Článek
Třebaže celoroční pneumatiky jsou čím dál lepší v létě i v zimě, spousta českých řidičů věří spíše obutí určenému na léto nebo zimu. A teplejší počasí, které nás nejpozději během pár týdnů čeká, s sebou nese potřebu nahradit zimní pneumatiky letními.
Řada lidí v létě „dojíždí“ zimní pneumatiky, které by pro další zimu už měly nedostatečnou hloubku dezénu; v zimě totiž zákon přikazuje nejméně 4 mm, v létě nejméně 1,6 mm. Doporučit to ale nelze. Zimní pneumatiky jsou pro použití v teplotách okolo 10 °C a vyšších nevhodné – ve srovnání s letními jsou hlučnější, mají delší brzdnou dráhu i přilnavost v zatáčkách, zbytečně více se opotřebovávají a zbytečně zvyšují spotřebu paliva.

Continental SportContact 7
Po testu německého autoklubu ADAC tu máme aktuální srovnání letních pneumatik také od magazínu AutoBild, který se věnoval gumám ve dvou téměř stejných rozměrech, 225/45 R18 a 225/40 R18. Účastníci i výsledky jsou však dost odlišné.
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé

Pneumatiky s vyšším profilovým číslem jsou všechny v zásadě vyrovnané a nedá se říci, že u čehokoliv z první desítky byste sáhli výrazně vedle. Vyniká snad jen první Goodyear nejlepším výkonem na suchu. Na mokru jsou zase nejlepší pirellky.
Test letních pneumatik 225/45 R18 95Y | ||||
---|---|---|---|---|
Mokro | Sucho | Celková známka | Hodnocení | |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 2+ | 1- | 1,2 | příkladný |
Michelin Pilot Sport 5 | 2+ | 2+ | 1,3 | příkladný |
Continental PremiumContact 7 | 2+ | 2+ | 1,4 | příkladný |
GT Radial Sport Active 2 | 2 | 2- | 2,3 | dobrý |
Bridgestone Turanza 6 | 2- | 2 | 2,4 | dobrý |
Kumho Ecsta PS71 | 2 | 2- | 2,4 | dobrý |
Dunlop Sport Maxx RT 2 | 2 | 2- | 2,4 | dobrý |
Falken Azenis FK520 | 2- | 2+ | 2,7 | uspokojivý |
Sava Intensa UHP 2 | 2- | 2- | 2,8 | uspokojivý |
Fulda Sport Control 2 | 2- | 2- | 2,9 | uspokojivý |
Pirelli P Zero PZ4 | 1- | 2+ | 3 | uspokojivý |
Hankook Ventus S1 evo3 | 2+ | 2+ | 3,1 | uspokojivý |
Maxxis Victra Sport 5 VS5 | 2+ | 2 | 3,2 | uspokojivý |
Toyo Proxes Sport 2 | 2 | 2+ | 3,3 | uspokojivý |
Yokohama Advan Sport V107 | 2 | 2+ | 3,4 | uspokojivý |
Linglong Sport Master | 2 | 2- | 3,5 | uspokojivý |
Giti GitiSport S2 | 2- | 2- | 3,6 | uspokojivý |
Nexen N'Fera Sport | 2- | 2- | 3,6 | uspokojivý |
Uniroyal Rain Sport 5 | 2 | 3+ | 3,6 | uspokojivý |
Kleber Dynaxer UHP | 3+ | 2- | 3,6 | uspokojivý |
Ve výsledkové listině gum s tenčí bočnicí si ti nejlepší, až na výjimky, prohodili místa. Je tu víc pneumatik, které získaly nejlepší hodnocení „příkladný“, ovšem taky jedna, kterou nelze doporučit - kousek od firmy Superia, který naprosto propadl na mokru.
Test letních pneumatik 225/40 R18 92Y | ||||
---|---|---|---|---|
Mokro | Sucho | Celková známka | Hodnocení | |
Continental SportContact 7 | 2+ | 1- | 1,2 | příkladný |
Bridgestone Potenza Sport | 2+ | 2+ | 1,3 | příkladný |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 2+ | 2+ | 1,4 | příkladný |
Michelin Pilot Sport 5 | 2+ | 2+ | 1,4 | příkladný |
Pirelli P Zero PZ4 | 2+ | 2+ | 1,4 | příkladný |
Hankook Ventus S1 evo3 | 2+ | 2 | 2,3 | dobrý |
Falken Azenis FK520 | 2 | 2 | 2,4 | dobrý |
Toyo Proxes Sport 2 | 2 | 2 | 2,4 | dobrý |
Firestone Firehawk Sport | 2- | 2+ | 3 | uspokojivý |
Giti GitiSport S2 | 2- | 2- | 3,3 | uspokojivý |
Maxxis Victra Sport 5 | 2- | 2- | 3,3 | uspokojivý |
Linglong Sport Master | 3 | 2- | 3,9 | doporučen s výhradami |
Superia Ecoblue UHP | 5+ | 3- | 4,6 | nedoporučen |
Co se starými?
Konečně co se dá dělat s pneumatikami, které nesplňují svůj zákonný limit na hloubku dezénu? Že mají vaše letní gumy už menší hloubku dezénu, než je zákonný limit 1,6 mm, poznáte z indikátorů opotřebení v hlavních dezénových drážkách. Pokud jsou tyto „stupně“ zarovnané s povrchem běhounu, je čas pneumatiky vyměnit.
Na silnici s takto ojetými gumami riskujete pokutu. Z různých stran, např. od ÚAMK či některých instruktorů kurzů bezpečné jízdy, však zaznívá, že má-li pneumatika hloubku dezénu menší než 3 mm, není bezpečné na ní jezdit, přinejmenším na mokré silnici.
Jak se zachovat při aquaplaningu? Podle experta hlavně nezatáčet

Čím je totiž menší hloubka dezénu, tím hůře pneumatika odvádí vodu zpod běhounu a tím dříve hrozí aquaplaning. Tedy situace, kdy pneumatika ztratí kontakt s vozovkou a začne plavat na vodě. V takové situaci je vůz neřiditelný a jediné řešení je držet kola ve směru, kam chcete jet, a doufat, že se pneumatiky chytí dřív, než do něčeho narazíte.
Pneumatiky samozřejmě kromě opotřebení sjížděním běhounu také stárnou, stejně jako všechny gumové díly auta. Čím starší je pneumatika, tím je více zpuchřelá a tvrdá; obecně se za hranici bezpečného věku považují čtyři až pět let.
Jak zjistíte stáří pneumatiky? Je uvedeno na bočnici. Hledejte písmena DOT a za nimi čtyřčíslí. To označuje týden a rok výroby pneumatiky – číslo 1321 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 13. týdnu roku 2021. A konečně bez ohledu na stáří či opotřebení, pokud v pneumatikách objevíte trhlinky, je nejvyšší čas je poslat do sběrného dvora a koupit jiné.
Nechcete přezouvat? Test celoročních pneumatik
