Článek
Ačkoliv to tak v posledních dnech moc nevypadá, doba k přezutí na letní pneumatiky nastane na řadě míst Česka během pár týdnů. Povinnost užít zimní pneumatiky, pokud se na vozovce vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza či to lze předpokládat, u nás skončí s koncem března.
Pokud budete letos pořizovat nové obutí na vůz nižší střední třídy, může se hodit test gum v rozměru 205/55 R16, na němž pracoval německý autoklub ADAC spolu se spotřebitelským magazínem dTest.
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé
Ten zkoumal 47 různých modelů pneumatik od výrobců proslulých i méně známých, a to tak, že nejdůležitější součástí testu byly jízdní vlastnosti na suché a mokré vozovce. Právě na mokru přitom byly rozdíly propastné a šest pneumatik si za špatný výkon na mokru vysloužilo nejhorší známku „nedostatečně“.
Test letních pneumatik 2023 ADAC + dTest | |||||
---|---|---|---|---|---|
205/55 R16 | |||||
Pneumatika | Sucho | Mokro | Opotřebení | Spotřeba paliva | Celková známka |
Continental PremiumContact 6 | dobře | dobře | dobře | uspokojivě | dobře |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | dobře | dobře | dobře | dobře | dobře |
Michelin Primacy 4+ | dobře | dobře | dobře | dobře | dobře |
Bridgestone Turanza T005 | dobře | dobře | dobře | dobře | dobře |
Falken Ziex ZE310 Ecorun | dobře | dobře | dobře | uspokojivě | dobře |
Nokian WetProof | dobře | dobře | uspokojivě | dobře | dobře |
Continental UltraContact | dobře | uspokojivě | dobře | dobře | dobře |
Hankook Ventus Prime 4 | dobře | dobře | dobře | uspokojivě | dobře |
Kumho Ecsta HS52 | dobře | dobře | dobře | uspokojivě | dobře |
Kenda Kenetica Pro KR210 | dobře | dobře | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
Nexen N'Fera Primus | dobře | dobře | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
Fulda EcoControl HP2 | dobře | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Semperit Speed-Life 3 | uspokojivě | dobře | dobře | dobře | uspokojivě |
Dunlop Sport BluResponse | dobře | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Kleber Dynaxer HP4 | uspokojivě | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Pirelli Cinturato P7 C2 | dobře | uspokojivě | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
Toyo Proxes Comfort | dobře | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Debica Presto HP2 | uspokojivě | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Firestone Roadhawk | dobře | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
BF Goodrich Advantage | dobře | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Sava Intensa HP2 | uspokojivě | uspokojivě | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
GT Radial FE2 | dobře | uspokojivě | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
Apollo Alnac 4G | uspokojivě | uspokojivě | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
Barum Bravuris 5HM | uspokojivě | uspokojivě | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
Giti Synergy H2 | dobře | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Uniroyal RainSport 5 | uspokojivě | dobře | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
Viking ProTech NewGen | uspokojivě | uspokojivě | dobře | dobře | uspokojivě |
Westlake Z-107 | dobře | uspokojivě | uspokojivě | dobře | uspokojivě |
General Tire Altimax One S | uspokojivě | dostatečně | dobře | dobře | uspokojivě |
HiFly HF 201 | uspokojivě | dostatečně | dobře | dobře | uspokojivě |
Petlas Imperium PT515 | dostatečně | uspokojivě | dobře | uspokojivě | uspokojivě |
Michelin e.Primacy | uspokojivě | dostatečně | velmi dobře | dobře | uspokojivě |
Cooper Zeon CS8 | dostatečně | dobře | uspokojivě | uspokojivě | uspokojivě |
