Článek
Baterie je pro elektromobil klíčová součást, stejně jako je pro konvenční auto klíčový motor. Lithium-iontové baterie, které dnes používá drtivá většina elektromobilů, za tu dobu, co leží na skladě, degradují.
Přesto automobilka Tesla prodává v USA zánovní, údajně předváděcí Modely 3 modelového roku 2021 s bateriemi, které mohou být až čtyři roky staré – z roku 2017. Zprávu přinesl web Jalopnik na základě tweetů Setha Horwitze, který patrně na věc přišel, ovšem stejná zpráva se zobrazila v nabídce zánovních aut i nám, když jsme na zkoušku zadali směrovací číslo Washingtonu D.C.
Zpráva v nabídce říká, že „hodnoty dojezdu mohou být až o 12 % nižší kvůli stáří baterie“. Po rozkliknutí zprávy web říká: „Toto vozidlo bylo postaveno s baterií vyrobenou už v roce 2017. Třebaže baterie byla zbrusu nová, když bylo vozidlo postaveno, články mají sníženou kapacitu kvůli svému věku a můžete očekávat až 12procetní snížení dojezdu oproti současným specifikacím.“
2/2 Attached is the “Learn More.” I had posted links to lots of these cars around the country, but the links broke. Maybe I’ll redo them, tomorrow. Just know that there are plenty of these cars out there. Feel free to use any of these screen shots if they’re pulled down. pic.twitter.com/XBxCiPBaHg
— Seth Horwitz (@Seth_Horwitz) December 20, 2021
To je z několika důvodů matoucí. Jednak, patří-li auto do modelového roku 2021, což v USA zpravidla znamená skutečné datum výroby v druhé polovině roku 2020 či v první polovině roku 2021, pokud byla baterie zbrusu nová při výrobě auta, nemohla být vyrobena už v roce 2017. Zpráva chce možná říci, že baterie byla nepoužitá, ovšem čtyři roky ležela na skladě.
Žádnému autu nesvědčí, když čtyři roky stojí bez hnutí, a elektromobily nejsou výjimkou. U konvenčního auta zvětrávají hadice a těsnění, takže motor může potřebovat kompletní přetěsnění, aby spolehlivě fungoval a netekly z něj kapaliny. To je ovšem většinou snazší a levnější práce než výměna baterie Tesly za zbrusu novou – něco takového může stát až 20 tisíc dolarů (448 tisíc korun).
Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko
Tesla poskytuje na své vozy a baterie osmiletou záruku. Ovšem máte-li nové auto se čtyři roky starou baterií – a víte o tom, neboť na webu to je při vybírání zánovního vozu dost jasně sděleno –, platí záruka na baterii jen čtyři roky, tedy osm let od data výroby baterie? Nebo je to osm let od prodeje auta, tedy na baterii celkem 12 let?
V prvním případě by se to mohlo vážně nevyplatit. Kdyby po šesti letech vlastnictví auta baterie odešla, měla by za sebou 10 let existence a Tesla by výměnu nehradila. Naopak v druhém případě by byl nákup takového auta potenciálně velmi výhodný, Tesla by v rámci záruky vyměnila baterii i starší než osmiletou, byla-li by potřeba.
Horwitz našel auta se stejným upozorněním po celých Spojených státech. V Česku žádné skladové vozy web automobilky neuvádí a v Německu u žádného nevidíme podobnou zprávu, takže se to může týkat jen aut určených pro americký trh.
Automobilka se ovšem k této otázce zatím oficiálně nevyjádřila. Není tak známo, zda se snaží řešit nějaké problémy v dodavatelském řetězci, ani proč ceny aut s tímto upozorněním nejsou o zásadní částku nižší než ty, jejichž baterie jsou skutečně nové.