Článek
Jako každé jaro, i letos většina českých motoristů přezouvá ze zimních pneumatik na letní. Sice to není zákonem nařízeno, jako použití zimních pneumatik za určitých specifických okolností od 1. listopadu, ovšem právě tato povinnost 31. března končí.
Z tohoto důvodu řada lidí v létě „dojíždí“ zimní pneumatiky, které už nemají hloubku dezénu nejméně 4 mm v hlavních drážkách, a tedy by pro příští zimu nesplnily zákonná kritéria pro zimní pneumatiku.
To však nelze doporučit – zimní pneumatiky nejsou vhodné pro použití při teplotách okolo 10 °C a vyšších. Ve srovnání s letními jsou hlučnější, mají delší brzdnou dráhu, horší přilnavost v zatáčkách, více se opotřebovávají a také zbytečně zvyšují spotřebu paliva.
Pokud tedy nejezdíte na celoročních pneumatikách, lze víc než doporučit přezutí na letní. A pokud se díváte po nových a máte auto nižší nebo nižší střední třídy, můžou přijít vhod dva testy pneumatik, které zveřejnil německý autoklub ADAC.
Věnoval se rozměrům 185/65 R15 a 215/60 R16. Takovéto „patnáctky“ obouvá např. Renault Clio, Seat Ibiza, Opel Corsa nebo Volkswagen Polo, na němž byly gumy testovány. Šestnáctky jsou zase rozměr pro Hondu Accord, Opel Astra, Peugeot 3008, Volkswagen Sharan nebo Škodu Karoq – na té ADAC pneumatiky testoval.
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé
Autoklub za nejdůležitější považuje výkonnost pneumatiky na mokru (dělá 40 % výsledné známky), na suchu (20 %) a opotřebení (20 %). Méně důležité kategorie jsou hlučnost a spotřeba paliva (po 10 %). Hodnotí kromě známky také slovně, a to v pěti kategoriích: velmi dobrý (známka 0,6-1,5), dobrý (1,6-2,5), uspokojivý (2,6-3,5), dostatečný (3,6-4,5) a nedostatečný (horší než 4,6).
Goodyear vede u malých aut
Výsledky testu pneumatik pro malá auta mají poměrně očekávatelné soutěžící na prvních pěti příčkách – jsou to značky Goodyear, Bridgestone, Michelin, Pirelli a Dunlop. Všechny si vysloužily známku „dobrý“. Autoklub jejich výkony popisuje jako obzvláště vyrovnané na suchu i mokru a také co do opotřebení.
Test letních pneumatik ADAC | Hodnocení | ||||
---|---|---|---|---|---|
185/65 R15 88H | sucho | mokro | opotřebení | spotřeba | celkově |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,3 | 2,0 | 1,0 | 2,2 | 2,0 |
Bridgestone Turanza T005 | 1,8 | 1,7 | 2,5 | 1,9 | 2,1 |
Michelin Primacy 4 | 1,8 | 2,0 | 2,0 | 2,1 | 2,1 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 1,6 | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 2,3 |
Dunlop Sport BluResponse | 2,0 | 2,5 | 2,5 | 2,3 | 2,5 |
Giti GitiSynergy H2 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,4 | 2,5 |
Laufenn G Fit EQ+ LK41+ | 2,4 | 2,6 | 2,5 | 1,8 | 2,6 |
Continental EcoContact 6 | 2,5 | 2,8 | 1,5 | 1,2 | 2,8 |
Firestone Roadhawk | 2,2 | 2,8 | 2,0 | 2,4 | 2,8 |
BF Goodrich Advantage | 2,9 | 3,0 | 2,5 | 2,1 | 3,0 |
Falken Sincera SN110 | 1,9 | 2,6 | 3,0 | 1,7 | 3,0 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,4 | 3,0 | 2,0 | 1,9 | 3,0 |
Vredestein Ultrac | 1,8 | 2,1 | 3,0 | 2,5 | 3,0 |
Fulda Eco Control HP 2 | 2,7 | 3,1 | 1,0 | 2,2 | 3,1 |
Cooper CS 7 | 3,2 | 3,2 | 3,0 | 1,9 | 3,2 |
Matador MP47 Hectorra 3 | 3,3 | 2,7 | 2,5 | 2,0 | 3,3 |
Pak to ale začíná být zajímavější – na šestém a sedmém místě jsou singapurská značka Giti a jihokorejská Laufenn, dceřiná značka známé firmy Hankook. Obě tyto značky se specializují na levné pneumatiky. V loňském testu ADACu zaměřeném na 17″ pneumatiky skončily na chvostu, letos porazily silné hráče jako Continental či Vredestein.
