Hlavní obsah

Test Peugeotu e-5008: Prostorné SUV s wow efektem

8:15
8:15

Poslechněte si tento článek

Třetí generace velkého rodinného SUV působí na první pohled impozantním dojmem a ohromit se snaží i nevšedně pojatou kabinou. Jak se ale s velkým rodinným elektromobilem žije a jak si s ním poradí základní elektromotor?

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Peugeot e-5008

Článek

Zatímco první generace Peugeotu 5008 vznikla ještě jako klasické rodinné MPV, od druhé generace se značka zaměřila na segment populárnějších rodinných SUV, přičemž praktičnost se snaží dohnat až sedmimístným interiérem. A jinak tomu není ani u třetí generace, která přinesla řadu inovací.

Začněme ale tradičně od designu, který minimálně v testované vrcholné verzi GT a bílé barvě s černými dekory skutečně dokáže způsobit kýžený wow efekt a přimět lidi otočit se. Ačkoliv se jedná o plně elektrický vůz, designéři se rozhodli zachovat jeho spřízněnost se spalovacím modelem a zbytečně ho nezakulacovali ani neuzavírali všechny nasávací otvory.

Přídi tak dominuje nevšedně strukturovaná maska s robustním logem značky, do které se v rozích zasekávají tři segmenty LED denního svícení, navazující na tenká hlavní LED světla, jež jsou opticky propojena lištou s označením modelu. 5008 tak působí na silnicích výrazně až dominantně.

Test modernizovaného Peugeotu 208: Hybrid, který nadchne řidiče

Testy

Při pohledu z profilu zaujmou především nevšedně tvarovaná litá kola, verze GT má navíc standardně černě lakovanou střechu a příjemným kontrastem jsou i černě lakované lemy. Vzadu opět vidíme LED světla s charakteristickou grafikou připomínající záseky tří drápů, drobnou nepříjemností je však umístění tlačítka otvírání kufru do drobné škvíry mezi dveřmi a nárazníkem, což zejména v zimě působí poněkud krkolomně.

Přehlcení smyslů

Kabina má tradiční rozhraní i-Cockpit s malým zploštěným volantem, nad kterým se řidič dívá na spojený panel 21“ přístrojového štítu a 21“ dotykového infotainmentu. V nižší části palubní desky je pak ještě umístěn 9,7“ dotykový displej i-Toggles se zkratkami pro rychlý přístup k užitečným funkcím, a ve středovém panelu jsou další tlačítka.

Při pohledu na nevšedně tvarovanou palubní desku, kombinaci bohatého čalounění, dekorů a výrazného ambientního podsvícení pak dokáže 5008 opět vytvořit impozantní dojem. Z pohledu řidiče nás však kabina minimálně několik prvních dnů naopak zbytečně přehlcovala množstvím displejů a různě rozházenými ovládacími prvky.

Nešťastné nám přišlo třeba i umístění voliče jízdních režimů ve středovém tunelu, kde běžně hledáme volič převodovky. Zvláštní je pak i pohled do zpětných zrcátek, která jsou podivně skloněná, a celkově pak i sklon madel dveří.

Jakmile jsme si ale na nevšední prostředí zvykli, začali jsme rychle doceňovat kvalitu zpracování i množství a velikost odkládacích prostor. Velmi příjemná jsou i přední sedadla s AGR certifikací a osmi masážními programy, která poskytnou příjemný komfort na delších cestách.

Místo nechybí

Velké zadní dveře zajišťují snadný přístup na sedadla s posuvnou lavicí dělenou v poměru 60/40 a sklopnými opěráky dělenými v poměru 40/20/40. Díky šířce vozu jsou všechna sedadla pohodlně použitelná, ISOFIX však mají jen ta krajní. Jejich odklopením vznikne přístup na dvě sedadla ve třetí řadě, která jsou uložená v podlaze a nedají se vyjmout.

Průměrně vysocí dospělí cestující se sice zvládnou posadit do všech tří řad, třetí řada je však kvůli omezenému prostoru pro hlavy a kolena určena zejména pro děti. Její používání navíc omezí velikost kufru z 916 litrů v pětimístné konfiguraci na 348 litrů.

Údaje automobilky přitom počítají i s využitím místa pod dvojitým dnem zavazadelníku, které ale kvůli absenci předního kufru potřebujete i na uložení nabíjecího kabelu a složí se sem i zadní roletka. Celkově je pak podlaha kufru poměrně vysoká, při sklopení obou řad sedadel ovšem vzniká dlouhá rovná plocha a objem kufru se zvyšuje na 2232 litrů.

