Článek
Předání prvního vyrobeného tahače Tesla Semi zákazníkovi v nevadském závodě Tesly se účastnil generální ředitel firmy Elon Musk. Ten uvedl, že bateriový nákladní vůz pro dálkovou dopravu sníží emise na dálnicích a výkonem a bezpečností překoná současná auta s naftovým motorem. Bude využívat technologii rychlého nabíjení, kterou Tesla použije také ve svém připravovaném pick-upu Cybertruck.
Musk poznamenal, že o vývoji plně elektrického kamionu Tesla informovala před pěti lety. Odborníci z oboru přesto zůstávají skeptičtí k tomu, že nákladní elektromobily na baterii ekonomicky zvládnou převážet velké náklady na vzdálenosti stovek kilometrů.
Tesla neoznámila ceny modelu Semi, neposkytla podrobnosti o původně plánovaných variantách vozu ani nedodala prognózu dodávek pro PepsiCo a jiné zákazníky. Uvedla, že začne Semi používat k přepravě dílů do svého závodu v Kalifornii.
Výstava mapuje historii Tesly, ukazuje i Muskovu inspiraci
V roce 2017 Tesla uvedla, že verze Semi s dojezdem 300 mil (483 km) bude stát 150 tisíc amerických dolarů (3,5 milionu korun) a verze s dojezdem 500 mil (805 km) 180 tisíc dolarů (4,2 milionu korun). Od té doby se ale výrazně zvýšily ceny osobních vozů Tesla.
Předsedkyně správní rady Tesly Robyn Denholmová nedávno uvedla, že Tesla by letos mohla vyrobit 100 tahačů Semi. Musk řekl, že cílem Tesly je v roce 2024 vyrobit 50 tisíc tahačů.
Výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo si objednal 100 tahačů Semi už v roce 2017. Mezi další firmy, které si tahač objednaly, patří pivovar Anheuser-Busch, přepravní firma United Parcel Service (UPS) a maloobchodní řetězec Walmart.
Musk uvedl, že používá Semi pro testovací jízdy mezi závody v Nevadě a Kalifornii. Na jedno nabití podle něj vůz ujel 500 mil a i s nákladem vážil 81 tisíc liber (36 741 kg).
Tesla nezveřejnila hmotnost nenaloženého vozu Semi, což je jedna z důležitých specifikací a důležitý faktor pro stanovení efektivity elektrických nákladních vozů. Prezentace vozu také skončila bez toho, aby Musk odpovídal na otázky, jak to na akcích Tesly často dělá.
Tesla původně plánovala zahájit výrobu Semi v roce 2019. Od doby představení vozu začali bateriové nákladní vozy vyrábět i konkurenti, například firmy Daimler, Volvo, Nikola a Renault.