentní navigační systém
Příjemným zjištěním je, že řadicí páka se přesunula blíže řidiči - do střední části centrálního panelu. Tato konzole je dobře "vy braná" a zaoblená, takže řidič si o ni neodírá nohu.
Sedadla jsou tužší, s tvrdším polstrováním než u předchůdce. Zajišťují lepší oporu i boční vedení těla.
:.Tvrdší polstrovaná sedadla
Volant, tentokrát už i se seřízením v podélném směru, je díky pozměněnému umístění sloupku řízení ve výhodnější poloze vůči řidiči. Všude kolem posádky se rozprostírají materiály, které jsou příjemné na dotyk a jsou zároveň velmi kvalitní. Totéž platí o celkovém dílenském zpracování.
:.Seřízení volantu v podélném směru
Z vozu je velice dobrý výhled velkými prosklenými plochami karosérie, kterým vévodí mimořádně rozměrné čelní sklo s plochou 1,4 m 2. V lijáku, který doprovázel testování první den, jsem ocenil skvěle zkonstruované stěrače, očišťující převážnou část této plochy. Sklo však může otvírat i nevídaný výhled střechou - k tomu jsou určeny dva panely o celkové ploše 1,61 m 2.
:.Nevídaný výhled střechou
Scénic II v mnoha směrech těží ze svých větších moderních sourozenců. Tak třeba: startuje se s pomocí čipové karty a tlačítka na přístrojové desce. Auto může být vybaveno elektricky ovládanou parkovací brzdou, bi-xenonovými světlomety, parkovacím asistentem či výkonnou klimatizací, což je při volbě maximálního prosklení zřejmě nutnost. Už v základní výbavě má posádka k dispozici šestici airbagů.
Bezpečnost Scénicu II je na tak vysoké úrovni, že výrobce chce v náročných testech Euro NCAP aspirovat na nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení. Možnosti kombinací v nabídce vybavenosti Scénicu II jsou příkladné, neboť se odvolávají na co nejrozmanitější přání zájemců o takový typ automobilu.
Motory podle chuti
Pod kapotou Scénicu II se alternativě objevuje pětice motorů: trojice 16ventilových benzínových čtyřválců 1,4 l (72 kW), 1,6 l (83 kW) a 2,0 l (98 kW) a dále dvojice moderních turbodieselů 1,5 dCi (60 kW) a 1,9 dCi (88 kW). I tady je pamatováno na zákazníkovu chuť.
Ten, kdo dá přednost výkonnějším verzím, může počítat s dostatečnou dynamikou i při jízdě s plně naloženým vozem. Menší kubatury, a hlavně pak malá dieselová patnáctistovka s průměrnou spotřebou 5 l nafty na 100 km, osloví zřejmě převážně ty spořivější řidiče. U dieselů překvapil jejich tichý chod. Z toho posádka také nemálo profituje.
Hnací síla motorů může být na přední kola přenášena jak prostřednictvím pěti- či šestistupňových manuálních převodovek, tak automatiky.
Proti Renaultu Scénic I se podstatně zlepšily jízdní vlastnosti. Auto se ani při rychlejší jízdě v zatáčkách příliš nenaklání. Jeho chování příznivě ovlivňuje i přítomnost výkonných kotoučových brzd a hned několika elektronických systémů, včetně systému jízdní stability (ESP). To všechno umocňuje převažující dojem, kterým je mimořádně pohodlné cestování v tomto automobilu.
Kolik to všechno bude stát? Ceny zatím nebyly stanoveny, ale podle dovozce by měly oscilovat kolem těch, v nichž se pohybovaly dosavadní scéniky.
Renault Scénic II a konkurenti | ||||
Model | Renault Scénic 1,9 dCi | VW Touran 1,9 TDI* | Citroën Picasso 2,0 HDi SX | Toyota Corolla Verso 2,0 D-4D Terra |
Délkaxšířka xvýška (mm) | 4259x1805 x1620 | 4391x1794 x1652 | 4276x1751 x1637 | 4240x1705 x1610 |
Rozvor (mm) | 2685 | 2677 | 2760 | 2600 |
Objem zavaz. prostoru (l) | 430-480 | 695 | 550 | 581 |
Motor | čtyřválec turbodiesel | čtyřválec turbodiesel | čtyřválec turbodies. | čtyřválec turbodies. |
Převodovka | šesti- stupňová manuální | šesti- stupňová manuální | pěti- stupňová manuální | pěti- stupňová manuální |
Max. výkon (kW/ot. min -1) | 88/4000 | 74/4000 | 66/4000 | 66/4000 |
Max. toč. moment (Nm/ot. min -1) | 300/2000 | 250/1900 | 205/1900 | 215/2200-2400 |
Maximální rychlost (km/h) | 188 | 177 | 175 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,1 | 13,5 | 12,6 | 13,5 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 5,8 | 5,9 | 5,5 | 6,2 |
Základní cena (Kč) | zatím nestanovena | 706 500 | 559 000 | 648 900 |
* pětimístné provedení |