Článek
Automobilka Tesla se vedle vývoje a výroby elektromobilů věnuje také vývoji softwaru autonomního řízení, který je v jejím podání známý jako Tesla Autopilot nebo Tesla FSD (Full Self Driving). Cílem automobilky je přitom vyvinout plně autonomní vozy, které zvládnou zcela samostatně plnit například funkci robotických taxíků.
Vývoj podobných systémů je pro všechny společnosti náročnou výzvou, Tesla se však nedávno prostřednictvím sociální sítě X (dříve Twitter) vcelku nenápadně pochlubila spuštěním služby fungující právě na principu robotaxíků, která využívá funkci FSD ve vozech Model Y pro přepravu zaměstnanců v oblastech Austin a San Francisco Bay.
Služba je zatím označována jako spolujízda a zaměstnancům umožňuje objednat si vůz prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Vůz by měl řídit zcela sám, z bezpečnostních a zřejmě i legislativních důvodů však za jeho volantem stále sedí „záložní“ řidič, který by měl pravděpodobně zasáhnout při krizové situaci.
Služba nicméně funguje zcela automaticky. Jakmile vůz dorazí na dresu, pasažér usedne na zadní lavici a po zapnutí bezpečnostního pásu už jen prostřednictvím standardní obrazovky mezi zadními sedadly potvrdí své jméno, adresu cesty a odhadovaný čas příjezdu. Pak už jen stačí cestu odstartovat stiskem tlačítka.
Tesla už měla realizovat přes 1500 cest s nájezdem přes 15 000 mil, což je přes 24 000 kilometrů. Služba, která je v aplikaci označována jako Robotaxi, má pomáhat s vývojem a ověřováním funkčnosti FSD sítě, mobilní aplikace, systému přidělování vozidel a také ověřuje funkci řízení „misí“ a operací vzdálené asistence.
FSD Supervised ride-hailing service is live for an early set of employees in Austin & San Francisco Bay Area.
— Tesla AI (@Tesla_AI) April 23, 2025
We've completed over 1.5k trips & 15k miles of driving.
This service helps us develop & validate FSD networks, the mobile app, vehicle allocation, mission control &… pic.twitter.com/pYVfhi935W
Je přitom evidentní, že služba pro zaměstnance nejspíš automobilce pomůže i s vývojem plně autonomního taxíku Cybercab, který byl představen v loňském roce. Samotná služba Robotaxi by ale mohla být evidentně provozována i v jiných vozech, které zatím stále mají tradiční ovládací prvky, jako volant a pedály.
Bude přitom zajímavé sledovat, jak bude vývoj této technologie pokračovat. Původní prohlášení Elona Muska, který chtěl veřejnosti nabídnout placenou verzi služby Robotaxi s funkcí vzdáleného řidiče pro krizové situace již v polovině tohoto roku, by totiž nakonec nemusela být přehnaně optimistická.