Hlavní obsah

Technické muzeum v Brně vystavuje desítky motorek, ukazuje jejich proměny

Technické muzeum v Brně letos věnuje zvláštní pozornost motocyklům. Po výstavě anglických historických motorek značky Ariel se návštěvníkům ve středu otevírá nová výstava s názvem Motocykl v proměnách času. Tvoří ji více než 60 exponátů. Ukazují, jak se motorky od začátku 20. století vyvíjely po technické i designové stránce a jaké nacházely využití.

Foto: ČTK

Technické muzeum v Brně zahajuje novou výstavu s názvem Motocykl v proměnách času.

Článek

Výstava, která potrvá do konce roku, je rozdělena do tří částí. První mapuje etapu, kdy motocykly zůstávaly něčím exkluzivním a veřejnost ještě neobjevila jejich potenciál jako běžného dopravního prostředku. Další část je spojená s první republikou, pak následuje období po druhé světové válce.

„Majitelé prvních motocyklů byli často vnímáni spíše jako dobrodruzi a exhibicionisté. Společenskou prestiž motocyklů pomohla na konci 19. století zvýšit až různá sportovní klání, kdy se vítězové motocyklových závodů a soutěží stávali pro společnost hrdiny a oceňovanými osobnostmi,“ uvedla kurátorka Sylvie Zouharová Dyková.

První český motocykl vyrobili Václav Klement s Václavem Laurinem na konci 19. století. Návštěvníci brněnské výstavy si prohlédnou jejich model Slavia z roku 1902, který dosahoval rychlosti až 40 kilometrů za hodinu.

Foto: ČTK

Technické muzeum v Brně zahajuje novou výstavu s názvem Motocykl v proměnách času.

Po první světové válce se motocykl postupně stal běžným dopravním prostředkem využívaným nejen soukromníky, ale i veřejnými institucemi a armádou. Na výstavě jsou například motocykly značek Böhmerland/Čechie, JAWA, Ogar, Premier, ale také stroje malých výrobců.

„Z období socialistické éry Československa se návštěvníci seznámí kromě motocyklů klasické koncepce, jako je například motocykl Jawa 350 z roku 1963, lidově přezdívaný Kývačka, i s různými mopedy či skútry. Z konkrétních vystavovaných modelů mohu jmenovat například lehký model s původním šlapacím motorem – Jawettu Sport Speciál, Jawu Babettu 210 či legendární Jawu 550 Pionýr nebo Jawu 50 Mustang,“ doplnila Zouharová Dyková.

Možnost srovnání technického pokroku za více než 100 let poskytují motorky americké značky Indian, jedna z roku 1925, druhá úplně nová. „Zajímavým faktem zůstává, že před sto lety byste si motocykl Indian Scout 600 mohli koupit cca za devět průměrných měsíčních platů, což je jeho cena i nyní,“ dodala kurátorka.

Vynálezce si vytiskl motorku se šnekovým pohonem. Je první na světě

AutoMoto

Zámek Kvasiny, místo spojené se značkou Jawa

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám