Článek
Konvenční tempomaty prostě udržují nastavenou rychlost, ty adaptivní zvládnou i udržovat odstup od auta před sebou. Oba tyto systémy jsou velmi užitečnými pomocníky pro plynulou jízdu. Jenže často se prostě nechovají tak, jak by si jejich majitelé přáli.
Někdo má dojem, že systém nechává moc místa před sebou, takže zákonitě mu tam vjede jiné auto, načež systém přibrzdí, aby zachoval odstup, a tak pořád dokola. Jinému vadí laxní zrychlování, další má problém s dávkováním brzdného účinku.
Hyundai na to jde jinak. Vyvíjí speciální tempomat s označením SCC-ML (Machine Learning-based Smart Cruise Control, tedy Chytrý tempomat založený na strojovém učení), který se nejdřív učí styl jízdy řidiče-člověka a pak ho aplikuje při jízdě. Všechny výše zmíněné stesky by tak měly být vyřešeny, protože prostě stroj má fungovat tak, jak je pro jeho řidiče přirozené.
Systém má však stále dbát především na aktuální podmínky na silnici s ohledem na bezpečnou jízdu. Také nemá překračovat rychlostní limity a obecně kopírovat řidičovy špatné návyky, např. třeba nedostatečný odstup od vozidla vpředu.
Nová Škoda Octavia? Údajný únik z konfigurátoru odhaluje vše
Ve skutečnosti je tenhle systém krokem k autonomnímu řízení úrovně 3, tedy s řidičem, který nemusí mít ruce neustále na volantu a sledovat silnici, ale musí být připraven kdykoliv převzít řízení. Automobilka ho plánuje nasadit do produkčních aut v rámci balíku pokročilých asistenčních systémů.
Tempomat, který by byl víc nápomocný řidiči, je docela důležitou součástí autonomního systému vozidel. Na výrazně chytřejších tempomatech pracuje například Audi, které má už nyní v USA speciální systém, který komunikuje se semafory, a aby auto mohlo další křižovatku projet na zelenou, upravuje jeho rychlost. Také BMW připravuje tempomat, který bude sledovat semafory, pracuje se na systémech, které budou reagovat na všechny typy značení, včetně vodorovného apod.