Článek
Jakkoliv kontroverzní může být automobilka Tesla, jednu věc dělá nepopiratelně správně - umístění baterie ve voze. Baterie ve všech sériově vyráběných teslách je umístěna v podlaze mezi nápravami, což znamená velmi nízko položené těžiště.
Model X is the first and only SUV to achieve a NHTSA 5-Star safety rating in every category and subcategory, with the lowest probability of rollover and overall injury of any SUV pic.twitter.com/V0f8ljeIBp
— Tesla (@Tesla) 20. května 2018
Výhoda takovéhoto uložení baterie v pasivní bezpečnosti je jasně vidět ve videu, které automobilka sdílela na Twitteru - převrátit Model X je opravdu obtížné. Při simulaci v laboratoři se to nepodařilo, a to i když už bylo auto skoro koly vzhůru.
Baterie ho převážila zpátky na bok a tímto pohybem vygenerovaná kinetická energie stačila na to, aby se auto vrátilo na kola. U vozu třídy SUV, který má z principu vyšší stavbu a tedy i vyšší těžiště oproti normálnímu sedanu, je to opravdu ohromující.
Převrátit Model X podobným způsobem se nepovedlo ani americké NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy), jak píše web Electrek.
Video, které Tesla sdílela, pochází z její vlastní laboratoře. Zprávu o tom, že se Model X nepodařilo převrátit, automobilka zveřejnila už dříve, ale až nyní se na to můžeme podívat. „Model X je první a jediné SUV, které dostalo pětihvězdičkové hodnocení ve všech kategoriích a podkategoriích testů NHTSA,” píše Tesla u videa.