Článek
Dlouhodobý kritik automobilky Tesla Dan O'Dowd, šéf společnosti Green Hills Software, dodávající bezpečnostní systémy, zveřejnil video, na němž Tesla Model 3 se zapnutým systémem Full Self Driving (česky „Plně samočinné řízení“, zkratkou FSD) sice zvládá zpomalit, ale přesto třikrát sráží figurínu dítěte, která je kvůli rozměrům pro asistenční systémy hůře viditelná než figurína dospělého.
Nepříliš kvalitní video, které na YouTube od zveřejnění 9. srpna nasbíralo téměř čtvrt milionu zhlédnutí, volá po zákazu FSD, protože je to „nejhorší komerční software, který jsem viděl“, říká O'Dowd ve videu.
Tento systém se dostává do kontroverzí poměrně často. Zejména je problém pojmenování, protože navzdory svému názvu nezvládá plně samočinně řídit, nýbrž je „jen“ asistenčním systémem poloautomatického řízení.
Zavádějící označení Autopilot značky Tesla má problém i v Kalifornii
Přesto je otázka, zdali je skutečně tak špatný, jak O'Dowd tvrdí. V reakci na jeho video se objevily další zkoušky, jejichž výsledky jsou opačné. Několik jich provedl a na Twitteru zveřejnil uživatel s jménem tesladriverperson.
Ten postavil kartonovou figurínu dítěte do vozovky a zkusil, jak se bude jeho vlastní Model 3 chovat. V několika zkouškách, kdy byla figurína na různých místech vozovky, a dokonce se i hýbala, se vůz vždy úspěšně vyhnul.
I just destroyed @RealDanODowd’s ad with a cardboard child - Not only did the @tesla visualize the child but it went around each time. The only real danger to children is Dan trying to stop this life-saving technology @elonmusk @WholeMarsBlog @kimpaquette @teslaownersSV #fsdbeta https://t.co/K7JUInXust pic.twitter.com/HzZkdE6xUT
— tesladriverperson (@tesladriver2022) August 9, 2022
Destroyed @RealDanODowd PART 2:
— tesladriverperson (@tesladriver2022) August 10, 2022
1) Many asked the “child” be to the right more 2) In motion 3) Running into the street. I can’t get my @tesla to kill kids, that’s a good thing, but many seem disappointed🤷🏼♂️ @WholeMarsBlog @elonmusk @JohnnaCrider1 @28delayslater @chazman #FSDBeta https://t.co/5ufiPqcrgE pic.twitter.com/E2vmejiRe7
Oproti O'Dowdově testu je tu však několik rozdílů. Jeho autoři tesle vytvořili úzkou silnici pomocí kuželů v prostředí testovacího polygonu, kdežto tesladriverperson zkoušel na veřejné silnici poměrně štědré šířky, kde vůz měl dost místa se vyhnout.
Web DriveTeslaCanada O'Dowdův test rovněž analyzoval a zjistil, že bílá tesla v něm měla tendenci se figuríně vyhnout. Kvůli kuželům to ale nešlo a srazila ji. Ukazuje to kompletnější a hlavně kvalitnější videozáznam všech tří testů, který je k dispozici na tomto odkaze.
Nejsou to ovšem jediná videa tohoto typu. Uživatel Twitteru Taylor Ogan zveřejnil jiné video, na němž je situace podobná té v O'Dowdově testu. Srovnává Teslu Model Y a Lexus RX, na němž vidíme loga firmy Luminer, vyrábějící lidary. Lexus figurínu dítěte nesrazí, zatímco tesla ano.
It’s 2022, and Teslas still aren’t stopping for children. pic.twitter.com/GGBh6sAYZS
— Taylor Ogan (@TaylorOgan) August 9, 2022
Je tedy systém Tesly skutečně nebezpečný? Není dokonalý, to se ví už dlouho, ale také je to asistenční systém vyžadující plnou pozornost řidiče za všech okolností. To však nic nemění na tom, že nemohl-li vůz v O'Dowdově testu změnit jízdní pruh a tak se figuríně vyhnout, měl zastavit, nikoliv jen zpomalit.