Článek
Průkopníkem masové výroby elektromobilů je americká automobilka Tesla, kterou 1. července 2003 založili američtí technologičtí podnikatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Do širokého povědomí ale značku dostal technologický vizionář a jeden z nejbohatších lidí světa, americko-kanadský podnikatel jihoafrického původu Elon Musk, který se k týmu přidal o rok později.
Tesle se za 20 let své dosavadní existence podařilo změnit svět automobilového průmyslu, když se stala největším světovým výrobcem elektromobilů a zároveň je i nejhodnotnější výrobcem automobilů.
Tesla v nedávné minulosti udávala tempo v elektromobilitě. Přilákala tak i pozornost investorů, a to svou vizí příští generace vozů a tím, že se prosadila na novém trhu plně elektrických vozidel, na kterém měla v loňském roce osmnáctiprocentní podíl. V současné době se na ni se svými elektromobily dotahují tradiční výrobci aut, jako je BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche nebo koncern Volkswagen.
Řidič spal za volantem jedoucí tesly, policie ho budila 15 minut
Od roku 2020 je Tesla nejhodnotnější automobilkou na světě a v současné době její tržní kapitalizace činí přes 816 miliard dolarů (17,7 bilionu korun), což je více, než mají tradiční automobiloví giganti General Motors, Volkswagen, Ford a Toyota dohromady. Tesla přitom vyrábí jen zlomek aut ve srovnání s produkcí svých zavedených rivalů.
První model značky, sportovní elektromobil Tesla Roadster, se začal sériově vyrábět v březnu 2008. Tento malý sporťák zaujal zejména svojí akcelerací, ve své první verzi dokázal zrychlit na 100 km/h za čtyři sekundy. Na jedno dobití ujel podle oficiálních amerických čísel nejprve 365, později 393 kilometrů a vyráběl se do roku 2012.
Klíčovou událostí se pro automobilku stalo představení sedanu střední třídy s názvem Model 3. Tento vůz, který měla veřejnost možnost poprvé spatřit v březnu 2016, je prvním modelem značky určeným pro masový trh, a přestože spuštění jeho výroby se neobešlo bez problémů, pro Teslu znamenal trefu do černého.
Téměř 4,7 metru dlouhý automobil umožňuje na jedno nabití dojezd 346 kilometrů, ve verzi s vyšším dojezdem až 580 kilometrů. Zrychlením z 0 na 100 km, jen těsně překračujícím čtyři sekundy, dokáže konkurovat i těm nejrychlejším supersportům a zákazníky zaujme i svým systémem poloautonomního řízení či minimalisticky zpracovanou přístrojovou deskou s obřím dotykovým displejem uprostřed. Počátkem roku 2020 se stal nejprodávanějším světovým elektromobilem a dosud se ho celosvětově prodalo přes 1,9 milionu kusů.
Nejprodávanějším vozem značky je v současnosti SUV s názvem Model Y, který vychází z podvozkové plošiny Modelu 3. Za letošní první čtvrtletí se stal dokonce nejprodávanějším autem světa, když s počtem 267 tisíc prodaných kusů předčil dosavadního lídra globálního trhu Toyotu Corollu.
V současnosti tvoří nabídku značky kromě zmíněných veleúspěšných modelů ještě luxusní sedan Model S, elektrické SUV Model X a loni v prosinci se také rozběhla výroba tahače Semi. Dlouho očekávaným modelem je pickup Cybertruck s futuristickými křivkami, jehož výroba by měla být po několika odkladech zahájena později v letošním roce.
Automobilka, která sídlí v texaském Austinu, má hlavní závod v americkém městě Fremont ve státě Kalifornie. Podnik kdysi patřil Toyotě. První továrnou Tesly mimo Spojené státy se v roce 2019 stal závod v čínské Šanghaji. V Evropě má firma zatím pouze továrnu v obci Grünheide nedaleko Berlína. Třetí továrnu mimo domovský trh Tesly ve Spojených státech by Tesla měla postavit v Indonésii.
V loňském roce Tesla dodala zákazníkům 1,31 milionu vozů, což představovalo meziroční nárůst o 40 procent. V letošním prvním čtvrtletí Tesla prodala 422 875 elektromobilů. Společnost tak vyrovnala svůj dosavadní rekord, ale zaostala za očekáváním.
Akcie firmy však divoce kolísají. Ze svého maxima z listopadu 2021 se snížily zhruba o polovinu, v letošním roce však znovu výrazně stoupají. Tesla od počátku letošního roku svoje modely prudce zlevňuje a Musk tento krok zdůvodňuje tím, že chce, aby elektromobily byly masově dostupné.
V prvním čtvrtletí 2023 automobilce klesl navzdory vyšším tržbám čistý zisk meziročně o 24 procent na 2,5 miliardy dolarů (přes 53 miliard Kč). Přesto si značka drží jednu z nejvyšších ziskových marží v automobilovém průmyslu.