Hlavní obsah

Tatra senzačně vyhrála anketu listu New York Times

Novinky, ČTK, vm, New York Times
New York

Model Tatry T87 z roku 1941 senzačně vyhrál anketu amerického listu The New York Times o veterána roku. Čtenáři ji vybrali ze 30 jiných vozů. Hlasovalo asi devět tisíc lidí.

Foto: Tatra Kopřivnice, Právo

Tatra T87

Článek

Vítězství automobilu ve Spojených státech jen velmi málo známé značky, již podle deníku vyráběla "málo známá firma v malé zemi ve středovýchodní Evropě", je přitom překvapivé, a to i pro jeho majitele.

Pětapadesátiletého potomka českého otce Paula Greensteina z Los Angeles i jeho přítelkyni Dydii DeLyserovou zpráva o úspěchu v soutěži zaskočila. Greenstein si nejprve myslel, že jde určitě o vtip. Vůz, který přihlásil do soutěže, ale získal vítězných 1510 z celkových 9539 zaslaných hlasů. Greensteinovi s přítelkyní tak mimo jiné náleží 5000 dolarů (asi 100 000 korun) určených pro vítěze.

Greenstein po tatře toužil od dětství, kdy ji viděl na fotce. Myslel si ale, že je pro něj nedosažitelná, protože jde o takovou východoevropskou kuriozitu. Nakonec ale vlastní několik vozů této značky, vítěznou Tatru T 87 našel na aukčním serveru eBay v roce 2001.

Vypadalo prý jako vrak

Podle popisu mělo být dražené auto z 90 procent kompletní, když si jej ale Greenstein přebral, šlo spíše o vrak. "Byl na něj pěkně strašidelný pohled," vzpomíná muž, který za vůz zaplatil 8000 dolarů (nyní asi 160 000 korun). "Nakonec mě to auto asi stálo více, než jakou to mělo skutečnou hodnotu. Bylo to ale méně, než jakou má cenu pro mne," dodal.

Když jsme si pořizovali naši (tatru), mohl člověk zajet do České republiky a sehnat ji za 35 000 až 45 000 dolarů. Poslední, co se prodala v poslední době, ale už byla za 125 000 dolarů
Paul Greenstein

Prodejce ale měl mnoho originálních dílů, takže automobil bylo možné opravit. Greenstein se nakonec rozhodl, že ho nechá opravit v České republice v Kopřivnici. Byly tam nižší náklady na práci, ale i dostupnější díly. V tamním muzeu navíc získal informace o historii svého vozu, včetně toho, kdo byl jeho prvním majitelem.

Foto: Profimedia.cz

Tatra T87

Opravené auto si jeho majitelé užívají 13 měsíců, jezdí s ním asi jednou týdně. Do vozu dosud investovali asi 60 000 dolarů (nyní kolem 1,2 milionu korun), což si podle nich vyžádalo "tvůrčí šetření".

Pořád ale zřejmě jde o dobrou investici. "Když jsme si pořizovali naši (tatru), mohl člověk zajet do České republiky a sehnat ji za 35 000 až 45 000 dolarů. Poslední, co se prodala v poslední době, ale už byla za 125 000 dolarů," uvedl Greenstein.

Na amerických silnicích pozornost nebudí

Na silnicích v Los Angeles ale prý jeho automobil překvapivě velkou pozornost nebudí. Lidé jej míjejí na dálnici, aniž by si ho prohlédli. Zřejmě je to proto, že se příliš vymyká vesmíru obydlenému vozy takových značek, jako jsou Honda, Chevrolet či Hyundai. "Řídím to nejskvělejší auto a nikdo se na mne ani nepodívá, no je to možné? Nikdo se nedívá. Někdy si tak musím připomínat, jak vzácnou věc mám," uvedl Greenstein.

Čtenáře deníku The New York Times ovšem vůz zaujal. Podle listu opět projevili smysl pro neobvyklé. V předchozí soutěži totiž zvítězil jedinečný vůz nazvaný Marquis de Soto vyrobený na základě Fordu Mercury, který obsahoval součástky z 11 dalších aut.

Tatra T 87 se vyráběla v letech 1937 až 1950. Jde o luxusní limuzínu s aerodynamickou karoserií. Mezi její majitele patřil například básník Vítězslav Nezval. Proslula také jako vůz, kterým cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli Afriku a Jižní Ameriku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám