Článek
Ředitel muzea Jiří Němeček vystavení vozu označil za splněný sen, neboť výroba těchto vozů je s Libercem spjatá. Automobily této značky produkovala na začátku minulého století místní továrna Reichenberger Automobil-Fabrik (RAF). Kolik jich vyrobila, se neví. Podle znalců jich bylo maximálně 3000, ale dochovalo se jich jen kolem pěti.
„To, že jsme ji z expozice vyndali, zapůjčili, není zcela běžné, protože ten základ - stálou expozici - neradi měníme. Tam jsou opravdu nejvýznamnější předměty, které máme, a rafka je jedna z nich,“ řekl ve středu novinářům ředitel odboru muzea dopravy NTM Arnošt Nezmeškal. V případě Liberce podle něj udělali výjimku i s ohledem na to, že se zde tyto vozy vyráběly.
Vzácný automobil je pojištěný zhruba na 7,5 milionu korun, jeho hodnota je ale zřejmě ještě vyšší. „Vezměte si deset milionů korun a jděte si koupit automobil značky RAF. To se vám nepodaří,“ dodal Nezmeškal.
Americká ikona Chevrolet Corvette slaví 70 let od zahájení výroby
O zapůjčení tohoto vozu usilovalo libereckému muzeum od svého založení, tedy od roku 2014. „Je to pro nás symbol začátku automobilového průmyslu tady u nás. A každý, kdo má automobilový průmysl rád, nebo dokonce ho i živí, tak musí být rád, že to auto se po těch letech vrátilo,“ řekl Němeček.
Podle dostupných informací se vozy značky RAF v Liberci vyráběly od roku 1907. Předcházel tomu odkup automobilové divize Linserovy továrny průmyslníkem Theodorem Liebiegem. Od roku 1912 se továrna RAF začlenila pod mladoboleslavskou automobilku Laurin & Klement a zřejmě poslední vůz značky RAF vznikl v roce 1916.
Muzeum v Liberci má zapůjčený jednodveřový dvoumístný model 18/22, který připomíná kočár. Vystavený model má repliku karoserie. „Je to vůz na původním podvozku s novodobou druhostavbou karoserie podle lehkého užitkového vozu typu FW25. Renovaci provedli pracovníci podniku LIAZ Holýšov v roce 1976,“ uvedla manažerka Technického muzea v Liberci Eva Daňková.
Technické muzeum v Liberci sídlí v areálu bývalého výstaviště a příští rok bude slavit deset let od založení. Vystavuje nejen historické automobily, motocykly či jízdní kola, ale má i expozici městské hromadné dopravy spravovanou spolkem Boveraclub nebo prezentuje soukromou sbírku luxusních vozů nazvanou Království automobilů.
V muzeu jsou i tři lokomotivy, sněžná rolba či expozice věnovaná historii a současnosti průmyslu v regionu. Bývá také často místem zastávky srazů historických aut. Návštěvnost muzea každoročně stoupá, loni ho navštívilo 17 tisíc lidí.