Článek
To, co vidíme ve včera zveřejněném videu ze silnic v okolí sídla Tesly v kalifornském Palo Alto, se jmenuje Full Self-Driving Suite, tedy něco jako „sada plně autonomního řízení”, a to v Tesle Model 3. A je to skutečně působivé – stejně jako i další ukázky, jak může auto řídit zcela samo, alespoň za určitých okolností.
Vyobrazená jízda byla zcela autonomní, kromě zahájení nevyžadovala žádného zásahu „řidiče”, a to včetně zařazení P na konci videa. Vůz se řadí do jízdních pruhů, téměř jak má, zastavuje na „stopkách” a semaforech – skoro jako by řídil člověk.
Z informací ve zprávě webu Teslarati lze soudit, že to, na co se díváme, je autonomie úrovně nanejvýš 3 nebo 4. Full Self-Driving Suite má být kompletně dostupná koncem tohoto roku – minimálně u nově vyrobených aut, jak ukazuje čerstvý tweet níže –, ale pořád má vyžadovat přítomnost a pozornost řidiče-člověka za volantem.
All Tesla cars being built today have the hardware necessary for full self-driving:
— Tesla (@Tesla) 23. dubna 2019
8 vision cameras, 12 ultrasonic sensors, radar, and this custom-designed beast of a Full Self-Driving Computer pic.twitter.com/jYMAhB5Ooc
Samozřejmě lze namítnout, že video neukazuje o mnoho víc, než co autopilot uměl už dříve – jet podle čar na silnici. Co tu je navíc, tedy zastavování na „stopkách” a semaforech, je ale pro postup autonomní mobility velmi důležité.
Jak se liší úrovně autonomního řízení?
Samořídící automobily klasifikujeme do pěti úrovní. Dnes je běžná úroveň 2, tedy kombinace adaptivního tempomatu s aktivním držením v jízdním pruhu, ale s požadavkem na to, aby řidič držel ruce na volantu a sledoval silnici.
Úroveň 3 k tomu přidává možnost, aby řidič spustil oči ze silnice a třeba si četl, ale nikoliv spal - musí být schopen plně převzít kontrolu, když ho o to auto požádá. Do té doby ale auto jede samo.
S autonomií úrovně 4 už si řidič může i zdřímnout. Vůz se pohybuje zcela sám v určitých oblastech, např. po dálnici nebo v nějakém městě, a musí být schopen sám bezpečně přerušit jízdu a zastavit, pokud řidič nepřevezme ovládání, je-li k tomu vyzván.
Až na úrovni 5 jsou volant a pedály zbytečné a vůz jezdí všude úplně sám.
A co je tou častou chybou řady řidičů? Ti pozornější si toho jistě ve videu všimli – v čase od 0:30 jede Tesla velmi dlouho v jiném než krajním pravém pruhu, aniž by někoho předjížděla.