Článek
Americká automobilka Tesla za rok 2020 vykázala zisk, což u ní není obvyklé – v rámci celého roku to bylo poprvé, kdy neměla minusový výsledek hospodaření. Podle amerického webu The Motley Fool, který se věnuje financím a akciím, za to ovšem nevděčí úspěchu svých aut, nýbrž emisním kreditům.
Ty fungují tak, že za prodej papírově ekologických aut, jako jsou například elektromobily, dostává automobilka tzv. emisní kredity. Musí jich mít určité množství, aby splnila nařízení, ovšem má-li jich nadbytek, může je přeprodávat jiným automobilkám.
A právě díky tomu, že Tesla prodává jen elektromobily, může ostatním automobilkám kredity prodávat – a díky tomu byla za loňský rok v zisku.
Nové tesly nemají řadicí páku. Podle Muska poznají samy, kdy zařadit zpátečku
Tyto kredity v USA vznikly jako tlak na automobilky, aby prodávaly auta s nižšími emisemi CO2. Ve výsledku ovšem jsou spíš dotací pro ztrátový byznys firmy Tesla, ovšem dotací z peněz zákazníků jiných automobilek, nikoliv z kapes všech daňových poplatníků bez rozdílu.
V roce 2020 Tesla prodala kredity za 1,6 miliardy dolarů (34,4 miliardy korun). Vykázaný zisk za loňský rok byl 721 milionů dolarů (15,5 miliardy korun), což znamená, že bez kreditů by byla 879 milionů dolarů (18,9 miliardy korun) ve ztrátě.
Pro Teslu není spoléhání na kredity dlouhodobě udržitelný plán, neboť s tím, jak čím dál víc automobilek nabízí elektrifikovaná auta a jak se jejich prodeje každoročně zvyšují, budou ostatní automobilky potřebovat těchto kreditů nakupovat čím dál méně.