Článek
Výstava, která potrvá do konce roku, je rozdělena do tří částí. První mapuje etapu, kdy motocykly zůstávaly něčím exkluzivním a veřejnost ještě neobjevila jejich potenciál jako běžného dopravního prostředku. Další část je spojená s první republikou, pak následuje období po druhé světové válce.
„Majitelé prvních motocyklů byli často vnímáni spíše jako dobrodruzi a exhibicionisté. Společenskou prestiž motocyklů pomohla na konci 19. století zvýšit až různá sportovní klání, kdy se vítězové motocyklových závodů a soutěží stávali pro společnost hrdiny a oceňovanými osobnostmi,“ uvedla kurátorka Sylvie Zouharová Dyková.
První český motocykl vyrobili Václav Klement s Václavem Laurinem na konci 19. století. Návštěvníci brněnské výstavy si prohlédnou jejich model Slavia z roku 1902, který dosahoval rychlosti až 40 kilometrů za hodinu.
Po první světové válce se motocykl postupně stal běžným dopravním prostředkem využívaným nejen soukromníky, ale i veřejnými institucemi a armádou. Na výstavě jsou například motocykly značek Böhmerland/Čechie, JAWA, Ogar, Premier, ale také stroje malých výrobců.
„Z období socialistické éry Československa se návštěvníci seznámí kromě motocyklů klasické koncepce, jako je například motocykl Jawa 350 z roku 1963, lidově přezdívaný Kývačka, i s různými mopedy či skútry. Z konkrétních vystavovaných modelů mohu jmenovat například lehký model s původním šlapacím motorem – Jawettu Sport Speciál, Jawu Babettu 210 či legendární Jawu 550 Pionýr nebo Jawu 50 Mustang,“ doplnila Zouharová Dyková.
Možnost srovnání technického pokroku za více než 100 let poskytují motorky americké značky Indian, jedna z roku 1925, druhá úplně nová. „Zajímavým faktem zůstává, že před sto lety byste si motocykl Indian Scout 600 mohli koupit cca za devět průměrných měsíčních platů, což je jeho cena i nyní,“ dodala kurátorka.