Klidný společník

Nový Peugeot 5008 už se bohužel nenabízí se vznětovým motorem, který by mu velmi slušel. Místo toho mohou zájemci vybírat ze dvou elektrifikovaných zážehových verzí (hybrid a plug-in hybrid) a poprvé také ze dvou elektrických verzí, které se liší velikostí baterie uložené v podlaze moderní platformy STLA Medium i výkonem.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Vpředu uložený elektromotor pohání přední kola, na praktický přední kufr už ale místo bohužel nezbylo.

Nám dělala společnost základní elektrická verze s baterií o kapacitě 73 kWh a elektromotorem na přední nápravě o výkonu 157 kW (210 k). Tato kombinace by při výbavě GT měla slibovat dojezd až 498 km na nabití a pro osobní vůz průměrnou dynamiku, kdy zrychlení z nuly na 100 km/h pouze s řidičem zabere 9,7 sekundy.

Pocitově se přitom rodinný peugeot k žádné velké dynamice nemá a při jízdě jako kdyby vždy upřednostňoval především komfort. Namísto prudké akcelerace se povětšinou rozjíždí s poklidem a ani při předjíždění není nástup kdovíjak oslnivý. Na běžné cestování však naprosto stačí a dech mu nedocházel ani na dálnicích.

Na komfort je pak zaměřen i podvozek, který je tradičně francouzsky houpavý a v řidiči nevzbuzuje jakékoliv choutky ke sportovní jízdě, při ostrých změnách směru se pak umí i divoce rozhoupat. Nejlépe tak e-5008 sluší klidné korzování, kdy na okreskách potěší solidní schopností tlumit většinu nerovností.

Malý volant sice nenabízí příliš mnoho informací, ve městě ale oceníte lehké řízení i solidní rejd bez nutnosti na volantu dlouze ručkovat. Velmi solidní je také odhlučnění kabiny a potěší i dobře čitelné brzdy.

Vůz jsme testovali v zimních měsících, což elektromobilům obvykle příliš nesvědčí. Papírových parametrů jsme tak nedosáhli. Nejlepším výsledkem během pomalého nočního korzování okreskami byla spotřeba 18,8 kWh/100 km, během běžného cestování se však pohybovala v rozmezí 22 až 25 kWh/100 km. Namísto 498 km tak v zimě doporučujeme počítat s dojezdem spíš kolem 400 kilometrů.

Na nabíječkách slibuje e-5008 nejvyšší nabíjecí výkon až 160 kW, na rychlonabíječce by tak posádka měla strávit kolem půl hodinky. Drobnou vadou na kráse je však absence tlačítka pro spuštění předehřevu baterie, dosažení vyšších nabíjecích výkonů v zimě tak chvíli trvá.

Levnější než plug-in

Peugeot e-5008 je velmi stylovým rodinným elektromobilem, který umí ohromit uvnitř i navenek. Oceňujeme kreativitu designérů, velmi komfortní odladění podvozku a pohonu i možnost volby mezi bohatým prostorem pro posádku či zavazadla. Některé ergonomické výstřelky nám však přijdou možná až zbytečné.

Velmi zajímavá je ovšem i cena, kdy Peugeot 5008 se slabším elektrickým systémem pořídíte díky akční nabídce nepatrně levněji než z našeho pohledu univerzálnější plug-in hybrid. Nejdostupnější motorizací však s rozdílem zhruba 200 000 korun zůstává hybridní tříválec o výkonu 136 koní.

Peugeot e-5008 GT 73 kWh
Motor:Synchronní s permanentními magnety
Nejvyšší výkon/točivý moment:157 kW (210 k)/345 Nm
0-100 km/h:9,7
Nejvyšší rychlost:170 km/h
Kombinovaná spotřeba dle WLTP:17,9 kWh/100 km
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP:498 km (ve verzi GT)
Nabíjení z 20 na 80 %:4,8 h (11 kW AC)
30 min (160 kW DC)
Baterie:Lithium-iontová, 73 kWh
Délka × šířka × výška:4791 × 1895 × 1694 mm
Objem zavazadelníku (min./max):358/2232 l
Poháněná náprava:přední
Základní cena modelu:820 000 Kč (Hybrid 136 e-DCS6)
Základní cena testované verze:1 155 000 Kč (157 kW, 73 kWh)
Cena testovaného vozu:1 338 000 Kč

Z čela koncernu Stellantis za poklesu tržeb odchází ředitel Carlos Tavares

AutoMoto

Elektrické peugeoty dostaly verzi s větší baterií a dojezdem 700 km

AutoMoto

Výběr článků

Načítám