Hlavní obsah

Test Audi Q7 po faceliftu: Mnohem lákavější

Novinky, Milan Lažanský

Velké SUV od čtyř kruhů prošlo důležitou modernizací. Po prvním krátkém svezení je na řadě shrnutí dojmů z několikatýdenního soužití. Designově je hodnotnější a uvnitř se konečně dotáhlo na sourozence ze stejné stáje. Verze 50 TDI s třílitrovým vznětovým šestiválcem pak nabízí populární kombinaci, díky které si tohle auto udělalo tak dobré jméno.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Audi Q7 50 TDI

Článek

Crossovery od Audi přibývají ve všech třídách, přesto, pokud se řekne „SUV se čtyřmi kruhy ve znaku”, nejspíš se vám vybaví Q7. V roce 2005 přišlo na trh jako nafouknutá konkurence pro BMW X5 či Mercedes ML a zaznamenalo okamžitý úspěch. Konzervativní přístup a image výrobce poctivého pohonu všech kol fungovala.

Tak moc, že na udržení prodejů stačil v roce 2010 velký facelift, který zůstal v nabídce až do roku 2015. I přesto, jak lze Q7 vnímat jako tradiční model od Audi, ve skutečně se právě díváte na teprve druhou generaci. Respektive na její facelift, který se zdá být podobně důležitý jako u prvního vydání.

Už nevypadá jako kombík

S druhou generací jsem měl od začátku problém, že v mých očích vypadá jako zvýšené kombi. Stačila změna designu v rámci tohoto faceliftu a Q7 má už dost rysů SUV, aby nemátlo tělem. Maska chladiče je výraznější, světlomety zamračené a zadní svítilny mají moderní grafiku. Optickou šířku a dávku elegance vozu dodává linie mezi nimi.

Ještě podstatnější změny se ale odehrály uvnitř. Palubní deska je kompletně nová a kráčí ve šlépějích modelů A6 či A8. A to je moc dobře. Jakýsi „skleněný” design nových interiérů vozů z Ingolstadtu má svůj styl. Sice stále chladný a technicistní, ale rozhodně už ne fádní. Povedené ambientní osvětlení pak v noci rozehraje krásné divadlo.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Audi Q7 po faceliftu

Foto: Audi

Audi Q7 druhé generace před faceliftem (2015)

Pryč je vysouvací displej infotainmentu. Nahradilo jej pevné řešení a nový je rovněž dotykový panel ventilace. Ze všeho toho dotykového by mi stály vlasy na hlavě, ovšem toto řešení od Audi se už v několika testech prokázalo jako povedené. I díky rychlé a haptické odezvě na dotyk, špičkové grafice a logickému rozvržení ovládacích prvků. Detaily jako zadávání do navigace psaním na spodní displej pak dojem jen dotváří.

Ve spojení se skvěle zpracovaným digitálním přístrojovým štítem si Q7 po stránce technologií velmi polepšila a dle mého názoru v tomto patří na špičku segmentu. Ani kvalita provedení a použité materiály rozhodně nepokulhávají.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Interiér Audi Q7 po faceliftu

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Interiér Audi Q7 před faceliftem

Q7 pak stále platí za většího mezi konkurencí. S délkou 5063 milimetrů sice nespadá do segmentu obrů typu BMW X7 nebo Mercedesu GLS, ale oproti X5 (4922 mm) a GLE (4924 mm) je to větší kus auta. A to poznáte uvnitř, zejména na zadních sedadlech, kde je prostoru královsky.

Netradičně jsem absolvoval cestu na jih Německa kompletně na zadním sedadle. A tehdy jsem rychle pochopil, proč může být opravdu prostorné SUV jako Q7 tak lákavé i pro zadní pasažéry. Máte výhled, vzdušný interiér, a ten komfort od podvozku...

Pohoda a jistota

Cestovní komfort Q7 je nadmíru povedený. Odhlučnění je příkladné a vzduchové odpružení se umí opravdu uvolnit. Přesto i na krátkých nerovnostech dokáže ukočírovat kola o velikosti 22 palců lépe, než to bylo u odpružení tohoto typu dříve zvykem.

Q7 ve verzi S-line dostala systém aktivní stabilizace bočních náklonů, který byl dosud dostupný jen u vrcholné verze SQ7. Oproti normálnímu vzduchovému podvozku snižuje světlou výšku o 15 mm. Ta se ale mění i v rámci jednotlivých jízdních režimů (-30 mm až +60 mm).

