Článek
Výhodou SUV je to, že mají vysokou stavbu karoserie, a tedy jsou pocitově prostornější. Světlá výška umožňuje lepší průchodnost terénem. Mnohé z nich pak nabízejí pohon všech kol. Na druhou stranu ale SUV je dnes velmi oblíbená kategorie, a značky tedy nasazují ceny výrazně výš než u klasických aut. Také prostornost zavazadelníku bývá leckdy dost problematická.
A teď si vezměte typickou českou rodinu: dva dospělí a dvě děti. Výprava na dovolenou nebo ještě lépe na chalupu. Kufr je neustále plný hraček, kol, kočárků, nářadí, vypraného a špinavého prádla, rostlin na zasazení… Znáte to. Na chalupu je cesta dlouhá, nerovná a v závěru celkem nekomfortní přes louku. To SUV by bodlo.
Jenže cena třeba takového auta je někde v nereálných číslech. Třeba vezměme jako příklad Kiu Sportage. S délkou 4480 mm má objem kufru 503 l a přitom v základní výbavě s pohonem přední nápravy stojí nejméně 459 980 Kč (benzínový motor 1.6 GDI s 97 kW).
Buďme patrioti a k porovnání přidejme ještě Škodu Yeti. Při 4222 mm na délku je tu kufr 405 litrů, vůz je opět s pohonem 4 × 2, a to za základní cenu 379 900 Kč (jde o benzínový motor 1.2 TSI s 81 kW).
A teď budeme těmto vozům nastavovat pověstné zrcadlo naším testovaným autem.
Z náklaďáku osobák
Peugeot Partner je standardně klasická užitková krabice, ideální pro podnikání. Verze osobní má ještě přívlastek Tepee. Automobil tak získá bohaté prosklení a druhou řadu sedadel. Tady trochu ubírá místo ramenatým mužům jakési vyboulení na C-sloupku, ale ženy tento problém ani nepocítí.
Osobní verze si nese z té pracovní posuvné boční dveře, které jsou perfektním pomocníkem při nastupování, vkládání dětských sedaček apod. Ostatně když už jsme u těch sedaček – partner je jedno z mála aut, kam se v klidu vejdou tři děti v sedačkách vedle sebe nebo dvě děti a jeden dospělý mezi ně. Ukažte nám SUV, kde tohle jde také. Sportage ani yeti to nedokážou.
Když jsme přestoupili z užitkové verze do osobní, je třeba poukázat na to, že Peugeot výrazně navyšuje mezi těmito skupinami hlukovou izolaci, takže osobák je opravdu osobák a nezní jako plechovka, což je nešvar mnoha „užitkáčů“ předělaných pro převoz osob.
Přenesme se do zavazadelníku. Ten je obrovský. Základní informace hovoří o 675 l. Horní roletka je sice napůl pevná, takže je s ní těžší pořízení, ale když se sundá, dáte do kufru klidně i malou lednici na výšku! A když budeme hovořit o něčem více standardním, tak dva velké hluboké kočárky vedle sebe se také vejdou. Jen u těch nejširších verzí musíte sundat kolečka. Ale vejdou se. A na ně ještě hromada věcí.
Sedadla se dají sklopit, ale jelikož jsou to klasické sedačky s vlastní konstrukcí, rovná podlaha vznikne až po jejich vyklopení vpřed. Zato se dají zcela vyjmout a můžete mít z auta případně i tu užitkovou verzi. A sedadlo spolujezdce lze sklopit, takže nejsou problém ani dlouhé předměty kolem tří metrů.
Osobák v nejvyšší výbavě
Náš testovaný Partner Tepee byl ve výbavové verzi Outdoor, tedy té nejvyšší, jaká jde. Konkrétně se jedná o téměř desetipalcovou navigaci a informační displej na přístrojovce (kdo ale vymyslel, že ovládání hlasitosti je tlačítky na nejvyšší a nejvzdálenější horní hraně…?), automatickou duální klimatizaci, vyhřívaná a elektricky stavitelná zpětná zrcátka (zase to ovládání – tentokrát dole před levým kolenem), vyhřívané přední sedačky, kožený volant, loketní opěrky a další drobnosti.
K tomu má partner spoustu odkládacích prostor, jako je středový box, který v klidu pojme dvě velké PET lahve. My měli ještě prosklenou střechu, která se však nedá otevírat ani zatáhnout, uprostřed střechy výdechy klimatizace pro zadní sedadla, v kufru u stropu speciální box na drobnosti atd.
Outdoor navíc má zvýšený podvozek, oplastované nárazníky, a hlavně plech pod motorem. My jsme měli ještě speciální systém Grip Control, což je elektronické štelování ESP a ASR pro různé povrchy cesty.
