Článek
Přeplňovaný diesel 1,9 TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska o výkonu 96 kW s bezmála 1300kilogramovou fabií pořádně cloumá. Nabízí obdivuhodnou pružnost, a to díky velkému točivému momentu 310 Nm, který je dosahován už při 1900 ot./min.
Z klidu na stovku se vůz dostane za 9,6 s - a hodnota maximální rychlosti je 204 km/h. Navíc je kabina velmi dobře odhlučněna. Síla pohonné jednotky, přenášená na přední kola, je velice efektivně zužitkována díky přesné, ručně řazené převodovce. Není bez zajímavosti, že se díky verzi RS poprvé objevila ve fabiích v šestistupňové podobě.
Spotřeba 5,6 l na 100 km
Fabia RS si příznivce zřejmě získá i svou mimořádnou hospodárností. Výrobce udává pro kombinovanou spotřebu pouhých 5,6 l na 100 km. Osobně jsem s tímto autem dosahoval při dost nešetrné jízdě spotřeby do 6,5 l na 100 km. Až to svádělo k permanentnímu sledování údajů na displeji palubního počítače.
Pro Škoda Auto je zrod této fabie, vyvolaný možností nasazení Fabie WRC do světového šampionátu, ukázkou její technické vyspělosti a nic na tom nemění skutečnost, že koncernem VW sportovněji orientovaný SEAT má ve srovnatelném modelu - Ibize Sport - rovněž tento motor.
Ruku v ruce se sportovním nadšením tohoto siláka jde stylizace vozu. Patrné je to z prvního pohledu: karosérii zvýrazňuje nový mohutný přední nárazník s integrovaným spojlerem, který tuto fabii prodlužuje o čtyři centimetry. Z postranních otvorů nepřehlédnutelně pomrkávají nápaditě zapuštěné projektorové mlhovky. Otvory v nárazníku plní nejen estetickou funkci, slouží zároveň ipro přívod vzduchu k chladičům a brzdám.
Sportovní charakter
Pozornosti neuniknou ani odvětrávací otvory na bocích spojleru před předními koly. Sportovní charakter Fabie RS obhajují rovněž rozměrná 16palcová kola z lehké slitiny. Mezi jejich paprsky prosvítají brzdové třmeny v zeleném laku, což je další typický znak sportovních modelů značky Škoda. Také záď si zachovává sportovní tvář.
Stačí pohledět třeba na spojler nad zadním oknem, na zadní nárazník s novým integrovaným spojlerem či na originální koncovku výfuku z nerezové oceli. Všechny úpravy proti standardním fabiím spojuje jedno: další velmi citlivé rozvíjení vyváženého designu s důrazem na jejich sportovní kvality. A příznivě to ovlivňuje též nabídka čtyř atraktivních barev: stříbrné diamantové metalízy, citrónové žluté, výrazné červené a černé metalízy s perleťovým efektem. Interiéru dominuje černá.
Dojem ze sportovního zaměření "eresa" prohlubuje i interiér. Ať už tříramenným volantem, který je podobně jako řadicí páka a rukojeť ruční brdy potažen kůží, či stříbřité stupnice "budíků" a sportovní pedály z nerezové oceli. Práce s nimi může být doslova bezchybná, neboť jsou osazeny pryžovými protiskluzovými ploškami. To vše je zarámováno do černé barvy, zvané Onyx. Najdeme ji i na obložení sloupků a stropu.
Interiér Fabie RS
Řada míst - opěradla sedadel, odkládací koberce a prahové lišty - nese logo RS. Dominantní jsou ovšem sportovní sedadla v šedočerné kombinaci, která jsou nejen pohodlná, ale také poskytují skvělou oporu při rychlé jízdě v zatáčkách.
Jistota v zatáčkách
Dosahují kvalit vozu i o třídu vyšších. Ve srovnání s běžnými fabiemi byl podvozek dál upraven - mimo jiné snížen o 15 mm a vybaven pozměněným pérováním. To přináší ještě sebevědomější chování vozů. Znát je to především v jistotě při projíždění zatáček či při velké rychlosti.
Krotit Fabii RS pomáhají řidiči účinné kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, a dále protiblokovací systém brzd (ABS) s děličem brzdné síly (EBD) a protiprokluzový systém (ASR). Za příplatek si zájemce může pořídit stabilizační systém (ESP). Vzhledem k tomu, že výbava vozu se téměř neliší od luxusního provedení Elegance a má navíc nemálo individuálních úprav, může směle konkurovat nejen srovnatelným modelům zahraničních značek, ale vlastně i sourozencům ve své modelové řadě.
V pravém slova smyslu se tak nabídkou od 495 000 Kč stává doslova cenovou bombou!
Typ | Fabia RS | Fabia Elegance | Fabia Elegance | Seat Ibiza Sport | Opel Corsa GSi |
Motor | turbodiesel | turbodiesel | zážehový | turbodiesel | zážehový |
Objem (cm3 ) | 1896 | 1896 | 1984 | 1896 | 1796 |
Max. výkon (kW/min-1) | 95/4000 | 74/4000 | 85/5400 | 96/4000 | 92/6000 |
Max. toč. moment (Nm/min.) | 310/1900 | 240/1800 | 170/2400 | 310/1900 | 165/4600 |
Zrychlení 0-100 km/h(s) | 9,6 | 11,5 | 9,9 | 9,4 | 9,0 |
Max. rychlost (km/h) | 204 | 185 | 197 | 206 | 202 |
Převodovka | 6stupňová | 5stupňová | 5stupňová | 6stupňová | 5stupňová |
Cena (Kč) | 495 000 | 461 900 | 486 900 | 515 900 | 479 900 |
Kombinovaná spotřeba l(l/100 km) | 5,6 | 4,9 | 7,8 | 5,1 | 7,9 |