Článek
Trojkového bavoráka charakterizuje masivnější záď kombinovaná s odlehčeným, avšak neustále zamračeným předkem. Klínovitý tvar vozu není špatný. Právě naopak. Navíc dostal do vínku unikátní vlastnost - jen těžko se okouká.
Testovaný vůz s metalízou barvy měsíčního kamene působil velmi elegantně. Zvědavce však nechával v klidu a rozhodně nebudil přes své větší rozměry na cestách a parkovištích velkou pozornost.
Výstřelky nehledejme
Interiér vozu je velmi konzervativní. Žádné designérské výstřelky se v něm naštěstí neschovávají, a to je jedině dobře. BMW se drží mustru, který definovaly předchozí vozy série. Palubovka je v tomto duchu rozdělena na tři segmenty - vlevo se zabydlel rychloměr a otáčkoměr, napravo navigátor spolu s obrazovkou počítačového subsystému a pod ním ovládání ventilace či rádia.
Ve výbavě individual je deska obložena leštěným dřevem, její černá barva skvěle zapadá do provedení interiéru (kůže v černé a béžové barvě). Na přístrojovku plynule navazuje středový panel s integrovaným ovladačem iDrive. Ten již tradičně slouží k ovládání palubního počítače.
Podvozek drží jako přibitý
Podvozek selže s trochou nadsázky jen na ledě. Za běžného provozu ho snad ani není možné od vozovky odtrhnout. Auto se díky vyšší hmotnosti a větším rozměrům chová na silnicích velmi klidně a nenechá se jen tak vyvést z míry.
Napomáhá tomu i posilovač řízení, který není pro slečinky a řidiči usnadňuje ovládání právě natolik, aby v jeho mysli zůstal pocit, že řídí skutečný vůz a ne jakési přeposilované cukrátko. Vozu příliš nevadí příčné nerovnosti. V kabině je však ucítíte. Podvozek je totiž poněkud tvrdší, vliv na to měly i nízkoprofilové pneumatiky nasazené na osmnáctipalcových ráfcích.
Jedinou výtku k BMW 3 přesto mám. Přes podvozek se do kabiny v určitých situacích přenáší ruch z vozovky. Například na D1 ve směru na Prahu byl v jednu chvíli hluk tak silný, že jsem nemohl jinak než zaparkovat na odstavném parkovišti a přesvědčit se, že nemám defekt. Těžko však z toho vinit BMW, chyba je jinde. Němci těžko kdy navrhnou auta pro náš hlavní tankodrom...
Vynechat nelze brzdy, které mají opravdu velký potenciál. Brzdit je nutno velmi citlivě, aneb posaďte člověka z "běžného vozu" do bavoráka a rozbije si nos o čelní sklo. Pedály totiž stačí jen lechtat. Dupnout na brzdu se nevyplácí. Rčení "stojím na fleku" nabývá na platnosti právě tady.
Rychlejší jízda mu sedne
320d nevadí rychlejší jízda s ostřejším řazením. Ovšem kdo by v nabídce BMW hledal motor, který uspokojí jeho adrenalinové ambice, jistě nesáhne po novém naftovém dvoulitrovém agregátu se 120 kilowaty. Daleko lépe mu poslouží benzinový šestiválec. Naftový čtyřválec nabízí jiné klady. Předně je to kultivovaný tichý chod a hlavně výborná spotřeba.
V testu, ve kterém vůz zdolal kolem 1000 kilometrů, se dostala k nádherným 5,5 litrům nafty na 100 kilometrů. Bavoráka jsem projel na hlavním dálničním tahu z Prahy do Ostravy a zpět, zbytek byly projíždky v městském provozu. S autem jsem se nevyhnul ani dvouhodinové zácpě na D1. Spotřeba proto velmi příjemně překvapila, nehledě na to, že byl model vybaven automatem.
Těžko se opouští
Trojka s dieslovým motorem se jen těžko opouští. Řidiče plně uchvátí přesným řízením, výborně postaveným podvozkem, nízkou spotřebou. Zamrzet může méně místa na zadních sedadlech nebo horší přístup do zavazadelníku.
Vyjadřovat se k ceně bavoráka snad ani nemá smysl. Prostě buď na něj máte nebo si vyberete vůz jiné značky. Němci si za své produkty již tradičně nechávají dobře zaplatit. Cena testovaného vozu, která byla bez 25 000 rovna 1,5 miliónu korun, proto určitě nikoho nepřekvapí.
Technické údaje | |
---|---|
BMW 320d | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1995 ccm |
Max. výkon | 120 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 350 N.m při 1750 - 3000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6,0 |
Mimo město | 4,1 |
Kombinace | 4,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 230 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,9 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4520 mm |
Šířka | 1817 mm |
Výška | 1421 mm |
Rozvor | 2760 mm |
Objem zavazadelníku | 460 l |
Provozní hmotnost | 1505 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 772 101 Kč |
Základní cena motorizace | 895 245 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 475 675 Kč |