Hlavní obsah

Test modernizované Toyoty GR Yaris: Stroj na zážitky

8:10
8:10

Poslechněte si tento článek

Jeden z nejdivočejších silničních modelů na trhu - Toyota GR Yaris - prošel modernizací, která nejenže napravila staré chyby, ale také přinesla ještě divočejší svezení. Navíc nově v kombinaci s automatickou převodovkou.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Modernizovaná Toyota GR Yaris

Článek

Toyota GR Yaris byla jedním z největších překvapení roku 2020. Pod relativně známým jménem totiž japonská automobilka představila prakticky zcela nový, téměř závodní vůz, který mohl legálně na silnice. Auto přitom fungovalo od začátku téměř dokonale a okamžitě si začalo budovat pověst legendy, která má jen drobné nedostatky.

Hlavně na jejich odstranění se však automobilka zaměřila při loňském faceliftu, který dopadl na výbornou. Na první pohled přitom není zas tak výrazný. Vpředu si můžeme všimnout hlavně nového nárazníku, jehož upravené tvary mají i funkční význam. V případě poškození lze totiž vyměnit jen některé jeho části místo výměny celého nárazníku.

Z profilu se prakticky nic nezměnilo, sluší se však zmínit, že při výrobě karoserie se nově používá větší množství spojovacího materiálu, takže stoupla její tuhost. Vzadu pak vidíme upravená světla s nepatrně odlišnou grafikou, upravený spoiler a pár drobnějších změn v osvětlení i umístění značení. Zkrátka nic zásadního.

Retro s výhledem

Zásadní proměna se však uskutečnila v kabině, která zaujme novým pojetím palubní desky před řidičem. Klasickou kapličku a vystupující displej infotainmentu nahradil panel připomínající design osmdesátých let. Nejde však jen o změnu stylovou, ale také funkční.

Analogové budíky nahradil digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, který nabízí ještě větší množství informací, včetně teplot oleje v motoru i převodovce. Multimediální displej s 8“ úhlopříčkou a dotykovou obrazovkou je nově zasazen níž, takže neomezuje výhled.

Právě kvůli lepšímu výhledu z kabiny navíc automobilka posunula středové zpětné zrcátko výš, zatímco sedadlo řidiče bylo usazeno o pár centimetrů níž. Často kritizovaný omezený výhled je tak nově minulostí. Ergonomie přitom zůstává na perfektní úrovni, ostatně GR Yaris má stále vlastní panel klimatizace a všechny klíčové ovládací prvky má řidič pohodlně na dosah ruky, i když ho pevně drží bezpečnostní pás.

Pokud se budeme bavit o prostornosti, pak si není v přední části kabiny příliš nač stěžovat. Z pozice řidiče oceňujeme solidní, sportovně tvarovaná sedadla s výrazným bočním vedením, která dobře podrží v ostrých zatáčkách, ale ani na delších cestách nepůsobila nijak nepohodlně. A to ani pro robustnější postavy.

Zadní sedadla jsou však vyloženě nouzová a ani nastupování není kdovíjak pohodlné. V praxi tak poslouží spíš jako odkládací prostor na tašky a kabáty. Kufr je sice menší, má však dobře využitelné tvary a snadno pojme nákup i pár tašek na víkendovou vyjížďku. Po sklopení zadních opěradel navíc vytvoří rovnou ložnou plochu.

Možná zajímavější je ale fakt, že pod jeho podlahou najdeme nejen akumulátor, ale také nádržku na destilovanou vodu, určenou k ostřiku předního mezichladiče s nápisem GR-Four.

Zbožňovaný tříválec

Pod kapotou Toyoty GR Yaris stále pracuje přeplňovaný 1,6litrový tříválec, ani ten však neušel pozornosti techniků. Ti se zaměřili na vylepšení celé řady jeho komponent, jako jsou písty či ventily, což by mělo přispět k jeho vyšší odolnosti, současně ale zvýšili výkon a točivý moment na finálních 280 koní a 390 Nm (+ 19 k a 30 Nm).

