Článek
Automobilka Tesla dlouhodobě inzeruje svá auta, jako by byla schopná samočinného řízení – nabízí do nich systém s názvem „Full Self Driving“, tedy „Plně samočinné řízení“. Podle nového návrhu zákona v Kalifornii to od zatím neupřesněného data v roce 2023 již nebude smět činit.
Návrh zakazuje automobilkám používat zavádějící označení či marketing u svých aut. A jelikož žádné auto Tesly nedokáže jezdit zcela samo, je velmi pravděpodobné, že bude muset dojít ke změně jména.
Kromě výslovného zákazu zavádějících označení návrh zákona také stanovuje, že automobilka musí lidem vysvětlit schopnosti systémů ve svých autech, ale i jejich omezení. Pro Teslu to tedy neznamená nutnost upravit techniku svých aut, jejich řídicí elektroniku či cokoliv na ten způsob – jde „jen“ o marketing.
Systém Autopilot a jeho nadstavba Full Self Driving jsou dnes jízdními asistenty, pomocníky pro snazší řízení. Nenahrazují ale pozorného řidiče, ba naopak na něj spoléhají jako na záchrannou síť, když nevědí, jak dál. Řidič je stále plně odpovědný za to, co vozidlo udělá. Přesto název „Plně samočinné řízení“ naznačuje, že člověk za volantem se může přestat věnovat řízení.
Podobně fungující, ovšem rozumněji nazvané systémy – na úrovni autonomního řízení 2 až 3 – dnes má řada dalších automobilek včetně Škody, Volkswagenu, Mercedesu-Benz či BMW.