Článek
Přístav v čínském městě Tchien-ťin dokončil testování nákladního vozu pro manipulaci s kontejnery, který nepotřebuje za volantem člověka. Stroj dokáže sám i parkovat, přistavit návěs k naložení či vyložení kontejneru a také správně reagovat na překážky v jízdní dráze.
Po technické stránce je to normální kamión s kontejnerovým návěsem. Tahač ovšem nejezdí na naftu, nýbrž na elektřinu. Na jedno nabití dle agentury Reuters, která zprávu přinesla, ujede 120 km. Plné nabití akumulátorů trvá hodinu.
Aby vůz při autonomní jízdě „viděl”, je vybaven lidarem a kamerou s vysokým rozlišením. Řídící jednotce říkají vývojáři „driving brain”, tedy „řídící mozek”, a dokáže se řízení i učit. „Soustředili jsme se na akumulaci řidičských dovedností,” říká Li Deyi, akademik na Čínské akademii techniky a prezident Čínské asociace umělé inteligence.
Provoz je levnější a ekologičtější
Pro přístavy znamená adaptace autonomního kamiónu zejména snížení provozních nákladů. Celková úspora je prý více než jeden jüan (3,27 Kč) na ujetý kilometr. A samozřejmě tu je benefit v ekologičtějším provozu díky jízdě na elektřinu.
Plusem také je, že kromě nabíjecí stanice nemusejí přístavy nijak měnit svou infrastrukturu, budou-li chtít provozovat tento elektrický kamión. Náklady na pořízení či doba, kdy bude stroj komečně dostupný, oznámeny nebyly.
Tchien-ťinským přístavem v roce 2017 prošlo více než 15 miliónů standardních lodních kontejnerů. Do roku 2020 má být podle plánů vedení přístavu toto číslo zvýšeno na 18 miliónů.