Audi za 19 milionů odstřelí dveře, ujede na píchlých pneumatikách nebo uhasí požár

AutoMoto

Díky pokročilému podvozku v „zatáčkovitých” sekcích jako kdyby se auto smrsklo. Za volantem působí opravdu jistým dojmem, řízení je příjemně naladěné a těch 2,1 tuny máte i v rychlém tempu pod kontrolou. To je kouzlo inovované platformy MLB, na které stojí i aktuální Volkswagen Touareg nebo Porsche Cayenne.

Zatímco v případě druhého jmenovaného se nebojím mluvit až o sportovních jízdních vlastnostech, Q7 je naladěna odlišně. Na limitu je efektivní a pohon všech kol hledá spíš trakci než jakkoli hravou záď. Což je ale zcela v pořádku.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Ani 22palcová kola nepřekáží jízdnímu komfortu.

Soubor semi-autonomních funkcí vozu patří mezi nejlepší na trhu. Z jízdních režimů bych pak vypíchnul režim Allroad. Je určitým mezistupněm mezi standardními komfortními či sportovními módy pro silniční použití a terénním režimem Offroad. Pokud jedete třeba na polní cestě nebo v lehkém terénu, je režim Offroad až zbytečně „připravený”. Se podvozkem zvednutým do maxima, otupělým plynovým pedálem a softwarem převodovky držící motor v otáčkách. Allroad podvozek jen lehce přizvedne a můžete „letět”.

Na vlně točivého momentu

S každým testovaným Audi, kterému pod kapotou tepe třílitrový diesel s označením 50 TDI, jsem zvědav na odezvu na plynový pedál. Bolest s neadekvátní prodlevou a velmi váhavou převodovkou při změně jízdního tempa se poprvé objevila u nové A6 zkraje výroby. Od té doby se situace postupně zlepšuje a v současné chvíli je problém téměř vyřešen, ovšem za bryskní odezvu bych stále tohle ústrojí nepochválil.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Oznančením 50 TDI se nenechte zmást, pod kapotou je třílitr.

Naopak absolutorium zaslouží v jiných disciplínách. Motor je skvěle odhlučněn, propůjčuje této pojízdné stodole více než dostatečnou dynamiku. Svých 600 Nm nabízí už v relativně spodním spektru od 2250 – 3250 ot./min, takže se agregát nemusí za každou cenu vytáčet.

Nafty si při tom všem jen usrkuje. Jistě, za pět na sto tento mastodont nejezdí, ale průměrných osm v kombinovaném režimu je zcela reálných.

Závěr

Audi Q7 si po faceliftu zachovává své silné stránky. Je největším z velkých, a to i uvnitř, má poctivou techniku a tu správnou image. Ovšem modernizace vyřešila některé nedokonalosti.

Exteriér je na pohled vyváženější, interiér podstatně luxusnější, svébytnější a technologicky pokročilejší. A příplatkové prvky jako skvělé laserové světlomety nebo aktivní podvozek dostupný i pro běžné motorizace dělají z tohoto auta ještě lákavější volbu.

Odezva na plyn sice stále není úplně vyřešena, ale myslím si, že v rámci segmentu SUV na pomezí vyšší střední a luxusní třídy mohou zájemce od Q7 odradit jen osobní nesympatie. Pro někoho chladný styl Audi zkrátka nemusí být to pravé.

Audi Q7 S-line 50 TDI
Motor:2967 ccm, vidlicový vznětový šestiválec, turbo
Max. výkon:210 kW (286 k) při 3500-4000 ot./min
Max. točivý moment:600 N.m při 2250-3250 ot./min
Převodovka:osmistupňová automatická
0–100 km/h:6,3 s
Nejvyšší rychlost:241 km/h
Průměrná spotřeba:6,6-6,8 l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:2165/665 kg
Délka x šířka x výška:5063 x 1970 x 1741 mm
Základní objem zavazadelníku:865 l
Poháněná náprava:4x4
Základní cena modelu:1 771 900 Kč (Q7 45 TDI)
Základní cena testované verze:1 962 900 Kč
Cena testovaného vozu:2 950 100 Kč
Související témata:

Související články

Nové Audi A3 přijíždí jako elegantní sedan

Audi A3 čtvrté generace se představilo s tříprostorovou karoserií. Oproti předchůdci narostlo do všech směrů kromě prostoru v zavazadelníku. Větším lákadlem...

Výběr článků

Načítám