Continentaly EcoContact 6 sice nejsou kdovíjaké v přilnavosti, ale vynikají v nízké spotřeba paliva vozu a nízké míře opotřebení. Naopak vredesteiny Ultrac sráží právě rychlejší opotřebovávání, ale jejich výkon na suché i mokré vozovce je dobrý.
V rozměru 215/60 R16 naopak značka Continental zvítězila, a to s modelem PremiumContact 6. Spolu s dalšími čtyřmi gumami na prvních příčkách, tedy kousky od značek Michelin, Bridgestone, Dunlop a Toyo, podle autoklubu nevykazují žádné výrazné slabiny a bodují svou vyvážeností.
Rozdíly přece jen jsou – continentaly jsou výborné zejména na mokru, micheliny a bridgestone naopak na suché vozovce. Kdo chce ušetřit, má podle ADACu volit michelinky Primacy 4, protože jsou výborné co do nízké míry opotřebení a nízké spotřeby paliva vozu, na němž jsou obuty.
Test letních pneumatik ADAC | Hodnocení | ||||
---|---|---|---|---|---|
215/60 R16 99V | sucho | mokro | opotřebení | spotřeba | celkově |
Continental PremiumContact 6 | 1,9 | 2,1 | 2,0 | 1,9 | 2,1 |
Michelin Primacy 4 | 1,7 | 2,5 | 1,5 | 1,4 | 2,1 |
Bridgestone Turanza T005 | 1,8 | 2,4 | 2,0 | 1,6 | 2,2 |
Dunlop Sport BluResponse | 2,1 | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 2,4 |
Toyo Proxes Comfort | 2,5 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Nokian Wetproof | 2,2 | 2,1 | 2,5 | 2,6 | 2,6 |
Debica Presto HP2 | 2,6 | 2,7 | 1,5 | 2,2 | 2,7 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 2,5 | 2,7 | 1,5 | 1,8 | 2,7 |
Kumho Ecowing ES31 | 1,5 | 2,7 | 1,5 | 1,9 | 2,7 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2,1 | 2,8 | 2,0 | 2,0 | 2,8 |
Firestone Roadhawk | 2,2 | 2,9 | 2,0 | 2,3 | 2,9 |
Sava Intensa hp 2 | 2,3 | 3,0 | 1,0 | 2,4 | 3,0 |
Barum Bravuris 5HM | 2,8 | 3,1 | 2,0 | 2,2 | 3,1 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 3,4 | 3,0 | 2,0 | 1,9 | 3,4 |
Lassa Competus | 3,4 | 3,2 | 2,5 | 2,9 | 3,4 |
Semperit Speed-Life 3 | 3,4 | 3,3 | 2,0 | 1,8 | 3,4 |
Nankang Eco-2+ | 3,5 | 3,2 | 3,0 | 2,1 | 3,5 |
Kormoran Road Performance | 3,5 | 3,7 | 2,5 | 1,2 | 3,7 |
Přesto ve spotřebě nebyly nejlepší, tam vynikly kormorany Road Performance. Ve spotřebě jsou oproti nejhorší gumě od turecké značky Lassa lepší o 10 %, uvádí autoklub. Spotřeba paliva tentokrát hrála velkou roli, třebaže ve finálním hodnocení má jen desetiprocentní podíl. Přesto stála lepší umístění nokiany Wetproof, které jinak fungují dobře.
Za zmínku stojí také, že pneumatiky Kumho Ecowing ES31 a hankooky Ventus Prime 2 K125 jsou dobré na suchu, ovšem na mokru moc ne. Barumky Bravuris 5HM, již zmíněné lassy Competus nebo semperitky Speed-Life 3 nejsou dobré na mokru ani na suchu, stejně jako zmíněné kormorany Road Performance – ty jsou sice špičkové ve spotřebě, ale co do vlastností, které určují bezpečnost jízdy, významně pokulhávají.
Od AutoBildu brzdění
Stálicí na poli testů pneumatik je také německý magazín AutoBild, který jde na testy trochu jinak než autoklub ADAC. Než se přesune k pečlivému testování vlastností jednotlivých pneumatik, posbírá 50 sad a všechny otestuje při brzdění na suchu ze 100 km/h a na mokru z 80 km/h. Výsledky sečte a jen zhruba dvacítku nejlepších vezme do druhého kola, tedy k pečlivému testování.
I výsledky této kvalifikace však mají svou váhu – pořekadlo „Co neubrzdíš, to neukecáš“ je dobře známé a snad nikdo nechce kvůli chybné volbě pneumatik zbytečně bourat. AutoBild si letos si posvítil na rozměr 215/55 R17, což je rozměr běžný pro střední třídu – Volkswagen Passat, Škoda Superb apod., ovšem dnes také pro řadu crossoverů, např. Audi Q2.
