Hlavní obsah

Test modernizované Škody Octavia Combi: Všestranný společník

8:12
8:12

Poslechněte si tento článek

Mladoboleslavský bestseller se vyrábí již ve čtvrté generaci, která navíc v loňském roce prošla decentním faceliftem. Co všechno se změnilo, jsme zjišťovali za volantem elegantního kombíku osazeného lepší výbavou a výkonnějším vznětovým motorem.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Škoda Octavia Combi

Článek

Modernizovaná Škoda Octavia zaujme už na první pohled přepracovanou maskou, tedy zejména inovovanými světly, která ve vyšší verzi s Matrix-LED technikou zaujmou výrazným světelným podpisem, připomínajícím dříve poněkud kontroverzní „čtyřoký“ facelift minulé generace mladoboleslavského bestselleru.

Společně se světlomety byla změněna i mřížka chladiče a úpravou prošel i přední nárazník, který sice působí elegantněji a slibuje lepší aerodynamiku, přišel ale o mlhovky. Místo nich jsou Matrix-LED světlomety vybaveny tzv. funkcí do špatného počasí, díky které by se měly automaticky adaptovat na vnější podmínky.

Navíc mají přední matrix světlomety větší počet LED modulů, díky čemuž poskytují lepší světelný výkon i stínování okolního provozu. Drobnou změnou, které si všimnou spíš jen nadšenci, je pak odstranění pohyblivých žaluzií před chladičem, které před modernizací upravovaly aerodynamiku. Ze zadních klik navíc zmizel senzor bezklíčového odemčení.

Modernizovaná Škoda Octavia přijíždí s očekávaným pohonem všech kol

AutoMoto

Zatímco vpředu na kapotě zůstalo logo okřídleného šípu, které už na nových modelech postupně nahrazuje nápis, páté dveře zdobí nápis Škoda v novém fontu. Drobnou změnou pak prošla i zadní světla, rovněž dostupná ve dvou provedeních, a připomenout můžeme drobné prodloužení karoserie o 9 mm, které lze připisovat novým nárazníkům.

Příjemné soužití

V kabině se na první pohled takřka nic nezměnilo, přesto i zde došlo k několika zásadním inovacím. Začněme například standardní výbavou, tvořenou 10“ digitálním přístrojovým štítem a 10palcovým (volitelně 13“) centrálním displejem infotainmentu, který byl před modernizací častým terčem oprávněné kritiky. To už je ale naštěstí minulostí.

Nový infotainment totiž dostal výkonnější hardware a přepracovaný software, díky čemuž působí podstatně svižněji, nezamrzá a má příjemnější grafiku s intuitivnějším ovládáním. Potěší také systém zkratek v horní části displeje, plynulá konektivita mobilních telefonů, bezdrátová nabíječka s chlazením a výkonné nabíjecí USB-C konektory.

Automobilka také upravila nabídku dekorů a integrovala do vozu více udržitelně vyrobených materiálů, což však na pohled ani na dotek není příliš patrné. Kabina totiž působí tradičně kvalitně. Tlačítek sice zůstalo poskrovnu, přesto je ergonomie ovládacích prvků na vysoké úrovni, což platí i pro ovládání ventilace, které je integrované do dotykového displeje.

Disciplína, ve které Škoda Octavia dlouhodobě kraluje, je ovšem prostornost. Ať už se budeme bavit o odkládacích prostorech či prostoru pro posádku, není čtyřkové Octavii Combi téměř co vytknout. Sedadla jsou pohodlná vpředu i vzadu a problém na nich nebudou mít ani nadprůměrně vzrostlí dlouháni.

V testované výbavě Top Selection navíc potěší standardně ergonomická přední sedadla s AGR certifikací, výhřevem, ventilací i masážní funkcí, zatímco výhřev zadních sedadel lze připlatit společně s třízónovou klimatizací. Příjemným doplňkem usnadňujícím cesty na dlouhé vzdálenosti je pak i standardní head-up displej a systém asistované jízdy.

Více emocí pro RS

Modernizace mladoboleslavského bestselleru zasáhla i výkonnou verzi RS, kterou jsme rovněž vyzkoušeli na silnici i okruhu.

Pro nadšené řidiče se věci na vrcholu odvíjejí správným směrem. RS sice už není k mání s plug-in hybridem nebo dieselem, zážehový dvoulitr má ale nyní o 15 koní více, tedy 265. Známá jednotka ještě více vyniká skvělým nástupem točivého momentu ve středních otáčkách, kultivovaností a dobrou reakcí na plyn.

Emoce dodává nový výfukový systém, díky kterému má RS charakternější, ale stále decentní zvukový projev s občasným práskáním při ubrání plynu, a to bez elektronických šidítek. Jen soustavné jemné dunění při dlouhé cestě na dálnici může zejména v kombi, kde se zvuk ozývá otevřenou karoserií ještě o trochu více, někomu vadit.

Laděním prošlo i odpružení s adaptivními tlumiči, které nabízí dobrý jízdní komfort a dostatečnou tuhost i při opravdu ostré jízdě, kde zdařile odolává nedotáčivosti. Dokud je tak řidič na volantu klidný a plynulý, dokáže být i s jinak velmi civilní Octavií RS rychlý i na okruhu.

Elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu přední nápravy VAQ nyní posílá výkon na zatížené kolo předvídatelněji a jemněji. Výjezd ze zatáček tak působí velmi přirozeně.

Octavia RS je v poslední iteraci možná nejvšestrannější. V dnešní době módních SUV je skvělý pocit „obléci“ si praktické, ale stále kompaktní a lehké kombi, na které si díky ostřejšímu naladění všech prvků rychle zvyknete a dovolíte si s ním užít trochu řidičské zábavy i přesto, že zůstává civilním vozem perfektním na každý den.

Jen cenou už se Octavia RS dostala do vysokých vod. Začíná na 1 059 900 korunách, přičemž není problém se s příplatky dostat i přes 1,3 milionu. Na druhou stranu, podobně výkonných kompaktů už na trhu není mnoho.

Opomenout ale samozřejmě nemůžeme ani zavazadlový prostor, který se standardním objemem 640 litrů pomalu konkuruje vozům vyšších segmentů. S maximálním využitím prostoru přitom zákazníkům pomáhá i tradičně bohatý systém sítěk a organizérů, které pomohou zajistit kdejaký náklad.

Převoz lyží v kabině usnadní průvlak za loketní opěrkou, případně se dá po sklopení opěráků, dělených v poměru 40:60, zvětšit zavazadlový prostor až na 1700 litrů. Pod dvojitým dnem je přitom prostor i na rezervní kolo, přičemž jeho vyjmutí usnadní i praktický systém pro zajištění dvojitého dna.

Kultivovaný dálkař

Nabídka pohonných jednotek s modernizací poněkud prořídla, přičemž většinu motorizací nově tvoří zážehové motory. Na své si však stále přijdou i příznivci naftových motorů, kteří mohou volit mezi motorem 2.0 TDI v naladění na 85 kW se šestistupňovou manuální převodovkou a 110 kW se sedmistupňovým automatem DSG. V obou případech už jsou ale poháněna pouze přední kola, čtyřkolka je dostupná výhradně s benzinovým motorem.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Vznětový dvoulitr o výkonu 110 kW má solidní elán a velmi kultivovaný chod.

Nám dělala společnost silnější motorizace s výkonem 150 koní, která už od nastartování působí velmi kultivovaně, je dobře odhlučněná, má parádní zátah, nabízí dostatek elánu ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy a dosažení nejvyšší rychlosti až 225 km/h.

Sedmistupňová převodovka motor zbytečně nepodtáčí, řadí hladce a do jejího chodu můžete v případě potřeby zasáhnout i pádly pod volantem, téměř to však není potřeba. Naftová octavia totiž není zrovna autem, které by v řidiči probouzelo sportovní choutky.

Místo toho se snaží okouzlit pohodovou jízdou, při které posádku prakticky ničím neobtěžuje. A to platí jak pro pohonné ústrojí, tak pro podvozek. Ať už si připlatíte za tlumiče DCC, které nabízejí volbu mezi houpavým komfortem a tvrdší stabilitou, nebo vsadíte na dobře odladěné standardní tlumiče, octavia nabízí velmi vyvážené jízdní vlastnosti.

Testovaný model na 18“ litých kolech tak nerozhodí ani rozbitější silnice, kde nemlátí, neposkakuje a ani ve svižnějších rychlostech nepůsobí nijak nervózně. Na vysoké úrovni je pak i odhlučnění vozu, včetně podvozku a aerodynamického hluku.

A spotřeba? Během pozdního podzimního testovacího týdne se běžně pohybovala lehce nad hranicí 6 litrů na 100 kilometrů, přičemž jsme se rozhodně neloudali. Při poklidné jízdě ale není problém pohybovat se citelně pod touto hranicí, čtyřky se však na palubním počítači dočkají jen ti nejodhodlanější řidiči.

Skvělý univerzál, ale…

Modernizovaná čtvrtá generace mladoboleslavského bestselleru opět ukazuje, že dokáže skvěle plnit roli univerzálního společníka na cestách. Odveze vás i s kolegy do práce, zvládne rodinnou dovolenou a problém nebude ani stěhování. Prakticky ničím přitom posádku neobtěžuje a stále nabízí naftový motor s nízkou spotřebou a solidním zátahem.

Při pohledu do ceníku se však nabízí otázka, jak moc se vlastně nesilnější nafťák, který patří k nejdražším motorizacím v nabídce, vyplatí. Slabší diesel s manuálem totiž pohodlně uspokojí potřeby většiny klidných řidičů, opomenout však nelze ani vylepšené benzinové patnáctistovky, nabízející podobnou dynamiku, fantasticky tichý chod a nepříliš vyšší spotřebu za příjemnější ceny.

Testovaná motorizace totiž startuje od ceny 759 900 Kč, což je v základní výbavě dokonce úplně nejvyšší cenovka. V testované výbavě Top Selection už se ale bavíme o ceně od 889 900 Kč. Přihoďte pěkný lak, kola, pár drobností ve výbavě a rázem jste na ceně přes milion korun. Stále se přitom bavíme pouze o naftové Octavii Combi.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
Spalovací motor:1968 ccm, přeplňovaný čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:110 kW (150 k)/ 360 Nm
Převodovka:7st. dvouspojková
Poháněná náprava:přední
0–100 km/h:8,6 s
Nejvyšší rychlost:225 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:4,5–4,9 l/100 km
Objem palivové nádrže:45 l
Provozní/maximální hmotnost:1480–1672/1990 kg
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu:740/1600 kg
Délka × šířka × výška:4698 x 1829 x 1468 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:640/1700
Základní cena:759 900 Kč
Základní cena testovaného provedení:889 900 Kč
Cena testovaného vozu:1 049 400 Kč

Základní verze omlazené Škody Octavia tlačí cenu pod 600 tisíc

AutoMoto

Škoda začala vyrábět omlazenou octavii. Mladou Boleslav však brzy uvolní elektromobilům

AutoMoto

Výběr článků

Načítám