Nárůst výkonu sice není nikterak výrazný, upravený motor ale působí výrazně živějším a srdnatějším dojmem. Radostně se pouští do vysokých otáček a řidiče až fascinuje, jak rychle si řekne o přeřazení. Trochu zamrzí snad jen poněkud nevýrazný zvuk, který by zkrátka mohl být lepší. Zrovna tento nedostatek však půjde snadno napravit.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Modernizovaný tříválec posílil, má odolnější vnitřní komponenty a fascinuje svým srdnatým nasazením.

Tříválec pod kapotou GR Yarisu je navíc jedním z mála, který si skutečně zaslouží obdivné ódy. To ostatně ukazují i parametry jako zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. Parametry jsou přitom shodné jak pro model s šestistupňovým manuálem, tak pro verzi s osmistupňovou automatickou převodovkou, která je další zásadní novinkou.

Měničová automatická převodovka z vlastního vývoje sice přidává 20 kilogramů hmotnosti, oproti manuálu má ovšem kratší převodové poměry a slibuje chytrý software, který je na základě různých sledovaných dat schopen předvídat požadavky řidiče.

Při běžném popojíždění automat potěší svou kultivovaností, naopak ve sportovním režimu předvádí rychlé a plynulé změny převodů až u hranice omezovače otáček. K dispozici je pak i manuální režim řazení, ve kterém převodovka řidiči téměř nijak nesahá do práce, tedy alespoň pokud nejde o životnost techniky. Klidně vás ale nechá narazit do omezovače otáček.

Další výraznou novinkou, která dokáže citelně ovlivnit chování vozu, je pak volič jízdních režimů společně s novým voličem nastavení pohonu všech kol. Ten také prošel vylepšením, včetně posíleného chlazení, díky čemuž snese ještě větší extrémy. Omlazený GR Yaris navíc už ve standardu přináší samosvorné diferenciály na obou nápravách.

V kombinaci s upraveným podvozkem, který má po časté kritice pevnější přední uložení tlumičů a celkově je ještě pevnější, tak nabízí GR Yaris až neuvěřitelné zážitky. Karoserie se nenaklání, auto drží stopu jak přibité a ani na horších silnicích se nenechá vyrušit ze své koncentrace. K dispozici je však i klasická ruční brzda – pro divočejší zábavu.

Fantastický dojem pak ještě umocňuje přesné řízení a skvělé brzdy, které 1,3 tuny vážící hatchback hravě zkrotí. Těžko byste hledali jiné silniční auto, které má v sériovém stavu blíž k soutěžnímu speciálu.

S tím se ovšem pojí i pár méně radostných skutečností. Například na rozbité okresce či větších zpomalovacích prazích budete zvažovat, jak moc je GR Yaris (bez ohledu na automatickou převodovku) vhodný na každodenní cestování.

Samostatnou kapitolou je pak i spotřeba, kterou sice lze srazit i pod 9 litrů, pokud se ale necháte trochu unést, není problém se pohybovat kolem 15 l/100 km. Nádrž má přitom objem 50 litrů.

Unikát

Při pohledu na dnešní nabídku sportovních automobilů je skutečně obtížné najít moderní vůz, který by nabídl podobně intenzivní zážitek z řízení jako Toyota GR Yaris. Má fantastické zrychlení, spoustu přilnavosti v zatáčkách, potenciál zabavit řidiče na okruhu i venkovských cestách tak, jak to dnes umí jen hrstka automobilů.

Zájemci o tuhle nirvánu na kolech však budou muset sáhnout do kapsy hlouběji než před modernizací. Základ vyjde na 1 299 000 korun, za automatickou převodovku se připlácí 70 000 korun a VIP paket s 18“ kovanými koly, JBL audiosystémem a partou asistentů vyjde na dalších 100 000 korun.

Toyota GR Yaris 1.6 Turbo GR-FOUR
Spalovací motor:1618 ccm, přeplňovaný tříválec
Max. výkon a točivý moment:206 kW (280 k)/390 Nm
Převodovka:8st. automatická
Poháněná náprava:4x4
0-100 km/h:5,2 s
Nejvyšší rychlost:230 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:9 l/100 km
Objem palivové nádrže:50 l
Provozní/maximální hmotnost:1300/1645 kg
Délka × šířka × výška:3995 x 1805 x 1455 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:174/- l
Základní cena:1 299 000 Kč
Základní cena testovaného provedení:1 369 000 Kč
Cena testovaného vozu:1469 000 Kč

Výběr článků

Načítám