Měření brzdných drah letních pneumatik AutoBild | Výsledky | ||
---|---|---|---|
215/55 R17 | mokro | sucho | celkem |
Bridgestone Turanza T005 | 27,5 m | 35,8 m | 63,3 m |
Hankook Ventus Prime 4 | 27,8 m | 35,8 m | 63,6 m |
Kumho Ecsta HS52 | 28,6 m | 35,7 m | 64,3 m |
Vredestein Ultrac | 28,2 m | 36,1 m | 64,3 m |
Falken Ziex ZE310 Ecorun | 27,9 m | 36,5 m | 64,4 m |
Nokian Powerproof | 28,9 m | 35,7 m | 64,6 m |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 28,8 m | 36,1 m | 64,9 m |
Michelin Primacy 4 | 29,3 m | 36,2 m | 65,5 m |
Toyo Proxes Comfort | 29,6 m | 35,9 m | 65,5 m |
Nexen N'Fera Primus | 28,6 m | 37,2 m | 65,8 m |
Fulda SportControl 2 | 29,4 m | 36,5 m | 65,9 m |
Kleber Dynaxer HP4 | 29,9 m | 36,2 m | 66,1 m |
Sava Intensa UHP 2 | 29,8 m | 36,3 m | 66,1 m |
Maxxis Premitra 5 HP5 | 28,9 m | 37,3 m | 66,2 m |
Debica Presto UHP 2 | 29,8 m | 36,5 m | 66,3 m |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 29,7 m | 36,8 m | 66,5 m |
GT Radial FE2 SUV | 29,7 m | 37 m | 66,7 m |
BF Goodrich Advantage | 31 m | 36,3 m | 67,3 m |
Laufenn S Fit EQ+ | 31,9 m | 36,5 m | 68,4 m |
Goodride Zuper Ace SA-57 | 31,3 m | 37,3 m | 68,6 m |
Continental EcoContact 6 | 32,7 m | 36,4 m | 69,1 m |
Tady už to není tak jednoznačné jako u ADACu. Continentaly jsou jednadvacáté a postoupily jen těsně, goodyeary jsou také až v druhé půlce tabulky, dunlopky a michelinky vidíme někde na chvostu první desítky. Nejlepší jsou bridgestonky Turanza T005, následované hankooky Ventus Prime 4 a pneumatikami Kumho Ecsta HS52.
Touto kvalifikací neprošla řada pneumatik, které ADAC do svého testování zahrnul, např. barumky Bravuris 5HM naprosto propadly s kombinovanou brzdnou drahou 73,3 m, semperitky Speed-Life 3 nejsou se 73,1 m o tolik lepší, o něco výš je Uniroyal RainSport 5 s číslem 71,9 m. Těsně se nevešly yokohamy BluEarth-GT s výsledkem 69,9 m a české pneumatiky Tomket Sport 3 s výsledkem rovných 70 metrů.
Co se starými?
Konečně, co se dá dělat s pneumatikami, které nesplňují svůj zákonný limit na hloubku dezénu? Pro letní gumy to je 1,6 mm – a pokud mají ty vaše už méně, na silnici s nimi riskujete pokutu. Z různých stran, např. od ÚAMK či některých instruktorů kurzů bezpečné jízdy, však zaznívá, že má-li pneumatika hloubku dezénu menší než 3 mm, není bezpečné na ní jezdit, přinejmenším na mokré silnici.
Čím je totiž menší hloubka dezénu, tím hůře pneumatika odvádí vodu zpod běhounu a tím dříve hrozí aquaplaning. Tedy situace, kdy pneumatika ztratí kontakt s vozovkou a začne plavat na vodě. V takové situaci je vůz neřiditelný a jediné řešení je držet kola ve směru, kam chcete jet, a doufat, že se pneumatiky chytí dřív, než do něčeho narazíte.
Nechcete přezouvat? Test celoročních pneumatik
Pneumatiky samozřejmě kromě opotřebení sjížděním běhounu také stárnou, stejně jako všechny gumové díly auta. Čím starší je pneumatika, tím je více zpuchřelá a tvrdá; obecně se za hranici bezpečného věku považují čtyři roky.
Jak zjistíte stáří pneumatiky? Je uvedeno na bočnici. Hledejte písmena DOT a za nimi čtyřčíslí. To označuje týden a rok výroby pneumatiky – číslo 3118 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 31. týdnu roku 2018. A konečně, bez ohledu na stáří či opotřebení, pokud v pneumatikách objevíte trhlinky, je nejvyšší čas je poslat do sběrného dvora a koupit jiné.
Může se vám hodit na Seznamu: