Článek
Nová generace modelu 307 dostala o jedničku větší číslo (kam to dojde? To bude za dvanáct let model 311?) a především mnohem větší a hezčí karoserii.
Oči šejdrem
Když mluvíme o hezčí karoserii, musíme vztyčit varovně prst a mentorovat nad tím, zda je dobrá tak výrazná příbuznost mezi jednotlivými řadami vozů. Když někomu dáte do ruky dvě fotografie 207 a 308 s ánfasu, bude se dlouho rozmýšlet, který je který vůz. Mají své nezaměnitelné znaky, ale kdo z nás se kouká na tvar mlhovek? Prostě je tu velká lví tlama, nos jak z formule 1 a stejná světla. Ale když se to líbí, tak proč to nenaroubovat na všechny výhonky, že?
V interiéru je to také typický Peugeot, ale tady už musíme především chválit. Zde je cítit že si Francouzi dali hodně záležet. Plasty jsou vysoce kvalitní, všude jsou přesně spoje a lícování a nikde nic nevrže a nerachotí. Tohle auto poskočilo o třídu výš v kvalitě.
Prostorově je na tom 308 také velmi dobře. Nárůst rozměrů se projevil především v prostoru pro kolena na zadních sedadlech, ale také na zavazadelníku. Jeho 348 l je slušná výzva pro nákupní vozíky supermarketů a jen vyšší nakládací práh je menší překážkou.
Bon voyage
Peugeot 308 je typickým francouzským produktem. Podvozek dostal sice o něco vylepšené nápravy, ale jde spíš jen o marginální otázky. Tužší pružení je spíš důsledkem zvětšené váhy vozu. Vzadu vlečená ramena se zkrutným příčníkem jsou standardem ve třídě, ale perfektní jízdní vlastnosti hovoří spíš ve prospěch dražšího a náročnějšího multilinku.
Také řízení a řazení poznáváme. Volant má velmi dobré nastavení co do tuhosti, ale cit pro přední kola tady chybí. Člověk se tak stává spíš účastníkem jízdy s počítačovým simulátorem, než s reálným vozem. A řazení? To je kapitola sama pro sebe. Ve Francii snad neumějí ani vyrobit převodovku bez "míchání polévky".
Ideál
Již několikrát jsme se zmínili pro naší slabost pro motor 1.6 HDi. A ani tady nezklamal. Je to prostě motor, který má vše, co se od něj očekává. Velký výkon (80 kW), dostatečný točivý moment (240 N.m), nízkou spotřebu (málo nad 5 l na 100 km) a především velmi klidný a vyrovnaný chod v celém spektru otáček. Není to žádný sypač popela a přitom má všechny přednosti turbodieselu. Takže i v tomto hatchbacku je s ním velká spokojenost.
Cenový standard
Při koupi Peugeotu má každý zákazník výhodu, že ví, že cena nebude nikdy přemrštěná. Dovozce si libuje ve slevách a speciálních akcích a ani původní cenové hladiny nejsou nijak extra vysoké. Především ne při pohledu na výbavu.
Náš motor se 110 koňmi přijde v základní třídveřové verzi na 536 900 Kč, jenže v tom je ABS, čtyři airbagy, centrál, elektricky stahovatelná přední okna, klimatizace apod. Stačí však počkat na nějakou slušnou slevičku, nebo "ukecat" dealera a je rázem situace ještě o něco radostnější. Tedy pokud chcete typicky francouzské auto s jeho přednostmi (např. pohodlný podvozek) i neduhy (např. pohodlný podvozek).
Technické údaje | |
---|---|
Peugeot 308 1.6 HDI 110 HP | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1560 ccm |
Max. výkon | 80 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 240 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6,2 |
Mimo město | 4,1 |
Kombinace | 4,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 191 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,3 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4276 mm |
Šířka | 1815 mm |
Výška | 1498 mm |
Rozvor | 2608 mm |
Objem zavazadelníku | 348/1201 l |
Provozní hmotnost | 1472 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 414 900 Kč |
Cena testované motorizace | 539 900 K |