King Meiler Sport1 | dostatečně | uspokojivě | dobře | dobře | dostatečně |
Laufenn S Fit EQ+ | uspokojivě | uspokojivě | uspokojivě | dobře | dostatečně |
Minerva F 209 | dostatečně | dostatečně | dobře | dobře | dostatečně |
Tomket Sport | uspokojivě | dostatečně | dobře | dobře | dostatečně |
Avon ZV7 | dostatečně | uspokojivě | dostatečně | uspokojivě | dostatečně |
Delinte DH 2 | dostatečně | uspokojivě | uspokojivě | dobře | dostatečně |
Rotalla RH 01 | uspokojivě | dostatečně | dobře | dobře | dostatečně |
Radar RPX 800 | dostatečně | uspokojivě | uspokojivě | dobře | dostatečně |
Lassa Driveways | dostatečně | nedostatečně | dobře | dobře | nedostatečně |
Berlin Tires Summer UHP 1 G2 | uspokojivě | nedostatečně | dobře | uspokojivě | nedostatečně |
Evergreen EH 226 | dostatečně | nedostatečně | dobře | uspokojivě | nedostatečně |
Premiorri Solazo | dostatečně | nedostatečně | dobře | uspokojivě | nedostatečně |
Riken Road Performance | dostatečně | nedostatečně | dobře | dobře | nedostatečně |
Double Coin DC99 | uspokojivě | nedostatečně | velmi dobře | dobře | nedostatečně |
Hodnocení probíhalo do pěti kategorií podle procent, a to „velmi dobře“ (nad 80 %), „dobře“ (60-79 %), „uspokojivě“ (40–59 %), „dostatečně“ (20–39 %) a „nedostatečně“ (do 19 %). Z procentuálních hodnocení, nikoliv samotných známek, vzniklo finální hodnocení.
Výsledky ukazují, že zvolíte-li nějakou ze světoznámých značek, neuděláte velkou chybu. S jednou výjimkou v případě pneumatik Michelin e.Primacy, které sice vykazují velmi malé opotřebení, ale za cenu nevalných vlastností na mokré vozovce.
Rozdíly přitom mohou být extrémní. Na mokru se zkoušela mimo jiné brzdná dráha z 80 km/h, a zatímco nejlepší guma v této disciplíně zastavila na 34,4 metru, ta nejhorší na 60 metrech. Jinými slovy, když testovací Volkswagen Golf na nejlepších pneumatikách už stál, na nejhorších ještě jel rychlostí 52 km/h.
Podobné, i když ne tak propastné, rozdíly byly mezi pneumatikami i při brždění na suchu ze 100 km/h. Nejlepší výsledek byl necelých 36 metrů, nejhorší 42,9 metru. Žádná guma nedostala na suché ani mokré vozovce nejlepší hodnocení „velmi dobře“, stejně tak žádná nezískala tak vysoké celkové hodnocení.
Snaha ušetřit pořízením gumy neznámé značky se může vymstít, a to zejména u chování na mokru. Pouze tady dostala šestice gum známku „nedostatečně“; na suché vozovce je nejhorší hodnocení „dostatečně“. Cena však není jediným určujícím faktorem – pneumatiky značky Lassa, které skončily na chvostu, patřily podle autorů testu k nejdražším.
Kdy jsou třeba nové pneumatiky?
Jak poznat, zda potřebujete nové pneumatiky? Jedním z měřítek je minimální hloubka dezénu, která u letních pneumatik musí být minimálně 1,6 mm v hlavních dezénových drážkách. V těch jsou umístěny indikátory opotřebení, které jsou právě takto vysoké. Pokud je zbytek běhounu s těmito indikátory zarovnaný, guma je na minimu legální hloubky dezénu či pod ním.
Pneumatiky je také nutné vyměnit, pokud jsou např. potrhané, je natržená bočnice nebo v nich jsou viditelné trhlinky. A také, jsou-li více než 4–5 let staré. Tehdy už guma může být ztvrdlá a pneumatika nefunguje, jak má, i když je hloubka dezénu ještě dostatečná.
Konečně, co poradit, pokud se nechcete řídit výsledky testů? ADAC doporučuje např. dbát na to, aby všechny nové pneumatiky byly vyrobené zhruba ve stejnou dobu. Datum výroby pneumatiky lze poznat podle posledního čtyřčíslí za písmeny DOT, které označuje týden a rok výroby. Také radí nekupovat pneumatiky, jež byly vyrobeny dříve než před třemi lety.
Test letních pneumatik ADAC 2022: Překvapení z dálného východu
Může se vám hodit na Zboží.cz: Letní pneumatiky