Hlavní obsah

Test BMW 320d: bavorák, který jezdí pod 5,5 litru

Novinky, Ondřej Grym

Sedan BMW řady 3 je držák. Jeho karosérie prochází minimálními facelifty. Co se a mění a vyvíjí, je motor. Nejnovější naftový čtyřválec tak nabízí výbornou spotřebu v kombinovaném provozu kolem pěti a půl litru.

Foto: Ondřej Grym, Novinky

Nízkoprofilové pneumatiky na velkých ráfcích k vozu ladí. Podtrhují jeho sportovní naturel.

Článek

Trojkového bavoráka charakterizuje masivnější záď kombinovaná s odlehčeným, avšak neustále zamračeným předkem. Klínovitý tvar vozu není špatný. Právě naopak. Navíc dostal do vínku unikátní vlastnost - jen těžko se okouká.

Testovaný vůz s metalízou barvy měsíčního kamene působil velmi elegantně. Zvědavce však nechával v klidu a rozhodně nebudil přes své větší rozměry na cestách a parkovištích velkou pozornost.

Výstřelky nehledejme

Interiér vozu je velmi konzervativní. Žádné designérské výstřelky se v něm naštěstí neschovávají, a to je jedině dobře. BMW se drží mustru, který definovaly předchozí vozy série. Palubovka je v tomto duchu rozdělena na tři segmenty - vlevo se zabydlel rychloměr a otáčkoměr, napravo navigátor spolu s obrazovkou počítačového subsystému a pod ním ovládání ventilace či rádia.

Ve výbavě individual je deska obložena leštěným dřevem, její černá barva skvěle zapadá do provedení interiéru (kůže v černé a béžové barvě). Na přístrojovku plynule navazuje středový panel s integrovaným ovladačem iDrive. Ten již tradičně slouží k ovládání palubního počítače.

Podvozek drží jako přibitý

Podvozek selže s trochou nadsázky jen na ledě. Za běžného provozu ho snad ani není možné od vozovky odtrhnout. Auto se díky vyšší hmotnosti a větším rozměrům chová na silnicích velmi klidně a nenechá se jen tak vyvést z míry.

Napomáhá tomu i posilovač řízení, který není pro slečinky a řidiči usnadňuje ovládání právě natolik, aby v jeho mysli zůstal pocit, že řídí skutečný vůz a ne jakési přeposilované cukrátko. Vozu příliš nevadí příčné nerovnosti. V kabině je však ucítíte. Podvozek je totiž poněkud tvrdší, vliv na to měly i nízkoprofilové pneumatiky nasazené na osmnáctipalcových ráfcích.

Jedinou výtku k BMW 3 přesto mám. Přes podvozek se do kabiny v určitých situacích přenáší ruch z vozovky. Například na D1 ve směru na Prahu byl v jednu chvíli hluk tak silný, že jsem nemohl jinak než zaparkovat na odstavném parkovišti a přesvědčit se, že nemám defekt. Těžko však z toho vinit BMW, chyba je jinde. Němci těžko kdy navrhnou auta pro náš hlavní tankodrom...

Vynechat nelze brzdy, které mají opravdu velký potenciál. Brzdit je nutno velmi citlivě, aneb posaďte člověka z "běžného vozu" do bavoráka a rozbije si nos o čelní sklo. Pedály totiž stačí jen lechtat. Dupnout na brzdu se nevyplácí. Rčení "stojím na fleku" nabývá na platnosti právě tady.

Rychlejší jízda mu sedne

320d nevadí rychlejší jízda s ostřejším řazením. Ovšem kdo by v nabídce BMW hledal motor, který uspokojí jeho adrenalinové ambice, jistě nesáhne po novém naftovém dvoulitrovém agregátu se 120 kilowaty. Daleko lépe mu poslouží benzinový šestiválec. Naftový čtyřválec nabízí jiné klady. Předně je to kultivovaný tichý chod a hlavně výborná spotřeba.

V testu, ve kterém vůz zdolal kolem 1000 kilometrů, se dostala k nádherným 5,5 litrům nafty na 100 kilometrů. Bavoráka jsem projel na hlavním dálničním tahu z Prahy do Ostravy a zpět, zbytek byly projíždky v městském provozu. S autem jsem se nevyhnul ani dvouhodinové zácpě na D1. Spotřeba proto velmi příjemně překvapila, nehledě na to, že byl model vybaven automatem.

Těžko se opouští

Trojka s dieslovým motorem se jen těžko opouští. Řidiče plně uchvátí přesným řízením, výborně postaveným podvozkem, nízkou spotřebou. Zamrzet může méně místa na zadních sedadlech nebo horší přístup do zavazadelníku.

Vyjadřovat se k ceně bavoráka snad ani nemá smysl. Prostě buď na něj máte nebo si vyberete vůz jiné značky. Němci si za své produkty již tradičně nechávají dobře zaplatit. Cena testovaného vozu, která byla bez 25 000 rovna 1,5 miliónu korun, proto určitě nikoho nepřekvapí.

Technické údaje
BMW 320d
Motor
Zdvihový objem1995 ccm
Max. výkon120 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment350 N.m při 1750 - 3000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město6,0
Mimo město4,1
Kombinace4,8
Výkony
Max. rychlost230 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod7,9 s
Převodovka
šestistupňová automatická
Rozměry a objemy
Délka4520 mm
Šířka1817 mm
Výška1421 mm
Rozvor2760 mm
Objem zavazadelníku460 l
Provozní hmotnost1505 kg
Ceny
Základní cena vozu772 101 Kč
Základní cena motorizace895 245 Kč
Cena testovaného vozu1 475 675 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám