Článek
Design zapadá mezi další současné peugeoty se dvěma nulami v názvu, a nutno říci, že svislá přední maska společně s lehce dynamickým zakončením zádě a výraznými světlomety působí velice dobrým dojmem. Obzvláště v tak výrazné barvě, jakou mělo zkoušené vozidlo – „zlatá“ metalíza křivky ještě zvýrazňuje.
Také interiér se nese v lehce futuristickém pojetí. Krásným prvkem je hlavice automatické převodovky, malý volant se zploštěním nahoře i dole chce trochu zvyku, a dovedeme si představit řidiče, kterým jednoduše vyhovovat nebude.
Klasickým budíkům odzvonilo
Za volantem se nachází sdružený displej, který dostanete ke všem výbavám, v nové 3008 už klasickým „budíkům“ odzvonilo. Efektní je grafický výstup i animace, které doprovázejí změny zobrazení (otáčkoměr, navigace atd.). Viditelnost je velmi dobrá, kromě situací, kdy na displej svítí přímé slunce. Uprostřed umístěné číslice aktuální rychlosti ale vidíte vždy.
Druhým displejem je osmipalcová dotyková obrazovka. Ta má rovněž povedenou grafiku a díky samostatným tlačítkům (klimatizace, navigace, nastavení vozidla) je ovládání snadné od prvních minut. Systém start-stop se vypíná přímo na displeji, ale je k tomu třeba jen jedno stisknutí fyzického tlačítka a jeden pohyb prstem.
Jak je na tom prostornost? Velice dobře, musíme říci. Na předních výrazně tvarovaných sedadlech si budete stěžovat pouze na široký středový tunel, nad hlavou je místa dost – a totéž platí i vzadu. Tam si pohodlně sednou i vzrostlí cestující; zkoušené provedení ovšem nemělo panoramatickou střechu, jež prostor vždy zmenšuje.
Vpravo od řidiče je obří schránka na menší předměty, velkou lahev dáte bez problémů do bočních kapes. Příjemným detailem je čalounění madla dveří látkou podobnou plyši – je velice příjemná na dotek.
Také zavazadelník svou velikostí potěší – 520 litrů je dobře přístupných, kufr má pravidelné tvary a po sklopení sedaček (zatáhnete za tlačítko přímo v zavazadlovém prostoru) vykouzlíte rovinu. Možná zde není tolik háčků pro upevnění předmětů jako třeba ve škodovkách, svou velikostí i přístupem se ale 3008 nemusí krčit vzadu.
Pro náročnější řidiče i všechny ostatní
Na zkoušených a dlužno říci rozumně zvolených sedmnáctipalcových kolech (215/65) nás překvapil komfort odpružení spojený s přijatelnou agilitou. V prudce projížděných zatáčkách se karosérie trochu nakloní, vytyčenou stopu ale vykrouží obratně, ovšem se zásahem nevypínatelného ESP.
Také při slalomu mezi kužely se ukázalo, že cílem konstruktérů bylo naladit tlumiče a pružiny tak, aby auto nekritizovali ani náročnější řidiči a zároveň aby byl zachován komfort pro všechny ostatní. To se – v rámci příslušné kategorie – v rámci nové platformy EMP2 překvapivě dobře podařilo.
Velkou a patrně největší nevýhodou je absence pohonu všech kol, kterou nenajdete ani u jedné z nabízených verzí. A třebaže u lidovějších SUV je zástavbovost „čtyřkolek“ mnohem menší než u prémiových konkurentů, alespoň jedna varianta nové 3008 měla mít pohon všech kol.
Základní naftová motorizace se dodává jak s manuální, tak hydrodynamickou automatickou převodovkou, v obou případech se šesti rychlostními stupni. Naftová jedna-šestka stačí k přijatelné dynamice, v kopcích je ale znát, že nejde o motor vybavený nadbytkem síly. Na běžné ježdění však bohatě stačí, navíc pokud jezdíte spíše méně a kratší trasy, jednoznačně doporučujeme vybírat z nabídky benzínových motorů.
Jezdit se dá za šest litrů
Na nejvyšší stupeň při 90 km/h točí 1.6 BlueHDi o výkonu 120 koní a „slušném“ točivém momentu 300 Nm rovných 1500, při dálničním limitu pak 2100 otáček. Řadit můžete i tlačítky pod volantem. Pokud pojedete plynule, bude se vám spojení s převodovkou líbit. Sportovní režim jen zvyšuje otáčky, když spěcháte, je tak lepší řadit páčkami pod volantem. Spotřeba? Jezdit se při klidném stylu dá za šest litrů nafty, výraznější sešlapování pravého pedálu spotřebu zvedne o půldruhého litru.
Řízení je při otočení v zatáčce znatelně tužší, zpětné vazby se ale nedočkáte. Oceňujeme, jak moc dobře se podařilo odhlučnit motor, testované dieselové provedení přeplňované šestnáctistovky prakticky neslyšíte. Co naopak zaznamenáte, je aerodynamický hluk při rychlostech nad 130 km/h – zejména v oblasti od vnějších předních zrcátek.
Výborně svítí příplatkové Full LED světlomety. Stojí 32 tisíc korun a dostanete je pouze k nejvyššímu výbavovému stupni Allure. Základem jsou halogenové světlomety s diodami pro denní svícení.
Přesně 4447 mm dlouhý Peugeot 3008 stojí svými rozměry přesně mezi dosluhujícím yetim a úplně novým kodiaqem. Ve svém segmentu nepřináší kromě futuristického interiéru nic převratně nového, ale je to poctivě vyrobený automobil, který nemá výraznější slabiny kromě jediné – totiž absence výše zmíněného pohonu 4x4. Velmi omezeně to řeší takzvaný Grip Control a zcela to vyřeší až rok 2019, kdy přijde plug-in hybrid s elektromotorem roztáčejícím zadní kola.
Peugeot 3008 potěšil svou prostorností, dospělým jízdním projevem (nesmíte ale zvolit devatenáctipalcová kola) a dobře odhlučněným motorem. Škoda většího aerodynamického hluku. Chyběla nám i detekce takzvaného mrtvého úhlu a adaptivní tempomat se samočinným rozjezdem po zastavení. To se hodí například při popojíždění v kolonách.
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT 6 | |
---|---|
Motor: | 1560 ccm, vznětový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 88 kW/120 k při 3500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 300 Nm při 1750 ot./min. |
Nejvyšší rychlost: | 195 km/h |
0–100 km/h: | 11,6 s |
Průměrná spotřeba: | 4,2 l /100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1390 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 510 000 Kč (1.2 PureTech / 130 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 670 000 Kč (manuální převodovka 620 000 Kč) |