Článek
Ocenění Red Dot, někdy označované také jako Oscar pro designéry, vzniklo v Německu, hodnotí produktový i komunikační design a jeho udílení probíhá každoročně v Essenu již od roku 1955. O jeho udělení přitom rozhoduje několik desítek nezávislých odborníků.
Do letošního ročníku byly přihlášeny i nové nákladní vozy kopřivnické automobilky Tatra, které byly odborníkům nejprve prezentovány digitálně, následně však byly přivezeny přímo za porotou do Essenu. Ocenění si pak odvezly vozy Tatra Force s čtyřdveřovou kabinou a Tatra Force e-Drive s dvoudveřovou kabinou.
„Porota ocenila komplexní pojetí vozů po designové stránce, tedy nejen exteriérové řešení, ale také interiér,“ uvedl v tiskové zprávě Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývojové projekty a výzkum.
Tatra ukázala vizualizaci nového projektu T 162 „Karel“, unikátní speciál původně mířil na Dakar
„Tatra v tomto designovém klání uspěla poprvé, ocenění hned dvou produktů je tedy pro nás o to cennější, navíc to odkazuje na promyšlenost designu jak u čtyřdveřového, tak u dvoudveřového provedení i na nadčasovost a kvalitu interiéru,“ uvedl Smolka.
Model Tatra Force třetí generace byl poprvé představen v hasičské úpravě v polovině loňského roku na veletrhu Pyros. Poté následovala premiéra modelu Tatra Force e-Drive FCEV, který má pohon řešený kombinací elektrického trakčního motoru a vodíkových palivových článků.
Tatra plánuje představit v blízké době i další úpravy třetí generace modelu Force, včetně armádních. Zakrátko by se pak nová Tatra Force měla stát jedním z pilířů automobilky.
Design modelu Tatra Force vznikal v konstrukčním oddělení automobilky a spolupracoval na něm designér Lukáš Taneček, který již v minulosti ocenění Red Dot získal a podílel se i na vývoji modelu Tatra Tactic druhé generace.
„Design kabiny užitkového nákladního vozu musí být funkční a účelný, z toho pro designera plynou určitá omezení hned od počátku,“ vysvětlil v tiskové zprávě designér Lukáš Taneček.
„Například bylo vyloučeno použití jakýchkoliv výlisků a měly se maximálně eliminovat plastové díly na exteriéru kabiny, požadována byla naopak konstrukce pouze ze standardizovaných profilů,“ dodal designér.