Článek
Automobilka Tesla po celém světě zlevňuje svá auta. Začalo to v Číně, kde minulý týden firma podruhé za necelé tři měsíce snížila ceny, a to o 6–13,5 procenta. Nyní se dozvídáme, že podobné snížení o jednotky až nižší desítky procent přichází i v USA a některých evropských zemích.
V USA se snížily ceny Modelů 3 a Y o 6–20 %, v Německu stejné vozy klesly na ceně o 1–17 %, v Rakousku, Francii a Švýcarsku podobně; o změnách v ostatních evropských zemích zatím nemáme zprávy. Ve Spojených státech klesly také ceny Modelů S a X.
V konkrétních číslech se v Německu základní cena Modelu 3 snížila o 6000 eur (144 tisíc korun) na 43 990 eur (1,06 milionu korun), u Modelu Y byl pokles dokonce 9100 eur (218 tisíc korun) na 44 890 eur (1,08 milionu korun). V Česku podle aktuálního ceníku automobilky začíná Model 3 na 1,1 milionu korun a Model Y na 1,16 milionu korun.
Řidič spal za volantem jedoucí tesly, policie ho budila 15 minut
Snížení cen v Číně umocnilo předpovědi o cenové válce na největším automobilovém trhu světa v souvislosti s nižší poptávkou. Dodávky vozů Tesla tam vyrobených v prosinci klesly na nejnižší úroveň za posledních pět měsíců.
Obecně snižování cen znamená obrat ve strategii, kterou Tesla dosud razila. V roce 2022 byla poptávka silná a ceny měly spíš vzestupnou tendenci. Podle jednoho z investorů automobilky Garyho Blacka je však snížení cen správným krokem: „To by mělo skutečně zvýšit objemy prodejů v roce 2023,“ napsal na Twitteru.
Zejména v USA se snížení cen spojí s federálním daňovým kreditem ve výši 7500 dolarů (cca 167 tisíc korun), takže efekt bude o to větší. Tento kredit, který je de facto podporou prodejů elektrických aut, byl dosud k dispozici jen do doby, než automobilka prodá 200 tisíc elektromobilů. Od ledna 2023 však tento limit prodaných aut zákonodárci zrušili, takže ho zákazníci, kteří splní kritéria limitu příjmu domácnosti a ceny auta, dostanou opět i na tesly.
Nejen knipl. Tesla začala do Modelů S a X znovu nabízet i klasický volant
Automobilka kromě snížení cen oznámila také odložení plánu rozšíření své továrny v Šanghaji. Napsala to agentura Bloomberg s odvoláním na informované zdroje. O plánu více než zdvojnásobit výrobní kapacitu informovala loni v únoru agentura Reuters. Tesla tak podle ní chtěla uspokojit rostoucí poptávku po svých automobilech v Číně i na exportních trzích.
V plánu bylo v Šanghaji vyrábět až dva miliony aut ročně. Údajné zpoždění rozšíření by však mohlo plány Tesly zbrzdit. Akcie společnosti ve čtvrtek kolem 19:20 SEČ odepisovaly kolem dvou procent. Na žádost o komentář automobilka zatím nereagovala.
Tesla zahájila výrobu ve svém závodě v Šanghaji, známém také jako Gigafactory 3, v roce 2019. Byla to první továrna automobilky v zahraničí, později se přidala ještě berlínská fabrika. Tesla byla též první zahraniční automobilkou, která nemusela mít společný podnik s čínským partnerem.
Akcie společnosti loni odepsaly zhruba dvě třetiny hodnoty. Automobilce podle analytiků přibývá konkurence, potýká se s problémy ve výrobě a její šéf Elon Musk se příliš věnuje Twitteru. Provozovatele sociální sítě Musk koupil loni v říjnu za 44 miliard dolarů (zhruba 974,2 miliardy korun).