Nejsilnější motor
Pojďme se ještě podívat na motor a podvozek. Pod přední kapotou nám pracoval nejvýkonnější diesel 1.6 HDi s 88 kW (120 k) a točivým momentem 300 Nm. Tento motor jako jediný spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou.
Teoreticky by měl mít v kombinovaném provozu spotřebu 4,4 l na 100 km. My jsme s naloženým autem a ve výsledku přesným poměrem silnic ve městě, mimo město a na dálnici naměřili spotřebu 6,5 l na 100 km. Proti tabulkám je to někde jinde, ale na to, že auto bylo opravdu zatíženo a je to vlastně jezdící velká krabice, jde o celkem dobrý výkon.
Motor je tradičně tichý, má výraznější zátah lehce nad 2000 ot./min a při 130 km/h točí na šestku 2400 ot./min. Řazení bývalo v tomhle autě strašné, ale k našemu překvapení se s faceliftem výrazně zlepšilo a už to není to tradiční „míchání polívky“. Stupně se přes středovou polohu skládají velmi přesně a řadicí páka nemá žádné větší vůle.
Zklamáním je ale opět řízení, které prostě má k nějakému ideálu tak daleko, jako Kolumbus k Indii. Je příliš volné, nepřesné, nelogicky tuhnoucí a třeba při vypnutí motoru systémem Stop & Start (ostatně ten bychom také nejraději z auta vymontovali) měl občas dlouhou pauzu k naskočení posilovače.
Jízda s autem je vcelku příjemná. Na to, že jde o krabicovitý vůz, do zatáček se sice položí, ale opět je tu mezigenerační citelný posun k lepšímu. Vadila nám citlivost na boční vítr, již zmíněné řízení a trochu nepříjemné rázy od přední nápravy při překonávání nerovností.
A co cena?
A teď to nejdůležitější. Základní cena vozu Peugeot Partner Tepee je 374 400 Kč. Ale to je jen na papíře. Peugeot prostě bez slev nenajdete. Takže akční cena je 320 000 Kč. Při výkupu ojetého vozu je sleva dalších 10 000 Kč.
Naše nejdražší výbava a nejsilnější motor končí na 528 400 Kč (to je ta předslevová cena), reálně tedy po slevě 410 000 Kč a s bonusem při odkupu ojetiny 400 000 Kč. Porovnejte to s ceníky výše uvedených aut. Vyjde vám, že Peugeot Partner Tepee Outdoor je pro ně více než zdatným konkurentem.
Určitě se ptáte, jestli dokáže to co SUV? My jsme auto zkoušeli tam, kde se tato tři auta setkají asi nejvíc. Na louce s cestou pěkně podmáčenou celodenním deštěm. Světlá výška klasického partneru není nejmenší. Ještě o centimetr vyšší ve verzi Outdoor sice nemůže konkurovat SUV, ale na náš test bohatě stačí.
Pohon předních kol mají všechny vozy stejný, takže tady asi záleží na elektronice, a hlavně na pneumatikách. Grip Control Peugeotu na přístrojové desce by měl upravovat charakteristiky elektronických systémů hlídačů kol. Podle nás je ale zbytečný.
Na chalupu ideální
Zkoušeli jsme takový elektronický víceboj: rozjíždění do prudkého kopce, rozjíždění v mírném kopci, rozjíždění na rovině, brzdění na rovině, sjezd z kopce a zatáčka v kopci. I když louka a vyjeté koleje byly podmáčené, jediný problém jsme zaznamenali v první disciplíně. Tam se auto nerozjelo na žádný z módů.
Rozdíly v módech „silnice“ a „bahno“ jsou téměř neznatelné. To více pomáhalo zařazení módu sníh, kdy rozjíždění a zatáčka v kopci byly výrazně pod taktovkou elektroniky. Ale i bez ní si auto poradí.
Podle nás je testovaný vůz ideální na takové cesty k chalupě. Jasně, nevytáhne vás ze závěje, ale dokážou to ty konkurenční dvoukolky výše uvedené? Asi ne. Leda něco s pohonem 4 × 4. A tam jsme už v jiných dimenzích. Třeba kia v nejlevnější verzi 4 × 4 stojí 689 980 Kč, Škoda 543 900 Kč.
Kdo by zatoužil po Peugeotu Partner Tepee ve verzi 4 × 4, má možnost. Prodává se s podvozkem od firmy Dangler za cenu od 611 000 Kč do 631 000 Kč. Ale to je už pořádný offroad. Vždyť má světlou výšku 200 mm, kryty pod motorem, diferenciály i nádrží a uzávěrku diferenciálu zadní nápravy.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1560 ccm, vznětový čtyřválec |
Max. výkon: | 88 kW/120 k při 3500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 300 Nm při 1750 ot./min. |
0–100 km/h: | 11,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 174 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1473 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 320 000 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 410 000 Kč |