Článek
Možnost aktualizací palubního a řídicího softwaru po internetu je pro auta a jejich zákazníky často velmi užitečná. Jenže připojení aut k internetu, které aktualizace umožňuje, má také odvrácenou stránku – nad vaším autem může mít kontrolu někdo jiný.
Nemáme teď na mysli hackerské útoky, i když ani na ty nelze zapomínat. Tentokrát se do role padoucha postavila automobilka Tesla, když jednomu z majitelů Modelu S po návštěvě servisu oznámila, že našla u jeho auta další problém a pošle mu po internetu „opravu“.
Car is sold twice since, and now has a new owner (my customer). It says 90, badged 90, has 90-type range.
— Jason Hughes (@wk057) July 25, 2022
He has the car for a few months, goes in and does a paid MCU2 upgrade at Tesla after the 3G shutdown.
All goes well. The upgrade is done, car is working fine.
(2/*)
Onou „opravou“ však bylo softwarové uzamčení třetiny baterie, takže místo 90 kilowatthodin měl majitel najednou k dispozici jen 60. Znamená to mimo jiné snížení dojezdu na jedno nabití o zhruba 130 kilometrů.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Důvod? Zákazník koupil konkrétní Model S jako ojetý. Vůz je z roku 2013 a kdysi dostal v rámci záruční opravy místo 60kWh baterie větší, 90kWh. Sama Tesla tedy z Modelu S 60 vytvořila Model S 90.
Od té doby auto párkrát změnilo majitele jako verze 90 a nikde nebyl problém – až dosud. Zákazník s takovou „opravou“ samozřejmě nesouhlasil a požadoval uvedení do původního stavu, což mu automobilka nabídla, ovšem za 4500 dolarů, tedy asi 110 tisíc korun.
Furious, he demands they restore it back to the way it was, and they refuse. "We can unlock it for $4,500."
— Jason Hughes (@wk057) July 25, 2022
😡
This guy bought a car, & years later Tesla reaches in remotely with no warning and literally cuts his usable range by a third!
(I confirmed story w/logs)
(4/*)
Protože se mu Teslu nedařilo přesvědčit, že mu má vrátit 90kWh kapacitu, když s ní auto koupil, kontaktoval majitel Jasona Hughese, známého hackera aut značky Tesla. Ten ale nedokázal pomoci, aniž by vůz kompletně odstřihl od automobilky či riskoval rozbití nějaké jiné funkce.
Tesla v Německu čelí žalobě spotřebitelů. Klamete a nedodržujete soukromí, tvrdí
Také zveřejnil problém na Twitteru v několikadílném „vláknu“, kterému se dostalo obrovského ohlasu. Nechtěl tím ovšem říct, že Tesla dělá něco nekalého, podle jeho názoru prostě jen kdysi udělala chybu, že nefunkční 60kWh baterii nahradila 90kWh a nechala ji „odemčenou“ na plnou kapacitu.
Bývalo totiž běžné, že tesly měly fyzicky jednu baterii, ale podle toho, za jakou verzi zákazník zaplatil, byla kapacita softwarově omezená, či nikoliv. A pokud firma v záruce měnila baterii z 60kWh na 90kWh, protože menší baterie už nebyla ve výrobě, měla třetinu zamknout rovnou, nikoliv po několika letech a několika změnách majitele.
Following up:
— Jason Hughes (@wk057) July 27, 2022
This customer has his full 90 back as of this morning. 🥳
Another customer in a similar boat is also in touch with Tesla and should be getting taken care of by the end of the week.
I'm hoping this helps drives some policy improvements on their side! 🤞🏻 https://t.co/rnYQRBBHLm
Velký ohlas na Twitteru každopádně zajistil, že do druhého dne od zveřejnění prvního tweetu dostal zákazník plných 90 kWh zpátky.
Další den Hughes napsal, že stejný problém zmizel i u jednoho z jeho dalších zákazníků.