Článek
Kia Stonic na českém trhu figuruje už od října roku 2017 a technicky vychází ze sesterského malého hatchbacku Kia Rio, takže u modelů najdeme jisté shodné vlastnosti.
Na sklonku loňského roku pak Kia rozhodla, že model Stonic patřičně oživí a přijde s faceliftem, který se nejvíce dotknul interiéru a motorizací. Vzhledově auto spíše dozrálo.
Jakoby to ale nestačilo, letos v lednu Kia uvedla na trh ještě sportovně laděnou variantu stonicu s názvem GT Line, která zastává úplný vrchol nabídky.
Kia touto verzí patrně míří na mladé zákazníky, kteří ocení hlavně stylová řešení a výrazné barvy laků. Za autem se ale skrývá daleko více.
Sportovní kabát mu prospěl
Obecně s sebou modernizovaný Stonic nepřinesl nějaké ohromné změny, jak jsme tomu zvyklí u jiných automobilek v rámci faceliftů. Kia zkrátka vsadila na to, že crossover byl designově povedený už předtím a pouze doladila detaily, což prezentují třeba přepracované LED přední světlomety.
Kia Rio 1,2 DPI po faceliftu v testu: V jednoduchosti je síla
Výraznější retuše, a nutno říct, že pozitivní, přinesla až námi testovaná verze GT Line, ve které se model dočkal přepracovaného předního nárazníku, přidané spodní lišty s LED mlhovými svítilnami, zadního nárazníku s dvěma velkými otvory imitující výfuky a v neposlední řadě i povedených sedmnáctipalcových kol. Běžný stonic má šestnáctipalcová.
Celkově vůz díky sportovní výbavě působí hravě, svěže, ale v detailech zároveň hodně vyzrále a propracovaně. Za GT Line s testovaným dvoubarevným žluto-černým lakem Most Yellow a Perennial Grey se zkrátka kdekdo ohlédl, a i mně se několikrát stalo, že jsem vůz obcházel a nestačil se divit, jak za několik let na trhu dozrál.
Malé auto s řadou funkcí
O zásadnějších změnách u faceliftovaného Stonicu můžeme mluvit především v interiéru. Jako řidiče mě osobně moc potěšilo zachování tradičních budíků, které doplňuje barevný 4,2palcový displej.
Centrální displej dostal zase nové grafické zpracování, má osm palců a ve výbavě GT Line i Apple CarPlay a Android Auto. Celkově tento set funguje výborně, má příjemnější grafiku než předchozí verze a s pomocí klasických tlačítek se i dobře ovládá.
V kabině je obecně vše na svém místě, klimatizace je jednozónová a ovládá se manuálně, ale má digitální displej. Pod ní se nacházejí tlačítka na vyhřívání volantu a předních sedadel, obě tyto funkce jsou přitom ve verzi GT Line bez příplatku.
Testovaný model pak od výrobce obdržel velmi pohodlná polokožená sedadla a pro nejsportovnější stonic je tu i stylový, kůží potažený volant se zploštělou spodní částí, logem GT a ovládáním infotainmentu, který je jedním z nejsnáze použitelných, s nímž jsem se v této kategorii vozidel setkal.
Kia e-Niro v testu: Skvělý elektromobil pro masy, je tu ale příliš brzy
Mimo tyto základní prvky měla testovaná verze i startování na tlačítko či kůží potaženou loketní opěrku nebo chromované pedály. Zkrátka a jednoduše, těžko uvěřit, že sedíte v poměrně dostupném crossoveru.
Samozřejmě, že v autě nalezneme i méně kvalitní materiály či tvrdé plasty. Kia ovšem umí tyto chyby dobře kompenzovat. Za nevýhodu považuji méně prostoru na zadních sedadlech, a to kvůli výraznému snížení střechy. Kufr, jak jsme zvyklí ze sesterského ria, není nikterak veliký, ale pro dva pasažéry postačí bohatě.
Úsporný silák
Největší novinkou je v případě faceliftovaného stonicu nový tříválcový motor s označením 1,0 T-GDi GPF MHEV, který má výkon 88 kW (120 k) a točivý moment 172 Nm. Zde v páru s takzvaným inteligentním šestistupňovým manuálem, ale dodává se i se sedmistupňovou automatickou převodovkou DCT.
Celý motor je spojený s mild hybridní technologií, takzvaným startér generátorem, který automobilu pomáhá k lepším výkonům především při rozjezdech. Další funkcí je díky specifické spojce, která umí fungovat i bez sešlápnutí řidičem, plachtění, především na úsecích, kde vůz jede z kopce, a to až do rychlosti 125 km/h.
Auto je díky mild hybridní asistenci hodně agilní, především ve městě, neztratí se ale ani na dálnici. Vždyť Stonic má pohotovostní hmotnost lehce nad jednu tunu a solidních 120 koní. Bohužel, spolupráce při častějším řazení trochu ztrácí na plynulosti a občas je znát, že motoru přece jen svědčí spíše střední otáčky a chybí mu výkonová špička.
V zásadě ale musím stonic za jízdní vlastnosti pochválit. Auto se opravdu jednoduše řídí, na poměry crossoverů dobře reaguje na volant a pro nenáročného řidiče je ideálně nastavené.
Ani na velkých kolech nejsou příliš cítit nerovnosti a v neposlední řadě nesmíme zapomenout na opravdu příjemnou spotřebu, která se ve městě pohybuje okolo 7 litrů benzínu a na okreskách se hravě dostane až na hranici pěti litrů.
Závěr
Upřímně jsem čekal, že se mi stonic bude líbit, ale nevěděl jsem, že až tak moc. Auto je svěží a zábavné, ale zároveň řidiče nutí jen k malému množství kompromisů.
Nejvyšší výbava GT Line totiž nepostrádá ani systém sledování únavy řidiče, aktivní systém pro jízdu v pruhu i systém následování v jízdním pruhu nebo upozornění pro auta projíždějící v příčném směru. Zkrátka stonic má vše, co velké dospělé auto, jen v zábavnějším balíčku.
Cena u Stonicu startuje na 359 980 korunách za základní model. Model GT Line pak vyjde na 544 980 Kč, přičemž konkrétně testované auto stojí 583 980 korun, protože bylo obohaceno o dvoubarevný lak za 19 900 korun a paket Tech za 20 tisíc.
Za tyto peníze zákazník dostane opravdu plně vybavený crossover se zajímavým designem a úsporným, leč dostatečně silným motorem. Argumentů, proč by Kia Stonic GT Line měla někoho zklamat, tak příliš nezbývá. Konečná cenovka je sice opravdu vyšší, ale auto si to umí obhájit, což je podstatný faktor.
Kia Stonic GT Line 1,0 T-GDi MHEV | |
---|---|
Motor: | 998 ccm, zážehový tříválec |
Max. výkon: | 88 kW (120 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 172 Nm při 1500 - 4000 ot./min |
Převodovka: | šestistupňová manuální iMT |
0–100 km/h: | 10,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 185 km/h |
Průměrná kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 5,1 - 5,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1185 kg |
Délka x šířka x výška: | 4140 x 1760 x 1520 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 352 l |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 359 980 Kč (Kia Stonic 1,2 DPI) |
Cena testované verze: | 544 980 Kč |
Cena testovaného vozu: | 583 980 Kč |