Hlavní obsah

Test letních pneumatik pro sportovní vozy: Vyrovnané skóre

Třebaže na řadě míst Česka ještě leží sníh, je nejvyšší čas se dívat po nových letních pneumatikách a volném termínu v pneuservisu. Povinnost použít zimní pneumatiky, jsou-li pro to podmínky, skončí 31. března.

Foto: Goodyear

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Článek

Třebaže celoroční pneumatiky jsou čím dál lepší v létě i v zimě, spousta českých řidičů věří spíše obutí určenému na léto nebo zimu. A teplejší počasí, které nás nejpozději během pár týdnů čeká, s sebou nese potřebu nahradit zimní pneumatiky letními.

Řada lidí v létě „dojíždí“ zimní pneumatiky, které by pro další zimu už měly nedostatečnou hloubku dezénu; v zimě totiž zákon přikazuje nejméně 4 mm, v létě nejméně 1,6 mm. Doporučit to ale nelze. Zimní pneumatiky jsou pro použití v teplotách okolo 10 °C a vyšších nevhodné – ve srovnání s letními jsou hlučnější, mají delší brzdnou dráhu i přilnavost v zatáčkách, zbytečně více se opotřebovávají a zbytečně zvyšují spotřebu paliva.

Foto: Continental

Continental SportContact 7

Po testu německého autoklubu ADAC tu máme aktuální srovnání letních pneumatik také od magazínu AutoBild, který se věnoval gumám ve dvou téměř stejných rozměrech, 225/45 R18 a 225/40 R18. Účastníci i výsledky jsou však dost odlišné.

Pneumatiky s vyšším profilovým číslem jsou všechny v zásadě vyrovnané a nedá se říci, že u čehokoliv z první desítky byste sáhli výrazně vedle. Vyniká snad jen první Goodyear nejlepším výkonem na suchu. Na mokru jsou zase nejlepší pirellky.

Test letních pneumatik 225/45 R18 95Y
MokroSuchoCelková známkaHodnocení
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 62+1-1,2příkladný
Michelin Pilot Sport 52+2+1,3příkladný
Continental PremiumContact 72+2+1,4příkladný
GT Radial Sport Active 222-2,3dobrý
Bridgestone Turanza 62-22,4dobrý
Kumho Ecsta PS7122-2,4dobrý
Dunlop Sport Maxx RT 222-2,4dobrý
Falken Azenis FK5202-2+2,7uspokojivý
Sava Intensa UHP 22-2-2,8uspokojivý
Fulda Sport Control 22-2-2,9uspokojivý
Pirelli P Zero PZ41-2+3uspokojivý
Hankook Ventus S1 evo32+2+3,1uspokojivý
Maxxis Victra Sport 5 VS52+23,2uspokojivý
Toyo Proxes Sport 222+3,3uspokojivý
Yokohama Advan Sport V10722+3,4uspokojivý
Linglong Sport Master22-3,5uspokojivý
Giti GitiSport S22-2-3,6uspokojivý
Nexen N'Fera Sport2-2-3,6uspokojivý
Uniroyal Rain Sport 523+3,6uspokojivý
Kleber Dynaxer UHP3+2-3,6uspokojivý

Ve výsledkové listině gum s tenčí bočnicí si ti nejlepší, až na výjimky, prohodili místa. Je tu víc pneumatik, které získaly nejlepší hodnocení „příkladný“, ovšem taky jedna, kterou nelze doporučit - kousek od firmy Superia, který naprosto propadl na mokru.

Test letních pneumatik 225/40 R18 92Y
MokroSuchoCelková známkaHodnocení
Continental SportContact 72+1-1,2příkladný
Bridgestone Potenza Sport2+2+1,3příkladný
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 62+2+1,4příkladný
Michelin Pilot Sport 52+2+1,4příkladný
Pirelli P Zero PZ42+2+1,4příkladný
Hankook Ventus S1 evo32+22,3dobrý
Falken Azenis FK520222,4dobrý
Toyo Proxes Sport 2222,4dobrý
Firestone Firehawk Sport2-2+3uspokojivý
Giti GitiSport S22-2-3,3uspokojivý
Maxxis Victra Sport 52-2-3,3uspokojivý
Linglong Sport Master32-3,9doporučen s výhradami
Superia Ecoblue UHP5+3-4,6nedoporučen

Co se starými?

Konečně co se dá dělat s pneumatikami, které nesplňují svůj zákonný limit na hloubku dezénu? Že mají vaše letní gumy už menší hloubku dezénu, než je zákonný limit 1,6 mm, poznáte z indikátorů opotřebení v hlavních dezénových drážkách. Pokud jsou tyto „stupně“ zarovnané s povrchem běhounu, je čas pneumatiky vyměnit.

Na silnici s takto ojetými gumami riskujete pokutu. Z různých stran, např. od ÚAMK či některých instruktorů kurzů bezpečné jízdy, však zaznívá, že má-li pneumatika hloubku dezénu menší než 3 mm, není bezpečné na ní jezdit, přinejmenším na mokré silnici.

Čím je totiž menší hloubka dezénu, tím hůře pneumatika odvádí vodu zpod běhounu a tím dříve hrozí aquaplaning. Tedy situace, kdy pneumatika ztratí kontakt s vozovkou a začne plavat na vodě. V takové situaci je vůz neřiditelný a jediné řešení je držet kola ve směru, kam chcete jet, a doufat, že se pneumatiky chytí dřív, než do něčeho narazíte.

Pneumatiky samozřejmě kromě opotřebení sjížděním běhounu také stárnou, stejně jako všechny gumové díly auta. Čím starší je pneumatika, tím je více zpuchřelá a tvrdá; obecně se za hranici bezpečného věku považují čtyři až pět let.

Jak zjistíte stáří pneumatiky? Je uvedeno na bočnici. Hledejte písmena DOT a za nimi čtyřčíslí. To označuje týden a rok výroby pneumatiky – číslo 1321 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 13. týdnu roku 2021. A konečně bez ohledu na stáří či opotřebení, pokud v pneumatikách objevíte trhlinky, je nejvyšší čas je poslat do sběrného dvora a koupit jiné.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám